60 אחוזים ממטוסי הצי האמריקאי לא יכולים לטוס

מקורקעים: בעיות תקציב ואחזקה לא מאפשרות את תיקונם של יותר ממחצית מטוסי הצי, וזאת בנוסף לאוניות רבות ואף צוללות שלא מורשים לצאת מהמעגן

סוכנויות הידיעות | 7/2/2017 10:40
תגיות: ארה"ב, צי, תחזוקה,בעולם
הצי האמריקאי נחשב לאחד הכלים העוצמתיים ביותר של המעצמה שמעבר לים, כשחוד החנית שלו הוא נושאות המטוסים הענקיות, המאפשרות לארה"ב לשגר כלי טיס לכל נקודה בעולם. אלא שלפי פרסום באתר החדשות "דיפנס ניוז", מתברר שהעוצמה האמריקאית קיים בעיקר על הנייר.
              
 
צילום: AP
מטוס אף-18 ממריא מנושאת מטוסים אמריקאית צילום: AP


מתוך כלל מטוסי ה"סופר הורנטס" וה"אף-18" של הצי, כשני שלישים לא מקבלים אישור לעלות לאוויר – וזאת בגלל פעילות תחזוקה שהם עוברים בימים אלה או בגלל שהם ממתינים לחלקי חילוף. ככלל, יותר ממחצית ממטוסי הצי מקורקעים מכיוון שאין די כסף לתקן אותם.

בנוסף, לא נמצא תקציב גם לתיקון חלק מספינות הצי האימתני, וגם הטיפולים השוטפים מבוטלים לרוב או מתארכים זמן רב. אפילו השירותים הניתנים לצוללות מעוכבים, ואחת מהן, "בויס", אינה יכולה לתפקד שכן לא קיבלה אישור ציפה. עד סוף השנה, מזהירים ראשי הצי, חמש צוללות נוספות יושבתו אם לא יועבר תקציב חדש.

הכתבה, שכנראה ניתנה כתדריך של ראשי הצי הדורשים תקציב נוסף, מפרטת גם את הכספים הנוספים שנחוצים לתיקון מתקנים של חיל הים האמריקאי, לשינוע אנשי הצוות שלו ואפילו למשכורות. זאת, בזמן שהממשל החדש מצהיר על רצונו להגדיל את תוכניות הבנייה של הצי, מ-308 ל-350 ספינות בסך הכול.

אלא שבינתיים, בעקבות כמה שנים רצופות שבהן ממשל אובמה קיצץ בתקציבי הביטחון בכלל, ולצדו גם בתי הנבחרים פעלו באופן דומה, חשבונות הבנק של הצי הולכים ומידלדלים. כשראשי הצבא נאלצו לעמוד מול הבחירה של לוותר על חלק מפעולות התחזוקה או להוציא לחלוטין משירות חלק מהספינות – שעלות ומשך בנייתן גם כשיש תקציב גדולות וארוכות – הם ביכרו את האפשרות הראשונה.

יתרה מכך: מכיוון שהממשל הקודם לא הצליח להעביר את התקציב בצורה נאותה, הוחלט שהוראות התקציב הקודם יחולו – מה שמעכב מיזמים חדשים ומעביר כספים רק למיזמים קיימים. בעקבות כך, הצבא ומערכת הביטחון בכלל בארה"ב לא יכולים להוציא לדרך תוכניות חשובות.

ראשי הצבא מתכוונים השבוע לעלות לגבעת הקפיטול ולהבהיר לנציגי שני בתי הנבחרים על המצב העגום של הצי בכלל, ושל החילות האמריקאיים המזוינים בכלל.

 
צילום: AP
קיצץ בתקציב. ברק אובמה צילום: AP


הצי זוכה לכותרות בעיקר בגלל שמצבו חמור יותר משל האחרים: בעוד שבשגרה רק רבע מהמטוסים לא יכולים לעוף בגלל פעולות תחזוקה או בעיות תקציב שונות, הפעם המצב גרוע בהרבה. 1,700 מטוסי תקיפה, סיור ותובלה וכן מסוקים מושבתים כעת, והשיעור הזה כפול מהנורמה. הנתון הזה גם כולל שישית ממטוסי האף-18 של הצי.

אגב, אם לחזור לממשל אובמה – הנתון הזה זועק בעיקר בגלל המדיניות האמריקאית, שקובעת כי לא יישלחו חיילים לקרקע בזירות השונות שבהן נלחם הצבא, ובהן סוריה ועיראק. במקום, צבא ארה"ב הסתמך על תקיפות מהאוויר, ובעיקר מנושאי מטוסים ששוגרו לאזור. כשחלק גדול מהצי מושבת, המדיניות הזאת קצת בעייתית ליישום.

מצבו העגום של הצי נידון בעבר בהרחבה, ובין השאר פורסם כי המשחתות החדישות והיקרות שהשיקו האמריקאים לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה חסרות יכולת לטווח מטרות מרחוק, שכן אין די כסף לרכוש את הפגזים היקרים שיועדו לתותח הייחודי שלהן. בנוסף דווח כי לאמריקאים לא תהיה נושאת מטוסים באזור המזרח התיכון תקופה ארוכה מהרגיל, שכן משך תיקון של אחת מהן נמשך זמן רב מדי.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך