"ספק אם דאעש המציאו חומר נפץ שניתן להחדיר למטוס"

מומחי אבטחה ישראלים ששוחחו עם 360 מעלים תהיות על הדיווחים מארה"ב, שלפיהם ההחלטה על איסור הכנסת מכשירים אלקטרוניים לטיסות מהמזרח התיכון נובעת מפיתוח אמצעי לחימה מתקדמים של דאעש שאינם מתגלים בבדיקות הביטחוניות

אסף גולן | 1/4/2017 23:35
תגיות: בעולם,ארצות הברית,תעופה,המדינה האסלאמית
האם אנחנו בפתחו של עידן חדש בתחום התעופה? רשת CNN דיווחה היום (ש') כי האיסור על הכנסת מכשירים אלקטרוניים לטיסות המגיעות מהמזרח התיכון הגיע בעקבות מידע מודיעיני שהעלה חשש מהברחת חומרי נפץ לארצות הברית, שאינם מתגלים בסריקות אבטחה שגרתיות בשדות התעופה. אך בכירים לשעבר במערכת הביטחון הישראלית מטילים בכך ספק.

על פי החלטת רשויות החוק האמריקאיות, האיסור להכנסת מכשירים אלקטרוניים יהיה תקף לטיסות נכנסות לארצות הברית מנמלי תעופה מהמזרח התיכון וצפון אפריקה, בין השאר ממצרים, ירדן, סעודיה וטורקיה. לפי הדיווח ב-CNN, ההחלטה התקבלה לאחר שגורמים ב-FBI למדו כי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) פיתח חומרי נפץ אשר אינם מתגלים בבדיקות ביטחוניות בנמלי תעופה.

ייאסר שימוש בלפטופ בטיסות ממדינות מוסלמיות. (צילום: רויטרס).
 


מנחם לנדאו, איש שב"כ לשעבר ומי ששימש כראש מערך הביטחון באל-על, מעלה בשיחה עם 360 תהיות לגבי המדיניות האמריקאית החדשה: "אם אכן נמצאה שיטה חדשה להסלקת חומר נפץ, אז מדוע מותר להכניס מחשבים לתאי המטען של המטוס? הרי גם כאן לא יזהו את החומר הזה. לכן מה זה כבר משנה אם האדם עולה לטיסה עם סמארטפון או מחשב או שהחפצים האלו נוסעים איתו בכבודה?", אמר.

לדברי לנדאו, דווקא כאשר מדובר בכבודה ישנו סיכוי שהמחבל לא יעלה למטוס ברגע האחרון וכך זה לא יהיה פיגוע התאבדות. "אמנם ההוראה בכל העולם אומרת שלא להעלות למטוס כבודה של נוסע שלא הגיע לטיסה, אבל כבר ראיתי כמה וכמה חברות תעופה שלא כל כך מקפידות על ההנחייה".

אז מה לדעתך עומד בבסיס ההוראה האמריקאית החדשה?

"קודם כול צריך להגיד שבודק כבודה זה מקצוע חשוב. בארץ זה ככה והחבר'ה שלנו מעולים, אך לצערי בעולם זה לא תמיד ככה והרבה פעמים הבודקים לא טובים. ברור שבמצב כזה שהבודקים אינם אמינים, ייתכן שיהיה קל יותר להסליק חומר נפץ מיוחד, אך עדיין יש צורך במערכת שתפעיל את חומר הנפץ, וזה משהו שרואים".

על פי לנדאו, חומרי הנפץ לא השתנו בשנים האחרונות וגם אם דאעש מצאו שיטה חדשה לאחסן אותם, עדיין יש צורך במערכת הפעלה אשר אמורה להתגלות בבדיקה מיומנת: "אולי האמריקאים לא סומכים על הבדיקה של כל חברות התעופה". עוד מוסיף לנדאו כי אמנם קיימות כיום שיטות להפעלת חומר נפץ ללא מגע אדם, אך האיסור להעלאת מכשירים אלקטרוניים למטוס לא יוכל למנוע אותן.

לנדאו מציע פתרון אפשרי לסכנה, שיכלול בדיקה של המכשירים טרם הטיסה: "הנוסע יפקיד את המחשב או את הטלפון 24 שעות לפני הטיסה, ויקבל אותו בחזרה בעלייה למטוס. כך ניתן יהיה לבדוק את כל המכשירים בצורה ראויה", מציע לנדאו.
 
צילום: שאטרסטוק
מטוס של חברת רויאל ג'ורדניאן. צילום: שאטרסטוק

אלוף משנה (מיל.) עתי שלח, מפקד יחידת יהל"ם לשעבר, מביע גם הוא תמיהה על ההחלטה האמריקנית ומביע ספק באשר לסיבות האמיתיות שעומדות מאחורי הפרסום. "כל מי שטס בשדה תעופה יודע היטב שאמצעים אלקטרוניים נבדקים בקפדנות רבה, ודווקא אותם מוציאים מהתיק ובוחנים לעומק. לכן אם הייתי ארגון טרור שמפתח חומר נפץ חדש אז ברור לחלוטין שהמקום האחרון שהייתי שם אותו זה מחשב או טלפון סלולרי, כי אלו המקומות הראשונים להיבדק".

על פי שלח, אמנם נכון להגיד שיש מירוץ קבוע בין ארגוני הטרור לבין כוחות הביטחון בנוגע לפיתוח דרכים להסתרת פצצות ומנגד פיתוח אמצעים לגילוי,  אך להרגשתו האישית ההחלטה האמריקאית אינה קשורה לכך בהכרח. "זה נראה לי קצת חלק מהמסע נגד ההגירה של אנשים מארצות אסלאמיות.  אין לי על מה לבסס את התחושה הזו, אבל ההסברים האחרים נשמעים קצת קלושים", אמר.
 

צילום: אי.פי.איי
שרידי המטוס שהתרסק בסיני צילום: אי.פי.איי

כזכור, באירוע התרסקות המטוס הרוסי במצרים לפני כשנה וחצי שבה נהרגו 224 נוסעים, נקבע כי המטוס התרסק בשל פצצה שהוטמנה בו והופעלה בזמן הטיסה. ראש שירותי הביטחון הרוסיים, אלכסנדר בורטינקוב, אישר כי מדובר בפעולת טרור.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

עוד ב''המזרח התיכון''

פייסבוק