המכס והדואר קורסים תחת ה"בלאק פריידי" וזה עולה מיליונים

הכנסות מכס בסך 200 מיליון ש"ח אבדו בגלל חבילות רבות שהגיעו מחו"ל - ולא נבדקו. הסיבה: כמות הדואר מחו"ל עלתה פי 5 והגופים לא מוכנים: "הקניות באינטרנט לא מאפשרות היערכות", אמרו ברשות המיסים. המדינה: "יש שיתוף פעולה לקוי בין רשות המסים לדואר"

אסף גולן | 15/12/2016 15:30
תגיות: דואר ישראל
"כמות הדואר מחו"ל עלתה פי חמש, הדואר והמכס לא היו מוכנים לזה - ואיבדנו הכנסות ממכס בסך 200 מיליון שקלים". כך אמרה היום (ה') ח"כ קארין אלהרר ("יש עתיד") בוועדה לביקורת המדינה.
 
אריק סולטן
מספר התלונות נותר באותה הרמה ורובן מוצדקות. דואר ישראל אריק סולטן

בדיון בוועדה עלה כי המכס מבצע בדיקות מדגמיות בלבד בחבילות המגיעות מחו"ל, בגלל כמותן האדירה - מה שעולה למדינה מאות מיליוני שקלים. יו"ר הוועדה אלהרר התייחסה גם לדו"ח מבקר המדינה, שהתריע על בעיות ניהול ושירות לא מספק ללקוח בדואר ישראל ואמרה: "ניכר שיפור משמעותי בשירות ללקוחות, והדואר עבר מהפכה מאז דו"ח המבקר - אך יש עוד כברת דרך".

לדבריו של דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, "הדואר עבר מהפכה, ואנו במקום אחר לגמרי. אנחנו מוסרים כל יום 200 אלף חבילות, ובימי הקניות הבינלאומיים מגיעה כמות החבילות ל-600 אלף חבילות ביום. כדי לשפר את השירות אנחנו עובדים מול אתרי המסחר הגדולים, כדי שיעבירו לנו את פרטי הצרכנים ונוכל לשפר את תהליך העברת החבילות.
 
צילום: מכס אשדוד
''אנו רגילים מעולם משלוחי הבלדרות לקבל מראש 'מסר' על איזו חבילה מגיעה ולהיערך. היום, הקניות באינטרנט לא מאפשרות את זה. חבילות במכס באשדוד צילום: מכס אשדוד

"בסופו של דבר", המשיך המנכ"ל, "יש כאן היקפים ענקיים וצריך להסתכל בפרופורציה על היקף התלונות ביחס להיקף הפעילות. יצאנו מעולם של ניירת לשליחת מסרונים, ואנו מכניסים שיפורים כל העת במערך החלוקה ומסירת הדואר. הורדנו את זמן ההמתנה בסניפי הדואר ב-50 אחוזים והקמנו מרכז בעל הספק למאה מיליון חבילות במודיעין. ברבעון השלישי אנחנו במצב של מעבר מהפסד לרווח, כשאת הרווחים אנחנו משקיעים בשיפור השירות לטובת הצרכן".

מנהל רשות המיסים, אבי ארדיטי, הוסיף כי תופעת הקניות באינטרנט הפתיעה אותם כמו במדינות רבות: "אנו רגילים מעולם משלוחי הבלדרות לקבל מראש "מסר" איזו חבילה מגיעה ולהיערך. היום, הקניות באינטרנט לא מאפשרות היערכות והספק גם לא מעביר את עלות המוצר בחבילה.

"בשנה האחרונה אנחנו מנסים יחד עם הדואר לפתור את הבעיה. בדואר עוברות 11 אלף חבילות בשעה, ואנחנו פועלים בשני מישורים: הראשון הוא שירות בתשלום מדואר ישראל בכל הקשור למסד הנתונים של החבילה ובמקביל עבודה מול אתרים בחו"ל. ברגע שייפתח המרכז הלוגיסטי החדש במודיעין נתחיל בניסוי שיימשך חצי שנה ובסופו נבחן את המשך הטיפול והדרך להתמודד עם הקניות באינטרנט".

חנן פוגל, נציג מבקר המדינה, אמר כי יש "שיתוף פעולה לקוי בין רשות המסים לדואר ישראל" שבגללו "לא נעשה שימוש במערכות מעקב ומידע בחבילות מרגע נחיתתן בארץ". עם זאת הוסיף פוגל כי "אנו מודעים לכך שמאז סיום הביקורת וגם במהלכה מקיים הדואר צעדי שיפור".

יונתן מרקוביץ' מאגף תלונות הציבור בדואר ישראל, הוסיף כי מספר התלונות נותר באותה הרמה – 670 תלונות ב-2016 מול 709 ב-2015, מתוכן 71 אחוזים נמצאו מוצדקות ומרביתן בדואר הבינלאומי - אי קבלת הודעות, אובדן דברי דואר ושירות לקוחות שלא חוזר. "זה לא מספר רב ביחס לכמות החבילות - אך עדיין גבוה", אמר.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך