פי 3 מהמתחרות: אגד בולטת באי ביצוע נסיעות בזמן

ארגון "15 דקות" פרסם דו"ח שבו נאספו תלונותיהם של אלפי נוסעים על השירות הלקוי בתחבורה הציבורית. ביקורת נמתחה גם על היעדר הטיפול של משרד התחבורה: "אין כתובת אמיתית לפניות ותלונות"

אסף גולן | 25/4/2017 9:15
תגיות: בארץ,15 דקות,תחבורה ציבורית
חברת אגד בולטת באי ביצוע נסיעות בזמן, פי שלושה יותר ממטרופולין ודן, כך עולה מדו"ח ביקורת הציבור בתחבורה הציבורית הראשון מסוגו בישראל, שהשיק היום (ג') ארגון "15 דקות".

הדו"ח, שמתייחס לרבעון הראשון של 2017, הושק בתחילת השנה באפליקציה שמאפשרת למשתמשי התחבורה הציבורית לדווח מהשטח על איכות השירות. בשלושת חודשי הפעילות דיווחו אלפי נוסעים על כ-450 קווים שונים ברחבי הארץ שבהם קיימים ליקויים רבים בשירות, והביעו את אכזבתם מאיכות הבקרה של משרד התחבורה ומרמת הטיפול בבעיות.
בולטת באי ביצוע נסיעות בזמן. אוטובוס של חברת אגד בירושלים

לדברי הארגון, שבעה מתוך 15 מפעילות התחבורה הציבורית מיוצגות ברשימת הקווים המדווחים ביותר, מה שמהווה עדות לכך שתנאי המכרז והרישיונות אינם מיושמים באופן רוחבי, ומשרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור על מפעילי התחבורה.

הדו"ח כולל את 15 הקווים המדווחים ביותר, והדיווחים ממחישים כי מדי יום הציבור מתקשה להגיע אל מרכזי התעסוקה בתל אביב ובירושלים, ובחזרה. דיווחי הציבור מהשטח נמצאים בפער משמעותי מול נתוני הבקרה המדגמית והחלקית של משרד התחבורה.

מדיווחי הנוסעים עולה כי בראש ובראשונה הם סובלים מהפרה בוטה של תנאי הרישיון על ידי מרבית מפעילי התחבורה הציבורית: אוטובוסים או רכבות אינם עומדים בתכנון שנקבע על ידי משרד התחבורה – הם מאחרים לצאת בזמן מתחנת המוצא או שאינם יוצאים כלל. כמו כן התופעה של אי-עצירת אוטובוסים לנוסעים הממתינים בתחנה נפוצה.
צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מאחרים לצאת בזמן מתחנת המוצא או שאינם יוצאים כלל. תחנת אוטובוס עמוסה בירושלים צילום: הדס פרוש, פלאש 90
 
"הגיע הזמן שמשרד התחבורה יבצע את תפקידו כרגולטור ויפקח באופן מלא ורציף על שירותי התחבורה הציבורית. ההזנחה הקיימת בעיקר בתחום תשתיות ההעדפה לתחבורה הציבורית, לצד המחסור בנהגים והיעדר הפיקוח, פוגעים ישירות בציבור הנוסעים", אמרו ב-"15 דקות".

עוד נאמר כי "הציבור מדווח שאין כתובת אמיתית לפניות ותלונות במשרד התחבורה. מוקד '15 דקות' מעודד את הציבור לדווח ולהתלונן על ליקויים בתחבורה הציבורית בכל האמצעים העומדים לרשותו, לרבות האפליקציה שהשיק הארגון. לציבור יש כוח לשפר את השירות שמגיע לו.

"רק שירות איכותי של תחבורה ציבורית יהווה אלטרנטיבה לשימוש ברכב הפרטי והגיע הזמן שמשרד התחבורה יפעל לשיפור השירות באופן מערכתי. אנחנו קוראים לשר התחבורה ולבכירי המשרד להתחבר לשטח ולנסוע בתחבורה הציבורית לפחות פעם בשבוע".

בתגובה לדו"ח של ארגון "15 דקות" אמר דובר אגד, רון רטנר, כי "ענף התחבורה הציבורית ואגד בתוכו מתמודדים זה תקופה ארוכה עם מחסור הולך וגדל בנהגים, הנאמד כיום בכ-3,500 נהגים חסרים. הדבר נובע בעיקר מפגיעה מתמשכת במקצוע הנהגות. יודגש כי קיים חוסר מיוחד בנהגים באזור ירושלים והדבר יוצר לעיתים בעיות בשירות.
 

צילום: ראובן קסטרו
''שמחים לכל ביקורת''. אוטובוסים של חברת דן צילום: ראובן קסטרו
 
"לגבי קו 19 בירושלים, סוכם באחרונה שהוא יופעל החל מהחודש הקרוב עם אוטובוסים מפרקיים כדי לתת מענה טוב יותר לצורכי הנוסעים ולעומס בקו זה, תוך שמירה על התדירות הקיימת, וללא צורך בגיוס נהגים נוספים. השינוי מבוצע בתאום ובאישור משרד התחבורה.

"באשר לקו 419 מירושלים לבית שמש, מדובר בקו המופעל על ידי חברת פסגות עבור אגד, וזאת לאור הקשיים בגיוס נהגים בירושלים. אגד זיהה את השירות הלקוי בקו ואכן, לאור חוסר שביעות הרצון של אגד מהמענה הוחלט באחרונה להשיב את תפעול הקו כך שיהיה באמצעות אוטובוסים ונהגי אגד.

"השינוי כבר החל להתבצע ויימשך בהדרגה. אגד נערך לכך באמצעות הקצאת נהגים לטובת קו זה. אנו מאמינים כי שינויים אלה יביאו לשיפור מיידי בשירות בשני הקווים, לטובת ציבור הנוסעים".

מחברת דן נמסר בתגובה: "נקרא את הדו"ח לעומק, וכל מה שאינו קשור לבעיות של חפירות הרכבת הקלה נשתדל לשפר. אנו בוודאי שמחים לכל ביקורת".

מחברת מטרופולין נמסר בתגובה: ״בכל הנוגע לתדירות הקווים, מטרופולין פועלת בהתאם להנחיות משרד התחבורה ולפי המלצותיו.

"באשר לביצוע הנסיעות, נציין כי בשבועות האחרונים הוכנסו שינויים רבים במפת התחבורה הציבורית בשרון, ומערך השירות הורחב. בין היתר תוגברו נסיעות, הושקו קווים חדשים, גויסו עשרות נהגים נוספים ואף שולבו אוטובוסים חדישים בצי ההיסעים. עם כניסתם של שינויים אלה לתוקף, אנו עדים לשיפור מהותי בשירות ובטוחים כי גם הציבור חש בו".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך