הכאוס בתחבורה הציבורית: מחסור של 3,000 נהגי אוטובוס
בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית איים יו"ר ועד נהגי אגד: "מתוך 500 נהגים שנקלטו בשנה האחרונה 400 עזבו. אם המצב יימשך - נשבית את כל הארץ". בחברות התחבורה הציבורית דורשים לשפר את תנאי הנהגים ולהפוך את המקצוע לעבודה מועדפת
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, התכנסה היום (שני) לישיבה שעסקה במחסור החמור בנהגי אוטובוס.היו"ר חנין פתח את הדיון בביקורת קשה על הממשלה, שלדבריו לא עשתה דבר בשנה האחרונה להתמודד עם המחסור. "המחסור בנהגים הוא אחד החסמים המשמעותיים ביותר העומדים בפני פיתוח התחבורה הציבורית בישראל. לפי ההערכות, חסרים כ-3,000 נהגים", אמר. הוא אף הזכיר כי לפני למעלה משנה קיימה ועדת המשנה ישיבה בנושא מעמד הנהגים, וב-24 בנובמבר 2015 הוא הוציא מכתב לשרי האוצר, התחבורה והעבודה בדרישה לשפר את מעמד הנהגים, הן מבחינת המכרזים והן מבחינת התייחסות לשכרם, לתנאים הסוציאליים שלהם ולתנאים הפיזיים של עבודתם.

מצוקת הנהגים גורמת לשירות גרוע. מחכים לאוטובוס
הדס פרוש, פלאש 90
יו"ר חברת סופרבוס, אלי בליליוס, אמר כי התחרות דרדרה את מקצוע נהג האוטובוס, "היום אף אחד לא רוצה לעבוד במקצוע הזה", הוא טוען. לדבריו, גם מי שמגיע למשרה, עושה זאת מחוסר ברירה, והכשרתו לוקחת בין חצי שנה לשנה. "גם אחרי שהשכר עלה ל-39 שקלים לשעה, נהג צריך לעבוד 250 שעות בחודש כדי להגיע לשכר של 12-13 אלף שקל ברוטו. נהג שעובר יותר מ-200 שעות בחודש הדבר בא על חשבון הבטיחות, הביטחון וגם הנחמדות שלו", אמר בליליוס.
לדבריו, ב-3 השנים האחרונות המדינה גרפה כשני מיליארד שקל מתמלוגים מהתחבורה הציבורית, "וזה כסף שחלקו יכול היה להגיע לנהגים. מי שמתעשר מתחבורה ציבורית זו המדינה - על חשבון הנהגים", טוען בליליוס.

''אם המצב לא ישתנה נשבית את כל הארץ''. שביתת אגד בירושלים
מזכיר ועד עובדי אגד ירושלים, שלמה כהן, אמר בישיבת הוועדה כי יש נהגים עם רישיון שמעדיפים לעבוד בעירייה, גם בשכר נמוך יותר. הוא סיפר בהתרגשות על התנאים הקשים בהם עובדים הנהגים: "אני צריך לנקות את האוטובוס אחרי נסיעה ואין לי אפילו מקום לשטוף ידיים".
יו"ר ועד עובדי אגד, יעקב וכניש, אמר כי המצב הולך לקראת פיצוץ. וכניש תיאר בצורה צבעונית את לחץ העבודה של נהגי אגד, שלטענתו אין להם גם זמן ללכת לשירותים: "בגלל שהנהגים רגילים להשתין על הגלגל הם שמו להם גלגל בבית...", אמר. לדבריו, באגד חסרים כיום כ-500 נהגים ומתוך 500 שנקלטו בשנה האחרונה - 400 עזבו. "השבתנו את ירושלים ליום אחד, ואם זה ימשיך ככה נשבית את כל הארץ", איים.

''התחרות דרדרה את המקצוע''. אוטובוס אגד
הדס פרוש פלאש 90
מנכ"ל ארגון "15 דקות" למען תחבורה ציבורית הוגנת, גיל יעקב, ציין כי כיום יש 239 ישובים שלא מקבלים סף שירות מינימלי ועוד 99 ישובים שלא מקבלים שירות כלל. לדבריו, כדי לסגור את הפער חסרים עוד 1,800 אוטובוסים. "התנהגות משרדי האוצר והתחבורה מראה כאילו אין משבר, לא נעשה שום דבר והמצב ממשיך להידרדר".
מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), ד"ר רז דקל, התייחס לעיכוב בהכשרת הנהגים ואמר כי "ב-20 השנים האחרונות אוכלוסיית המדינה גדלה ב-50%, מספר הנהגים כמעט והוכפל והתהליך במרב"ד נותר ידני ופרימיטיבי. כוח האדם לא השתנה ולו באיש אחד. אני מרגיש מאוד לא נעים שאני תורם לבעיה שלא מרצון, ובמשרד התחבורה מבינים שאי אפשר להותיר את המצב על כנו".

''אני מצפה משר התחבורה לדפוק על השולחן''. עומס באוטובוסים
צילום: אריק סולטן
מנהל אגף הרישוי, אפי רוזן, אמר כי משרד התחבורה החליט שהוא מוכן לשים כל סכום בהיבט של הרישוי. הוא התייחס לפיקוח על מפעילי התחבורה הציבורית ואמר כי במשרד יש בסך הכל 2.5 מפקחים על כל חברות התחבורה הציבורית בישראל. "אנחנו צריכים לעשות את זה טוב יותר, ואני מניח שאנחנו בדרך הנכונה", אמר.
נציג האוצר, הראל שליסל, אמר כי הממשלה העלתה את שכר הנהגים ב-20% ושיפתה מפעילים קיימים על ההעלאה. הוא הסביר כי האפקט של הצעד זה "לא יקרה תוך יום יומיים". לדבריו, החברות יכולות להעלות את השכר עוד יותר במכרזים החדשים ולגלם זאת במכרז.
בליליוס הגיב לכך ואמר כי חברה ותיקה לא יכולה לתת לנהגים באשכולות חדשים שכר של 45 שקלים, בשעה שיש לה עוד אלף נהגים בשכר של 39 שקלים בשעה.

''האפקט של העלאת המשכורת לנהגים לא יקרה ביום יומיים''. חיילים בתור לאוטובוסים
צילום: גדעון מרקוביץ
ראש אגף בכיר תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי הפתרון לכל הבעיות מורכב מהמענה שכמה משרדי ממשלה יוכלו לתת. "ניסינו לייצר פגישות בנושא עבודה מועדפת ולא קיבלנו שיתוף פעולה", טען. הוא הוסיף כי המשרד יבקש תקציב לתוכנית לעידוד והעלאת מעמד הנהג וקרא לוועדה לפנות גם לראשי רשויות כמו ירושלים, בני ברק ובית"ר עילית, בדרישה להקצות שטחים לטובת תשתיות, מסופים ואזורי מנוחה. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הציע לגנון לא לתת שירות לרשויות שלא משתפות פעולה עם המשרד, אולם גנון השיב כי "אין כוונה להעניש את התושבים".
יו"ר הוועדה ח"כ חנין סיכם את הישיבה ואמר כי יפנה שוב לשרי התחבורה, האוצר והעבודה והשירותים החברתיים בדרישה שישתפו פעולה בפתרון המשבר. "אני מצפה משר התחבורה לדפוק על השולחן במשרדו של שר האוצר, ולהודיע שאם לא יהיה שינוי בכל מה שקשור לנהגים - שום דבר לא ישתנה בתחבורה הציבורית. אם לא יהיה לחץ של כל הגורמים נקיים דיון דומה בעוד חצי שנה, ואף אחד לא רוצה להגיע לכך", אמר.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg