חקירת אסון האפאצ'י: תשע דקות מהדיווח עד להתרסקות

החקירה נמצאת עדיין בשלבים ראשונים, אך קצין בכיר בחיל האוויר מעריך כי התקלה במסוק נבעה מבעיה בהיגוי הרוטור האחורי: "משהו השתבש בתהליך הנחיתה,זה מסוג התקלות הנדירות ביותר"

יוחאי עופר | 8/8/2017 16:35
תגיות: צבא וביטחון,תאונת המסוק
לאחר התרסקות מסוק האפאצ'י אמש בבסיס חיל האוויר בדרום, בה נהרג רס"ן דוד זהר ונפצע קשה טייס נוסף, בחיל האוויר החלו בחקירה לבירור נסיבות האסון. קצין בכיר בתחום הבטיחות בחיל האוויר אמר בשיחה עם 360 כי כרגע עדיין אוספים נתונים ומנסים לאתר את מקור הבעייה שהובילה להתרסקות.

"החקירה היא תהליך מורכב, עם מתודה סדורה שאורכת מספר חודשים. הצוות כולל מומחי הנדסה, תפעול, אחזקה, רפואה, פסיכולוגיה ועוד. החקירה תיארך ככל שידרש על מנת שנברר מה קרה וכיצד נמנע אירועים דומים בעתיד".
 
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90/ דובר צה''ל
הקצין שנהרג בהתרסקות מסוק האפאצ'י, דודי זוהר צילום: מרים אלסטר, פלאש 90/ דובר צה''ל

על פי הקצין, החקירה נמצאת עדיין בשלב איסוף ולכן יש להזהר מלקבוע מסקנות. "על בסיס מה שראינו בשטח,  הסיבה לתאונה הייתה קשורה ללהבי רוטור זנב אחורי של מסוק האפאצ'י.הטייסים דיווחו על תקלה שקשורה להיגוי של רוטור הזנב, אך הלהבים עצמם נמצאו שלמים, כך שכרגע עדיין לא ברור מהו החלק שכשל", אמר.
 
אח של דודי זוהר ז״ל (צילום: יאיר קראוס)



הקצין ממשיך ומספר כי מרגע הדיווח על התקלה ועד להתרסקות חלפו תשע דקות. "הם היו בדרך חזרה לבסיס לאחר שדיווחו על תקלה חמורה, שחייבה נחיתה על מסלול ולא בשטח, שם הסיכון גדול עשרות מונים. אם תנסה לטפל בזה בשטח הסיכוי שלך לשרוד הוא מאוד נמוך. אתה צריך מסלול מסודר, עם שירותי הצלה זמינים כדי להצליח לעשות את זה בבטחה", הסביר. למרות כל זאת אומר הקצין שמשהו השתבש בתהליך הנחיתה וכך תצטרך החקירה לתת תשובות.
 
צילום: דודו גרינשפן
מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, משוחח עם הצוות הרפואי בסורוקה צילום: דודו גרינשפן

עוד הוסיף הקצין כי תקלות מהסוג הזה הן תקלות מאוד מורכבות לתפעול ולהטסה. "אנחנו מתרגלים אותן הרבה בסימולטורים, אבל הן מאוד נדירות. מסוג התקלות היותר קשות שיש במערך המסוקים". אמש, מיד לאחר הפרסום על התאונה הקטלנית, הודיע מפקד חיל האוויר על קרקוע מערך המסוקים ועל הקמתצוות מיוחד לחקירת האירוע.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך