הפתרון למכל האמוניה: אנייה קטנה ומפעל בנגב

מנכ"ל משרד ראש הממשלה והשר להגנת הסביבה קידמו פתרון לאספקת אמוניה למשק ללא שימוש במיכל הקיים, אותו הורה בית המשפט לרוקן. הפתרון שיובא לאישור השרים: הבאת אמוניה באניות קטנות והקמת מפעל בנגב

יאיר קראוס | 2/7/2017 21:44
האם מחר יוסכם על פתרון למשבר האמוניה? הממשלה צפויה מחר לאשר 'הצעת מחליטים', לפיה יוקם מפעל לייצור אמוניה במישור רותםשיספק את צורכי המשק הישראלי ובעיקרם את האמוניה הדרושה למפעל הדשנים 'חיפה כימיקלים'. לאחר חודשים של השבתת מערך הייצור בשל הפסקת השימוש במיכל האמוניה המסוכן, יקבלו שרי הממשלה את המלצת המשרד להגנת הסביבה, האוצר ונוספים לאישור הקמת המפעל ולפתרונות זמניים לטווח הארוך והקצר עד להשלמת הקמתו.
 
צילום: מישל דוט קום
הפגנה נגד מיכל האמוניה מול בית המשפט בחיפה צילום: מישל דוט קום

על פי המתווה אחראית 'חיפה כימיקלים' על הקמת קו צינור אמוניה ימי שאניות ענק ועליהם מיכלים צפים יזרימו אמוניה מלב ים באופן שלא יסכן את מפרץ חיפה. עד להקמת קו המקשר הימי, תקופה של כשנה וחצי, יספקו אניות אמוניה קטנות את הכמויות הדרושות למפעל שיאוחסנו במכלים קטנים ובאיזוטנקים.

בעיריית חיפה ובארגוני הסביבה הביעו התנגדות חריפה למתווה המיידי בהספקת אמוניה באמצעות אניות עם תכולת אמוניה קטנה יותר מהעבר שיגיעו בתדירות גבוהה לנמל חיפה ויפרקו את האמוניה באמצעות צינור ישירות למפעל. החשש של העירייה היה כי גורמי טרור עלולים לנצל את נוכחות האניה ולפגוע בה, ומכאן להוביל לקטסטרופה.
 

בחוות דעת שהכינו מומחי המשרד להגנת הסביבה לחומרים מסוכנים, נקבע כי "בהתאם לתוצאות הבחינה שנעשתה, רמת הסיכון מהאנייה הקטנה נמצאה כנמוכה משמעותית ביחס למצב הקיים. נמצא שהחלופה קבילה מבחינת ההשפעה הבטיחותית והסביבתית על רצפטורים ציבוריים בהתאם למדיניות המשרד, לרבות מדיניות מרחקי הפרדה, אף שהיא מקימה סיכונים נוספים לגבי השינוע, הטעינה והפריקה והאחסון הפנים מפעלי של האיזוטנקים – וזאת מאחר שהגם וההנחה היא כי הסיכון לא יגיע לרצפטורים ציבורים, עלולה להיגרם פגיעה בעובדים. אך נושא זה אינו בליבת שיקול הדעת של המשרד להגנת הסביבה. חוות דעת זו משקפת את עמדת המשרד להגנת הסביבה לאחר היוועצות במומחים בארץ ובחו"ל".
 
צילום: AFP
מיכל האמוניה בחיפה צילום: AFP
  
לפי המתווה שהעבירה חברת חיפה כימיקלים, בכוונתה להפעיל את מערך הייבוא האמור כבר בתוך 60 ימים מעת קבלת היתר הרעלים. חברת חיפה כימיקלים עוד התחייבה בפני הממשלה, כי בתוך חודש מיום הקמת המקשר הימי, היא תפסיק את השימוש באניות הקטנות ותעבור לייבוא אמוניה באמצעות המקשר הימי. הקמת המגשר הימי תיארך חודשים ארוכים עד כשנתיים.

בהחלטת הממשלה נכתב כי "בישראל אמוניה היא חומר גלם מרכזי בתעשייה המודרנית. האמוניה משמשת חמש תעשיות עיקריות: הפקת דשנים, טיפול כימי במתכות, חומר חיוני למערכות קירור, תעשייה ביטחונית וטיפול סביבתי. ללא אספקת אמוניה באופן שוטף ייפגעו עשרות מפעלים ובייחוד תיפגע תעשיית הדשנים הצורכת כ 94% מהאמוניה המיובאת".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך