ארה"ב: האם ציור שגנבו הנאצים יוחזר לבעליו?
פסיקה חדשה של בית המשפט לערעורים קבעה כי בקרוב תעלה בפניו התביעה של משפחת קסירר נגד מוזיאון לאמנון ממדריד, שמחזיק בבעלותו תמונה שהייתה ברשות המשפחה עד השואה
לפני שמונים שנה כמעט, לילי קסירר הסגירה לנאצים ציור שערכו לא יסולא בפז שהחזיקה משפחתה, פרי מכחולו של קאמי פיסארו, בתמורה למעבר בטוח מגרמניה בימי השואה. במשך כמעט עשרים שנה ניסו יורשיה של היהודייה להשיג את היצירה בחזרה.
רחוב סנט-הונור, ציור של קאמי פיסארו
צילום: Museo Thyssen-Bornemisza, Colección Permanente
ביום שני פסק בית המשפט לערעורים של המחוז התשיעי שהמשפחה זכאית להופיע בפני השופטים, בזמן שתנסה לטעון מדוע מוזיאון תיסן בורנמיסה בספרד צריך להעביר אליה את הציור, שמאז 1993 היה היהלום שבכתר של האוסף בשווי 2 מיליארד הדולרים שם.
"זו תוצאה טובה מאוד", אמר דיוויד בואיס, עורך דינה של המשפחה, אחרי שבית המשפט הפך פסיקה משנת 2015 שדחתה את תביעתה. "זה שלח מסר עוצמתי ולפיו אפילו רשויות ציבוריות אינן יכולות לקחת בעלות בחוסר יושר על רכוש גנוב, ואז איכשהו לתבוע את חזקתן עליו רק בגלל חלוף הזמן".
עורך הדין של המוזיאון, תדאוס שטאובר, ציין כי ספרד נותרה בטוחה שלבסוף תנצח במשפט, והוסיף כי המוזיאון אכן רכש את היצירה בתום לב. עם זאת, בפסיקתו אתמול קבע בית המשפט לערעורים שבעבר כשל המוזיאון להוכיח שלא ידע שהציור נגנב כשרכש אותו מברון האנס-היינריך תיסן בורנמיסה, נצר לאימפריית הפלדה תיסן בגרמניה ואחד מאספני האמנות הבולטים ביותר של המאה העשרים.
הציור, "רחוב סנט-הונור, אחרי הצהריים, אפקט של הגשם", הוא יצירה אימפרסיוניסטית מדהימה של שמן על בד שפיסארו צייר ב-1897, כשהתגורר בפריז. חותנה של לילי קסירר רכש אותו ישירות מסוכנו של האמן, ולפני מותו העביר אותו אליה ולבעלה.
שני הצדדים מסכימים באופן כללי על מה שקרה לאחר מכן: לילי קסירר אולצה בשנת 1939 למכור את הציור לסוחר אמנות נאצי שמינתה ברלין תמורת סכום שווה ערך ל-360 דולר של ימינו וכן אשרות נסיעה לה, לבעלה ולנכדה. היא קיבלה את הוויזות, אבל הנאצים לקחו לעצמם את הכסף.
עד תום מלחמת העולם השנייה היצירה נעלמה. הממשלה הגרמנית, שהאמינה כי אבדה, שילמה פיצויים לקסירר ב-1958 בשווי 13 אלף דולר. חברו של נכדה, קלוד קסירר, שברח מגרמניה יחד עם לילי, ראה ב-1999 תמונה של הציור בקטלוג ויצר עמו קשר. תוך זמן קצר התגלה כי התמונה תלויה במוזיאון שבמדריד.

מוזיאון תיסן בורנמיסה במדריד
צילום: Dmadeo
"הוא נדהם לחלוטין, בגלל שחשב שהציור אבוד", אמר לסוכנות הידיעות "אי-פי" בנו דיוויד בשנה שעברה. הוא הוסיף כי המשפחה פעלה דרך הצינורות הדיפלומטיים הרגילים בבקשה לקבל בחזרה את הציור, אך בקשתה נדחתה. "הם אמרו לנו פחות או יותר: 'קדימה, תתבעו אותנו'", הוא נזכר בכעס ביום שני.
לאחר מותו של קלוד קסירר ב-2010, בנו לקח אחריות על ההליכים המשפטיים. הוא אמר שתקוותו היא שהפסיקה אתמול תוביל להחזרתה של היצירה. הוא לא בטוח מה תעשה המשפחה עם הציור, אף שאמר שהוא סבור כי תוצג לקהל הרחב. שוויה של היצירה מוערך בלמעלה מ-30 מיליון דולר.
תיסן בורנמיסה רכש את היציאה תמורת 275 אלף דולר ב-1976 מבעלי גלריה ניו-יורקי. היא נמכרה ושבה ונמכרה בידי כמה אספנים אמריקאים לפני כן. לבסוף הברון העביר את כל האוסף שברשותו, שכלל למעלה מ-700 ציורים, לספרד, שיצרה ארגון ללא מטרות רווח כדי לנהל את המוזיאון שקרוי על שמו.
"מכיוון שברון תיסן בורנמיסה רכש את הציור בתום לב ב-1976, ובתורו הארגון רכש את הציור בתום לב ב-1993 – ומאז היה מוצג לרווחת הציבור – אנו עדיין בטוחים שבעלותה של האגודה על הציור תאושר פעם נוספת", כתב שטאובר אתמול.
קסירר חולק על כך, באומרו כי לבכירי המוזיאון היה כבר ברור בשנות התשעים שרכשו עבודה ששדדו הנאצים. "היו להם אוצרים ומומחים מתוחכמים מאוד, שבוודאי ראו את תווית הגלריה המשפחתית בחלקו האחורי של הציור", הוא אמר.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg