גורם בכיר: "ה-F-35 מהווה עליונות אווירית עד 2040"

על פי הסבריו של המקור הביטחוני, המטוס הוא אכן קפיצת מדרגה אדירה מבחינת חיל האוויר הישראלי, וכולל מערכות תקשורת והגנת סייבר שלא נראו קודם לכן בתעשייה המקומית

אסף גולן | 4/12/2016 20:10
תגיות: מטוס החמקן,F-35,חיל האוויר
גורם ביטחוני בכיר ערך היום (א') סקירה של תהליכי קליטת מטוסי ה"אדיר" החדשים, מסוג F-35, בחיל האוויר הישראלי. במסגרת הסקירה ציין אותו גורם כי מדובר במטוס ברמה שאין בשום מדינה אחרת בעולם, והוא לגמרי בליגה אחרת מכל מה שהכרנו עד כה. "מדובר בקפיצת מדרגה שונה לחלוטין", אמר הבכיר, "שלא רק תביא מטוס חדש לחיל האוויר אלא גם תשדרג את כלל יכולות החיל".
 
צילום: דובר צה''ל
מדובר במטוס ברמה שאין שום מדינה אחרת בעולם. מטוס האדיר בפעולה צילום: דובר צה''ל

בניגוד לטענות ולשמועות, הגורם הביטחוני אישר כי מדובר במטוס חמקן לגמרי שלא נקלט במכ"ם, לא מקדימה ולא מאחורה. "אני יודע שהיו פרסומים רבים סביב היכולות של המטוס הזה וסביב היכולות של מדינות כמו סין ורוסיה לזהות ולאתר את המטוס, ומדובר במידע לא נכון", אמר.

על פי הסברו של אותו בכיר ל-360, המטוס נמצא עדיין בשלבי הרצה גם אצל חיל האוויר האמריקאי, וחלק מהטכנולוגיות שלו יהיו מבצעיות רק בשנת 2018. לכן יהיו שדרוגי תוכנה וחומרה במטוס לאורך התקופה. "לא מדובר במשהו יוצא דופן", אמר הגורם הביטחוני. "גם במטוסים קודמים היו לנו 12 עדכונים עד התוכנה האחרונה שהפעילה את המטוס. מבחינה זו כאן יהיו הרבה פחות עדכוני תוכנה ושדרוגים מאשר במטוסים הקודמים".

עם זאת, כיוון שבמקרה הזה מדובר במטוס חמקן שלא נראה במכ"ם, כל התאמה ישראלית אליו תצטרך להיבחן סביב השאלה האם היא תפגע במוטיב החמקנות שלו. "המטוס הזה הוא כמו עור ללא עצמות" אמר הגורם הבכיר. "כל מידע עובר דרכו ולכן אי אפשר סתם לייצר תוספות ישראליות כמו במטוסים הקודמים. כאן כל תוספת תיבחן האם היא פוגעת בחמקנות של המטוס או לא. זה העמיד אתגר עצום בפני חיל האוויר והתעשיות הישראליות. למשל המחשב של המטוס עובר קירור, והמידע עובר בסיבים אופטיים וזאת כדי שלא תהיה למטוס חתימה על המכ"ם. מהבחינה הזו כל תוספת שישראל רוצה לשים צריכה לעמוד בסטנדרט הזה כדי לא לפגוע ביכולת של המטוס".
 
צילום: דובר צה''ל
המטוס נמצא עדיין בשלבי הרצה גם אצל חיל האוויר האמריקאי. מטוס האדיר צילום: דובר צה''ל

 היכולות של ה-F-35 גם מאפשרות לחיל האוויר לייצר מערכת שלמה עוטפת, שבה המטוס ישוחח עם שאר המערכות במרחב ויעדכן אותן ויתעדכן מהן על איומים, מטרות ויעדי פעולה. כל התקשורת הזו צריכה להיעשות מבלי להוסיף למטוס מערכות שיפגעו בחמקנות שלו. "יש לנו מהאמריקאים אפשרות לתכנן על המבנה של מחשב המטוס המון דברים בתחום התקשורת והלוחמה האלקטרונית. הם נתנו לנו מרחב גדול בתחום הזה ופעלו אתנו בשיתוף פעולה שלם כדי שהמערכות הללו יתאימו", אמר הגורם הביטחוני.

הבכיר הוסיף כי ישראל, בשיתוף עם האמריקאים מייצרת חימוש ייחודי משלה למטוס, והמערכת הזו תהיה חלק מהחימוש של המטוסים בהמשך. "גם קנינו מטוס F-35", אמר הגורם, "שיגיע לארץ בשנת 2020 וישמש לניסויים ובחינת מערכות, ויאפשר לחיל האוויר לבחון פיתוחים ישראליים רבים כחלק מהמטוס".

 החמקן F-35 בדרך לישראל. צילום: דובר צה"ל
 
קטעים נוספים


מערכת ה-F-35 נמכרת על ידי ארצות הברית למדינות רבות, הנחשבות לבעלות ברית שלה, ובחלק מאותן מדינות הוקמו מרכזי שיקום ותיקון למטוסים. הסיבה לכך היא הוזלה של התפעול של המטוסים ושל ייצור חלקי החילוף. אלא שישראל עומדת על כך שמטוסים שלמים לא יצאו מהארץ לתיקון. "מפקד חיל האוויר", אמר הגורם הבכיר, "קבע בשעתו שמטוס שלם לא יוצא מישראל. החומרים המורכבים, הצבע המיוחד של המטוס וחלקים נוספים יתוקנו בארץ. נקנו גם שלושה מנועים וחלקים נוספים של המנועים.

"עם זאת, לא הכול כלכלי להחזיק בארץ ולכן יהיו חלקים שיוטסו לחו"ל. אבל מדובר בחלקים כאלו שמיוצרים בכל מקום באותה צורה ואילו היכולות הישראליות המיוחדות, כרטיסי הזיכרון ותכונות אחרות יישארו בישראל. יש לציין כי אחזקת המטוס מאד יקרה ובכל זאת ישראל עמדה על כך שחלקים רבים מהאחזקה יילמדו על ידי חיל האוויר בשיתוף של התעשיות הביטחוניות. התעשיות בישראל יתקשו כרגע לתחזק את כולו, אבל ברור לנו שבעתיד עוד ועוד חלקים יתוחזקו אך ורק בארץ".

בתחום נוסף המטוס שונה לחלוטין מכל מה שהכירו עד כה בחיל האוויר הישראלי. זהו תחום ההגנה מחדירות של האקרים וגורמים זרים. "האמריקאים כפו על כולם פרוטוקולים חמורים של סייבר שגם בישראל לא היו מוכרים קודם", אמר הבכיר. "יש כאן השקעה עצומה בכך של ששום גורם זר לא יוכל לחדור אל מערכות המטוס".

חשוב לציין כי בין המדינות שיקלטו את המטוס נמצאת גם טורקיה, ובהמשך אולי גם מדינות אחרות שהיחסים בינן לבין ישראל מעורערים יקבלו את ה-F-35. לכן, הגורם הסביר, נושא הסייבר משמעותי, והיכולות והידע שיהיה למטוסים בארץ יהיו שונות ומוגנות מפני חדירה של גורם עוין. "גם כיום יש אצל מדינות אויב מטוסי F-15 ו-F-16, ובכל זאת לישראל יש יתרון ויש מערכות משלה. גם כאן יש לנו המצב דומה. האמריקאים נתנו לנו יד חופשית במה שלא פוגע במערכת המחשב והמכ"ם הבסיסיות של המטוס שלא ניתנות לשינוי".
 

צילום: דובר צה''ל
''נוכל לתקוף כל יעד שנרצה''. מטוס האדיר בפעולה צילום: דובר צה''ל
 
הגורם הביטחוני גם הסביר כי למרות שהמטוס הוא בייצור ובאחריות אמריקאית אין לישראל שום הגבלה על המטוס. "נוכל לתקוף כל יעד שנרצה והאמריקנים כלל לא ידעו על התוכניות שלנו. הם נותנים לנו ממש חופש שלם. יש למטוס מערכות מיוחדות וכולנו עכשיו עושים התאמה של כל מערכות הקרקע, המכ"ם והציוד הישראלי.

"בכלל יש כאן תהליך למידה שלנו מתוך מטרה ככל הנראה להקים לפחות שלוש טייסות כאלו בנוסף לטייסות המבצעיות שיש לנו כיום. גם בדקנו וראינו שהעליות הסופיות לא יותר גבוהות מהעליות של המטוסים שיש לנו כיום". עוד הוסיף הגורם, כי שרידות המטוסים היא גבוהה, והאמריקאים מעריכים שעד 2025 המטוסים כלל לא יזדקקו לחלפים. "אנחנו בונים עליונות אווירית מתוך מבט עד שנת 2040 ויותר. זה היעד שלנו", ציין המקור.
 
צילום: דובר צה''ל
''יש המון השקעה של ישראל בכל היכולות של המטוס''. מטוס האדיר צילום: דובר צה''ל

בגורם הבכיר הוסיף כי ישראל מתקדמת בצורה דרמטית ביכולת ניהול המערכות. הרבה מעבר לאלו שיש לאמריקאים. "אנו מקדימים אותם ויודעים הרבה יותר איך לתפעל קישוריות כאלו", אמר ל-360. "שמנו דגש רב על היכולת של המטוס לשוחח עם מערכות אחרות, להעביר ולקבל מידע והכל על פי הסטנדרט הכי גבוה של חמקנות. בכלל יש המון השקעה של ישראל בכל היכולות של המטוס עד כדי כך שכל מה שאנחנו צריכים קיים במחשבי המטוס מבלי להזדקק למערכות נוספות".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך