"לוקהיד" על סף חתימת הסכם רכש ענק של F-35
11 מדינות, ובהן ישראל, בוחנות אפשרות לאשר עסקה ארוכת טווח עם החברה האמריקאית, שבמסגרתה ירד תג המחיר של המטוס המתקדם לכ-85 מיליון דולר בממוצע ליחידה
איגוד "לוקהיד מרטין" נמצא בשלבים האחרונים של משא ומתן על עסקה ששוויה למעלה מ-37 מיליארד דולר, שבמסגרתה תמכור מספר שיא של 440 מטוסי "אף-35" לקבוצה של 11 מדינות, כולל ארה"ב – כך אמרו שני אנשים הבקיאים בתוכן השיחות.
F-35
צילום: Getty Images
תהיה זו העסקה הגדולה ביותר לרכש המטוס החמקן עד כה, שיוצג בסלון האווירי בפריז שנפתח השבוע. מדובר גם בשינוי משמעותי מהמדיניות העסקית של החברה, ממספר שנתי של מכירות לעסקאות רב-שנתיות יותר, המורידות את עלות הייצור של כל מטוס.
תמחור המטוסים עדיין לא סופי, אף שהמחיר הממוצע של 440 חמקנים צפוי לעמוד על כ-85 מיליון דולר ליחידה, לדברי כמה מקורות שביקשו לשמור על עילום שם. העסקה הרב-שנתית תתבצע בשלוש פעימות בין השנים התקציביות 2018-2020.
נציג של "לוקהיד" אמר כי החברה האמריקאית אינה דנה במשא ומתן על חוזים, וציין עוד כי העסקה שתכלול "גוש רוכש" תוכרז על ידי הממשלה האמריקאית. נציגי הלקוחות, הכוללים את ארה"ב עצמה, לא ענו לבקשות התגובה של "רויטרס".
בשבוע שעבר הגיעו נציגים מ-11 מדינות לקוחות המעוניינות לרכוש את מטוסי "אף-35" לבולטימור שבמרילנד בשביל לדון בתנאי ההסכם. הם סיירו במתקן הייצור של "נורתרופ גרומן" המספק את הציוד למטוס. מדינות אלה כוללות את אוסטרליה, דנמרק, ישראל, איטליה, יפן, הולנד, נורווגיה, טורקיה, דרום-קוריאה, בריטניה וארה"ב.
מזכר ההבנות שעליו נושאות ונותנות אותן 11 מדינות והחברה מכוון לייצר 135 מטוסים ויותר בשנת התקציב 2018, שיסופקו עד שנת 2020 תמורת 88 מיליון דולר ליחידה, ציינו האנשים. בשנים התקציביות לאחר מכן, 2019 ו-2020, הייצור יעלה ליותר מ-150 מטוסים בשנה.

גם ישראל בין המתעניינות ברכישה. מטוס F-35 הישראלי
צילום: בת' סטיל, לוקהיד מרטין
המחיר הממוצע בשנת 2019 עשוי להגיע לכ-85 מיליון דולר תמורת חמקן מסוג "אף-35 אי", ועד שנת 2020 אולי יצנח לכ-80 מיליון דולר ליחידה, הוסיפו אותם אנשים. יהיה זה המחיר הנמוך ביותר אי פעם ל"אף-35", מה שיהפוך את העסקה לצעד חשוב להורדת עלותו הייצור הכוללת של כל מטוס.
החמקן מסוג "אף-35" עמד בלב ביקורת נרחבת על מחירו הגדול מדי, כולל מצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובכירים אמריקאים אחרים, שיצאו נגד התוכנית היקרה ביותר אי פעם של הפנטגון בשל העיכובים הרבים והגדלות התקציב שלה. באחרונה, רבע מהצי הפעיל של מטוסים אלה קורקע עד להודעה חדשה בעקבות אי סדרים שנמצאו באספקת החמצן לקסדותיהם של הטייסים.
"הליך מתמשך"
מזכר ההבנות יבטיח שהחוזים יתקיימו בכל אחת משנות התקציב שעליהן יוסכם במסגרת החוזה, מה שיאפשר לאיגוד חברות הייצור, שמובילה "לוקהיד", לנצל את הוודאות הכלכלית הגדולה יותר ולהפחית את עלות הייצור של כל מטוס. החברות עמלו להפחית את מחיר המטוסים על ידי ייעול שרשרת האספקה ורכישת חומרי ייצור במרוכז.
הערכות שתוקנו באחרונה מורות שמחלקת ההגנה האמריקאית מצפה להוציא כ-379 מיליארד דולר – במקום 391 מיליארד דולר – על פיתוח ורכישה של 2,443 מטוסי על-קוליים כאלה עד שנת 2039, לדברי אחד המקורות. "זה חלק מהליך מתמשך. אם המחיר ירד זה יהיה יתרון ל'לוקהיד, שיאפשר לו ניהול ייצור ארוך טווח טוב יותר", הסביר רוברט סטלרד, פרשן של "ורטיקל ריסרץ'".

ביקורת על עלות הייצור. מטה הפנטגון
צילום: אי-פי
מטוס ה"אף-35" מגיע בשלוש תצורות: מודל "אי" נועד לחיל האוויר האמריקאי ולבעלות הברית של ארה"ב; מודל "בי" יכול לבצע המראות בפרק זמן קצר ונחיתות אנכיות לצורכי הנחתים והצי הבריטי; וגרסה לנושאות מטוסים, "אף-35 סי".
בחודש פבראר הסכים הפנטגון לעסקה שבמסגרתה תסופק הפעימה העשירית של מטוס הקרב המתקדם, והואילה לשלם פחות מ-95 מיליון הדולרים תמורת המטוס בפעם הראשונה. זאת, בהשוואה ל-102 מיליון דולר ברכישה הקודמת, שהייתה המחיר הנמוך ביותר עד אותו זמן. בערך באותה עת הודיע הפנטגון כי מחיר המטוסים עשוי לרדת ב-16 אחוזים, לסביבות 80 מיליון הדולרים, ברכישות עתידיות.
עסקי ייצור ה"אף-35" עולים לכדי 37 אחוזים מסך ההכנסות השנתיות של "לוקהיד". במהלך הרבעון הראשון של השנה עלו ההכנסות של החברה מעסקי האוויר שלה בכ-8 אחוזים, והגיעו ל-4.1 מיליארד דולרים. זאת, בעקבות ההתגברות של הייצור ההמוני של מטוס הקרב המתקדם.
בכירים ב"לוקהיד" העריכו כי הסכם רב-שנתי יחסוך בערך 2 מיליארד דולר למדינות הלקוחות שיבחרו להשתתף בעסקה הכוללת.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg