תחקיר הסדק באפאצ'י: המסוקים חוזרים לטוס

התחקיר המשותף לצה"ל ולצבא האמריקאי בנוגע לסדק שאותר בלהב האחורי של מסוק אפאצ'י מצא כי מדובר בתקלה שמתרחשת אחרי שעות טיסה רבות. בחיל האוויר החליטו להחמיר את תדירות החלפת החלקים כדי להימנע מעומס ולבדוק את שאר המסוקים

יוחאי עופר | 4/7/2017 20:00
תגיות: צבא וביטחון,מסוק האפאצ'י
בחיל האוויר השלימו את התחקיר סביב איתור הסדק בלהב האחורישל אחד ממסוקי האפאצ'י, ומחר (ד') ישובו המסוקים לטוס אחרי שלושה שבועות בהם היו מושבתים מפעילות. לדברי מקורות בכירים בחיל האוויר הסיבה לתקלה נעוצה בפגמים שקשורים עוד בשלב הייצור.

כזכור, ב-13 ביוני החליט מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל לקרקע את המסוקים לאחר שהתגלה הסדק בבדיקה שגרתית באחד המסוקים, ובמקביל פתח החיל בבדיקה לראות האם מדובר בתקלה נרחבת או מקומית.
 
צילום: מתוך ויקיפדיה
אפאצ'י צילום: מתוך ויקיפדיה

"החקירה כללה מספר מאפיינים כולל את הלהב עצמו", הסביר קצין בכיר בחיל האוויר בתדרוך לכתבים. "פרקנו את הלהב לגורמים ובנוסף חקרנו את פעילות המסוק, לבדוק אולי בפעילות אנחנו גרמנו לסדק אך לא נמצא שום הסבר לכך".

לדברי הקצין, מדובר בתקלה שנעוצה בשלב הייצור ולאחר שעות טיסה רבות היא הובילה ליצירת הסדק בלהב האחורי. "בשורה התחתונה אתרנו עמוק בתוך הלהב מספר ממצאים ופגמים שככל הנראה הם תוצר של שלב הייצור, ועם השנים בגלל השימוש ומאמצי העומס נוצר הסדק".
 
צילום: גדעון מרקוביץ
אמיר אשל בכנס הרצליה צילום: גדעון מרקוביץ

לפני שבוע דווח באתר "דיפנס ניוז" האמריקאי כי צבא ארצות הברית הצטרף לחקירת התקרית גם כן. לדברי מקורות ביטחוניים שצוטטו בכתבה, האמריקאים הצטרפו לחקירה כדי לבדוק מה בדיוק גרם לסדק במדחף. גם חברת המטוסים "בואינג", יצרנית המסוק, שעובדת עם חילות האוויר של שני הצבאות החלה בבדיקה כדי לאתר את המקור לתקלה.

"נראה שרק כלי הטיס הישראליים הושפעו מהבעיה הפוטנציאלית בקשר לביטחון הטיסה", צוטט אותו מקור והוסיף: "זו חקירה מקיפה מאוד. אנחנו בודקים את כל הלהבים, וזה עשוי לקחת כמה שבועות. בשלב זה אנחנו לא יכולים לומר בוודאות מה גרם לסדק. זה יכול להיות עניין של ייצור לא מדויק או כשלים בשכבות המורכבות של הלהב". 

לאחר גילוי הסדק נבדקו גם שאר המסוקים בחיל האוויר והלהבים שלהם והבקרה עליהם תוחמר. "אנחנו בדקנו להבים נוספות ואנחנו מכירים מקרים דומים אבל לא סדק מהסוג הזה או באזור בו נמצא הסדק הזה", הוסיף קצין בכיר בחיל האוויר. בשעות הצהריים פגשו קצינים בחיל האוויר את הטייסים ואנשי האחזקה של מסוקי הקרב ובמהלך המפגשים הוצגו ממצאי התחקיר לקראת חזרת המסוקים לשגרת אימונים ושגרה מבצעית החל ממחר בבוקר.
 

אי אף פי
מסוק אפאצ'י בפעולה - צילום ארכיון אי אף פי

על רקע ממצאי התחקיר הוחלט בין היתר כי במקום 4000 שעות טיסה יורשה לטוס עם כל להב 955 שעות טיסה כדי למנוע הגעה למצב של סדק דומה. "הפעלנו מקדם חומרה", הסביר הקצין, "המדיניות הזו שונה מהמלצות היצרן והאופן בו עובד צבא ארצות הברית. המלצת היצרן הייתה לא לשנות את זמן העומס ואנחנו החלטנו להחמיר עוד יותר".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך