חמאס עוד רחוק מפיתוח מל"ט תקיפה משמעותי
חיסולו של המהנדס מוחמד אלזוארי שע"פ מקורות זרים נורה ע"י ישראל, מעלה תהיות על יכולת מערך המל"טים של ארגון הטרור. אומנם מזה כשנתיים עוסק חמאס בפעילות נמרצת להגדלת כוחו - אך עדין לא מדובר בכוח צבאי משמעותי
בעולם הערבי ממשיכים לעסוק גם בשעות אלו בחיסולו של המהנדס מוחמד אלזוארי, איש הזרוע הצבאית של חמאס, שעל פי מקורות זרים נהרג בידי ישראל בתוניס. לפי הפרסומים, סוכנים של המוסד ירו בו מטווח קצר והותירו בזירה את כלי הנשק שלהם, ועליהם משתיקי קול. בישראל לא התייחסו לטענות או הגיבו לאירוע.
לדברי מקורות ביטחוניים, אלזוארי היה מהגורמים המובילים בפרויקט שאפתני להגברת ייצור המל"טים (מטוסים ללא טייס) ברצועת עזה - אחד היעדים המרכזיים שעליהם ניתן דגש בתוכניות העבודה ברצועה. כמו כן, לפי דברים שמסר לרשת אלג'זירה אחיו, ארדואן אלזוארי, טרם חיסולו עבד המהנדס על פרויקט ליצור צוללות המופעלות מרחוק ואף עבד על דוקטורט בתחום זה.
האח אמר עוד כי "מוחמד היה תמיד מביע את תמיכתו בהתנגדות הפלסטינית ובמיוחד בזרוע הצבאית של חמאס, עז-אדין אל-קסאם, ובמלחמה שלה נגד הכיבוש. במיוחד במלחמה האחרונה ברצועת עזה. הוא היה עוקב אחרי כל ידיעה". עם זאת בסביבתו תואר כאדם שלא שיתף במידע שברשותו או נהג לספר על פעילותו בארגון ואחיו אמר כי הוא "לא הזכיר אף פעם את עבודתו בגדודים. אנחנו הופתענו מכך". את חייו ניהל במדינות ערב נוספות מלבד תוניס, וככל הנראה עמד בקשרים מול חיזבאללה, ממנה שאב ידע עבור יצור מערך המל"ט בשביל חמאס.
הוא נולד ב-1967 ולמד הנדסת מכונות, כשבשנה הרביעית ללימודיו התחילו גורמי הביטחון של הנשיא זין עבדין בן עלי לעקוב אחריו בשל פעילותו הפוליטית בתנועה "אלנהאדה" של האחים המוסלמים. בשנת 1991 הוא הצליח לברוח מהמדינה ללוב ומאז הסתובב במדינות ערב: הוא שהה בלוב חצי שנה, לאחר מכן עבר לסוריה, שבה התחתן, אז ביקש מקלט מדיני בסודן ובילה בה שש שנים, בערב הסעודית שהה כחודש - ואז שב לסוריה.
לפי הדיווחים, בתקופה הזו היה פעיל של חמאס, ביקר בבסיסי הארגון והכשיר את לוחמיו בבניית והפעלת מל"טים. כששב לתוניס, הקים את מועדון התעופה בעיר הולדתו ספאקס ויחד עם תלמידיו ערך ניסויים בכלי תעופה שונים.

למרות הדברים, לא ידוע שאלזוארי החזיק בידע בלעדי שלא היה לאחרים, בייחוד לאור העובדה שניתן היום לרכוש מטוסים כאלו בקלות באינטרנט ובסכומי כסף לא גדולים. לצד העיסוק הרחב באירוע, יש לשים את יכולותיו בפרופורציה וכן את יכולת מערך המטוסים הבלתי-מאוישים של חמאס שנמצא בראשית דרכו - ודאי ביחס לזה של ארגון החיזבאללה, שמחזיק ביכולות מתקדמות בהרבה. מזה שנתיים וחצי עוסק ארגון חמאס ביתר שאת בפעילות רחבת היקף, שכל מטרתה להתעצם ולהגדיל את כוחו הצבאי של חמאס מאז המהלומה שחטף במבצע "צוק איתן".
בין היתר פועלים בארגון להגדיל את ייצור המטוסים ללא טייס, כשלבד מניסיונות ייצור נרשמים גם לא מעט ניסויים על קו החוף של הרצועה, כדי לשפר את המוצר הקיים. זאת לאחר הצהרות גדודי עז-אדין אל-קסאם במהלך העימות מול ישראל בקיץ 2014, ששלחו כמה מטוסים ללא טייס שיחדרו את שמי "הערים הכבושות" מעל ראשי אזרחי ישראל.
המלחמה הישראלית מול מה שמתרחש בשטחי הרצועה לא גלויה תמיד, אך בספטמבר האחרון באה לידי ביטוי, כאשר מטוס קרב יירט כלי טייס של חמאס בקו החוף ברצועת עזה. המטוס היה במעקב מרגע שהמריא והופל למרות שלא חדר לשטח הארץ. הדבר לימד מעט על המעקב שמנהלים ישראל וצה"ל אחר הנעשה בתחום שמעבר לקו הגבול ברצועה.
הניסיון לפגוע במערך הבלתי מאויש של גדודי עז-אדין אל-קסאם הוא לא רק באמצעות יירוט בשעת מעשה וניסיון חדירה לשטח ישראל, אלא גם מתחת לרדאר - כדי למנוע סיכון מהכלים הללו בעתיד. "כשאתה צריך כל הזמן להיות לפני האויב שלך ולא מאחוריו, מעת לעת מהנדסים מצד האויב מוצאים את מותם בטרם עת", אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל תא"ל במיל' דניאל מילוא, שהיה ראש מערך ההגנה האווירית בצה"ל.
בעבר, מחסני חמאס ובהם מטוסים כאלו הותקפו וצה"ל אף חשף לציבור פעילות להטסת מל"ט באימון. במהלך "צוק איתן" פעל חיל האוויר מול מטוסים זעירים שחדרו מכיוון הרצועה, כשבחמאס טענו כי המטוסים היו הפתעה לצה"ל ועוררו בלבול בקרב מנהיגיו. בארגון הטרור טוענים כבר חודשים ארוכים כי הם יכולים לייצר כמה סוגים של מטוסים ללא טייס למטרות שונות - איסוף מודיעין, יכולות תקיפה וטיסות תקיפה, על ידי התאבדות על המטרה.
למרות העובדה שלא מדובר עדיין במערך תעופה שהוא בעל כוח ממשי ומשמעותי, בחמאס בונים עליו לטווח הרחוק לקראת עימות מול ישראל ומנסים בעיקר לאיים בעזרת הכלים האלו במבט צופה פני עתיד כבר שנים רבות. בעזה לא מפסיקים להשקיע בתחום זה, בסיוע כסף שמגיע מאיראן ובעזרת תעשיית ההברחות במנהרות, שמאפשרת רכישה ופיתוח של עולם כלי הטייס הבלתי מאויש בניסיון לתת קונטרה לפעילות הישראלית בתחום.