מנהלי רכבת ישראל זומנו לשימוע בשל זיהום אוויר

לדברי המשרד להגנת הסביבה, קיים חשש לבריאות הציבור השוהה ברציפי תחנות השלום ויוספטל, ולפיכך נפתח הליך אכיפה שכלל את הזימון. הרכבת בתגובה: "המשמעות הינה סגירה מידית של הקווים שעוברים בת"א"

יאיר קראוס ואסף גולן | 3/1/2017 15:15
תגיות: המשרד להגנת הסביבה,רכבת ישראל,איכות הסביבה
המשרד להגנת הסביבה זימן היום (ג') את מנהלי רכבת ישראל לשימוע במסגרת הליך אכיפה, זאת בעקבות זיהום אוויר גבוה שנמדד בתחנות רכבת השלום בתל אביב ויוספטל בבת ים. בתגובה למהלך אמרו ברכבת ישראל כי המשמעות לכך סגירה מידית של קווי הרכבת באזור תל אביב, דבר שיגרום לכאוס תחבורתי שלא היה כמוהו מזה שנים רבות.

לדברי המשרד להגנת הסביבה, קיים חשש לבריאות הציבור השוהה ברציפי תחנות הרכבת לאור חריגות חוזרות ונשנות בנוכחות מזהמי אוויר. לטענתם, חוק אוויר נקי מטיל על רכבת ישראל לדאוג לאיכות אוויר נאותה העומדת בתקנים, אלא שהפעילות של החברה עד כה לא הפחיתה את זיהום האוויר, והתחנות עדיין אינן עומדות בערכי סביבה.
 
צילום: המשרד להגנת הסביבה
''קיים חשש לבריאות הציבור השוהה ברציפים''. תחנת רכבת השלום בתל אביב צילום: המשרד להגנת הסביבה
 
בשל זיהום האוויר, המשרד להגנת הסביבה בהתייעצות עם משרד הבריאות מתריע בפני ציבור הנוסעים, ובמיוחד אלה הנמנים עם האוכלוסייה הרגישה (חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון), לצמצם למינימום האפשרי את זמן השהות ברציפים בתחנות רכבת השלום בתל אביב ויוספטל בבת ים.

במשרד הנחו את הרכבת לבחון ולנקוט שורה של צעדים לשיפור איכות האוויר בתחנות ולצמצום חשיפת הנוסעים לזיהום. אלא שלדבריהם, הבחינה שערכה הרכבת, במהלכה נבדקו פתרונות שונים, לא הביאה לתוצרים מספקים והפעילות של רכבת ישראל עד כה בנושא לא שיפרה את איכות האוויר בתחנות, והיא עדיין אינה עומדת בערכי סביבה.

לאור זאת, ומאחר שלא יושמו פתרונות הולמים שיפחיתו את רמת זיהום האוויר ברציפי התחנות, נקט המשרד בהליך אכיפה כנגד הרכבת. במסגרת ההליך נשלחה התראה למנהלי הרכבת, והם זומנו לשימוע בשבוע הבא כדי להשמיע את טענותיהם בעניין. נוסף לכך, חייב המשרד את רכבת ישראל לבצע ניטור תקופתי גם בתחנות וולפסון וקוממיות בנוסף לניטור בתחנת השלום.

השר להגנת הסביבה זאב אלקין התייחס לנושא ואמר: "המשרד להגנת הסביבה רואה בזיהום האוויר מתחבורה כאחד מהאיומים הסביבתיים הקשים ביותר על חיי ובריאות תושבי ישראל. להזכירכם, כל שנה מתים בישראל בטרם עת כ-2,500 איש מפגעי זיהום אוויר, כאשר רוב התרומה לזיהום האוויר היא זיהום אוויר מתחבורה.
 
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
''רואים בחומרה רבה את רמות הזיהום האוויר הגבוהות שהתגלו''. אלקין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לכן, אנחנו רואים בחומרה רבה את רמות הזיהום האוויר הגבוהות שהתגלו בתחנות הרכבת השלום ויוספטל שמאיימות על בריאות הציבור, במיוחד על האוכלוסיות הרגישות. חובתנו מצד אחד להזהיר את הציבור ומצד שני לצאת למאבק נחוש מול רכבת ישראל, על מנת למצוא פתרונות לבעיית זיהום האוויר בתחנות אלו. החיים של כולנו והבריאות של כולנו אינם בני ערובה של אף חברה תחבורתית - גדולה וחשובה ככל שתהיה". 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "המשרד להגנת הסביבה פועל להפסיק את תנועת הרכבות לתל אביב וממנה ולגרימת כאוס תחבורתי שלא היה כמוהו מזה שנים רבות. כמאה אלף נוסעים ביום יאלצו לוותר על שירות הרכבת בשל הנחיות המשרד להגנת הסביבה שמשמעותן בפועל הינן הפסקת תנועת הרכבת מגוש דן וממנו".

לדבריהם, "החלטת המשרד עלולה לגרום לכאוס תחבורתי ולשימוש באלפי רכבים ואוטובוסים במקום ברכבות שיביאו להגברה משמעותית של הסיכון בדרכים ולאי הפחתה בזיהום האוויר.

"למרות דיאלוג מקצועי רציף, שנמשך זה כמה שנים, בין רכבת ישראל לבין המשרד להגנת הסביבה בנוגע לרמת זיהום האוויר בתחנת הרכבת השלום בתל אביב ובתחנות קוממיות ויוספטל בקו איילון, החליט המשרד להוציא לרכבת ישראל זימון בהול לשימוע. 
 

צילום: יהודה פרץ
''המהלך יגרום לכאוס תחבורתי שלא היה כמוהו מזה שנים רבות''. רכבת ישראל צילום: יהודה פרץ
 
"ההזמנה לשימוע נמסרה על אף שהרכבת נוקטת בכל האמצעים שעומדים לרשותה למציאת פתרונות מקצועיים מידיים לנושא, הן בארץ והן בחו"ל, ולמרות שפרויקט חשמול קווי הנוסעים של החברה, שכידוע, נמצא כבר בעיצומו, צפוי לצמצם את זיהום האוויר כבר עם הפעלת קו הרכבת המחושמל הראשון, מהרצליה לירושלים ולסייע בפתרון הבעיה, בטווח של שנים אחדות".  

עוד נאמר כי "מאחר והרכבת אינה מתכוונת לפעול בניגוד לדין, המשמעות האופרטיבית של החלטת המשרד להגנת הסביבה הינה סגירתם המידית, המלאה או החלקית, של קווי הרכבת העוברים בתל אביב.

"למעשה, מאיים המשרד להביא לסגירת תחנות הרכבת העמוסות ביותר בישראל, המשרתות כמאה אלף נוסעים ביום, ובפועל – להשבתת כל תנועת הרכבות אל מטרופולין תל-אביב וממנו. מעבר לכאוס התחבורתי הלאומי שייגרם בשל כך, ברור גם הנזק לבטיחות בדרכים ולהשפעה ההרסנית גם על זיהום האוויר וזאת לאור עשרות אלפי מכוניות נוספות ואוטובוסים בכבישים במקום רכבות. 

"רכבת ישראל תפעל לשכנע את המשרד להגנת הסביבה כי האינטרס הלאומי מחייב את המשך תנועת הרכבת במקביל לשיתוף פעולה בין הצדדים במציאת פתרון כולל לסוגיה והכל לטובת ציבור הנוסעים בישראל. לצערנו, מוכיח הזימון הבהול לשימוע, כי הדבר לא צלח בידנו עד כה אולם לא נפסיק לנסות. רכבת ישראל פועלת לקבלת הנחיות משרד התחבורה בנושא". 

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך