סוף עצוב: הופסקו החיפושים אחר המטוס המלזי

מצוד בעלות של 160 מיליון דולר וסריקה ב-120 אלף ק"מ מרובע הסתיימו במפח נפש. בהצהרה שפרסמו מסרו חברי צוות החיפושים על השעיית המצוד. התעלומה תישאר ככל הנראה ללא פתרון

AP | 17/1/2017 12:13
תגיות: המטוס המלזי, MH370, אוסטרליה, מלזיה, סין, מטוס, תעופה,בעולם
שלוש שנים אחרי שמטוס מלזיה איירליינס מספר MH370 נעלם באופן מסתורי מהמכ"מים, הודיעו היום (ג') ראשי מערך החיפושים - המשותף למלזיה, סין ואוסטרליה - כי הם משעים את הסריקות אחר הטיסה שאבדה. על המטוס שהמריא מבייג'ינג לקואלה לומפור היו 239 נוסעים ואנשי צוות.

 


הגורמים הרשמיים הודיעו כי המצוד, שהתנהל בשטח של 120,000 קילומטרים רבועים באזור מערב אוסטרליה, ועלה 160 מיליון דולר, נעצר באופן רשמי. "למרות המאמצים שכללו טכנולוגיה חדשנית ואת אנשי המקצוע הטובים ביותר בתחומם, לא הצלחנו לאתר את המטוס", נמסר בהצהרה של שרי התחבורה של אוסטרליה, מלזיה וסין. "בהתאם לכך, החיפוש של מטוס מס' MH370 הושעה, זאת מבלי לזלזל בכאב המשפחות".

הגורמים הרשמיים שחקרו את היעלמותו של המטוס המליצו לחפש את המטוס באזור צפוני יותר אך ממשלת אוסטרליה כבר שללה את הרעיון. וקבעה שתוצאות הניתוח של המומחים לא מדויקות מספיק כדי להצדיק את המשך הציד. כבר בשנה שעברה הסכימו שלושת המדינות שמימנו את החיפושים, שנחשבים ליקרים ביותר בהיסטורית התעופה, כי המצוד יושעה אם לא יימצאו ראיות חדשות.
 
צילום ארכיון: AP
חיפושים אחר המטוס המלזי שנעלם צילום ארכיון: AP

חוקרים בכירים בחברה ההולנדית שהובילה את החיפוש אחר המטוס, שנעלם במרץ 2014, אמרו ביולי האחרון כי הם סבורים שהמטוס דאה ברגעיו האחרונים ולא צלל אל האוקיינוס. משמעות הדבר היא שהם חיפשו אחר שרידיו במקום הלא נכון זה שנתיים.

"אם אין שם כלום, משמעות הדבר היא שזה במקום אחר", אמר מנהל הפרויקט מטעם "פוגרו", פול קנדי, לסוכנות הידיעות רויטרס. בעוד קנדי לא שולל תרחישי קיצון שהיו עלולים למנוע את איתורו של המטוס בתא השטח שבו חיפשו אותו, הוא וצוותו תומכים באפשרות סבירה יותר ולפיה המטוס דאה, או גלש, בדרך למצולות. משמעות הדבר היא שתא הטייס היה מאויש ברגעים האחרונים, ושהמטוס הגיע אל מחוץ לשטח שסומן באמצעות חישובים מתצלומי לוויין.
    
צילום: איי.אף.פי
המריא מבייג'ינג ולא נחת בקואלה לומפור. חיפושים אחר המטוס ימים אחרי האסון. צילום: איי.אף.פי

"אם הוא היה מאויש, הוא יכול היה לדאות למרחק רב", אמר קנדי. "אתה יכול לדאות רחוק יותר מאזור החיפוש שלנו, ולכן אני סבור שהמסקנה הלוגית היא שייתכן מאוד שזהו התרחיש האחר". ספקות באשר למקום החיפוש סביר שיובילו לקריאות להנגיש את כל המידע לציבור כדי שאנשי אקדמיה וחברות אחרות יוכלו לחפש אחר פתרון מ"מקור פתוח" לתעלומה הגדולה ביותר בעולם התעופה. יצוין שתיאוריית הדאייה לא נתמכת על ידי הסוכנויות והחברות השונות המעורבות בחקירה מהמדינות ארצות הברית, צרפת, בריטניה ואוסטרליה.

כעת קיימת אפשרות שתורם פרטי יציע לממן חיפוש חדש אחר המטוס, אך כזו אפשרות עדיין לא עלתה באופן פרקטי. ייתכן, אומרים כעת בעולם, שהתעלומה האופפת את המטוס לעולם לא תיפתר. המשפחות של 239 הנוסעים שנעלמו ייאלצו להישאר ככל הנראה ללא תשובה של ממש לגורל יקיריהם. בקרב המשפחות עדיין מקווים שיימצא בדרך נס פתרון שיאפשר את המשך החיפושים. "זה מתסכל. אנחנו מקווים שהם ימשיכו לחפש. מהם עוד 25,000 מטרים רבועים אחרי שכבר חיפשו ב-120,000?", אמר גרייס נתן, תושב מלזיה שאמו הייתה על הטיסה שנעלמה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך