צפו: הטייס שיביא את ה-F-35 לישראל מדבר

ביום שני ינחתו שני מטוסי ה"אדיר" הראשונים בבסיס נבטים שבנגב, ויביאו עידן חדש לחיל האוויר. למרות התקלות בפיתוח והמחלוקת סביב המטוס, בחיל בטוחים: זהו כלי המלחמה הטוב מסוגו בעולם

יוחאי עופר ו-nrg חדשות | 8/12/2016 16:55
תגיות: f-35,אדיר
החמקנים הראשונים בתולדות צה"ל ימריאו בימים הקרובים לישראל, ויביאו עמם עידן חדש לחיל האוויר. אחרי אינספור תקלות ועיכובים שחוו מפתחיו האמריקאים, ביום שני הקרוב ינחתו סופסוף בבסיס נבטים שבנגב שני מטוסי ה-F-35 הראשונים.

הטייס האמריקאי שיטיס את ה"אדיר" לישראל (דובר צה"ל)
 
קטעים נוספים


הפרויקט השאפתני - אחד היקרים ביותר בהיסטוריה הצבאית בעולם - הניב בסופו של דבר מטוס קרב אימתני, אולם גם היום יש המשמיעים הסתייגויות מתכונותיו של ה-F-35. המאפיין החשוב ביותר שלו הוא יכולת החמקנות, שמאפשרת לו כמעט להיעלם ממסכי המכ"ם; אולם על מנת שיכולת זו תבוא לידי ביטוי, ה"אדיר", כפי שהוא מכונה בצה"ל, אינו יכול לשאת חימוש על מתלים חיצוניים, אלא רק בתאים פנימיים.
 
צילום: דובר צה''ל
מטוס האדיר בפעולה. צילום: דובר צה''ל

בתצורה זו יורדת באופן דרמטי יכולת נשיאת הפצצות שלו ומסתכמת ב-1.8 טונות בלבד. זוהי עדיין כמות משמעותית של חימוש שיכולה לגרום נזק רב לאויב, אולם לשם השוואה ה-F-15 הוותיק נושא עד 14 טון של חימוש. המצדדים במטוס מציינים כי בפעילות מעל עזה אין צורך ביכולת החמקנות, וכי הוא נהנה מיכולת שרידות גבוהה גם כשאינו טס בתצורת החמקן, ואז עולה משמעותית יכולת נשיאת החימוש שלו.
 
צילום: דובר צה''ל
מפקד טייסת האדיר, סא''ל יותם. צילום: דובר צה''ל

טענה נוספת נגד האדיר היא שכושר התמרון שלו נופל מזה של ה-F-15. אולם כאשר הוא יוצא לגיחות יירוט והשגת עליונות אווירית, הוא אינו נושא עליו פצצות חיצוניות ולכן יכול לתפקד כחמקן - מה שמעניק לו יתרון ניכר על פני מטוסי האויב שחשופים למכ"ם שלו. עוד נטען כנגד ה"אדיר" כי העובדה שהוא מצויד במנוע אחד, בניגוד ל-F-15 הדו-מנועי, פוגעת גם היא ביכולת השרידות שלו, שכן אינו יכול להמשיך לטוס אם המנוע נפגע. אולם יש לזכור כי גם ה-F-16, שנחשב לאחד ממטוסי הקרב המוצלחים שיוצרו אי פעם, הוא מטוס חד-מנועי.
 
צילום: דובר צה''ל
מטוס ה''אדיר'' עם סמל חיל האוויר הישראלי. צילום: דובר צה''ל

הטענה העיקרית האחרונה נגד ה"אדיר" היא תג המחיר הגבוה שלו - כ-100 מיליון דולר. אולם בעקבות קבלת הזמנות רבות של המטוס ממדינות שונות, המחיר ליחידה צפוי לרדת. גם עלות התחזוקה ועלות שעות הטיסה של ה"אדיר" גבוהות מאוד, אולם היצרן האמריקאי פיתח עבורו סימולטור שזכה לביקורות נלהבות מאנשי חיל האוויר, ולכן כ-50 אחוז מהאימונים יתבצעו על הקרקע - מה שצפוי לחסוך לחיל כסף רב.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך