מסוק האפאצ'י: היסטוריה של הצלחות מבצעיות לצד תאונות קטלניות

למרות האסון בדרום בו נהרג קצין צה"ל, מסוק האפאצ'י שנמצא בשורות חיל האוויר מראשית שנות ה-90 נחשב לרוב ככלי אמין מאוד. מדובר במסוק קרב בעל ייחודיות והישגים מבצעיים רבים, והוא תוכנן לעמוד בתנאי שרידות יוצאת דופן

יוחאי עופר | 8/8/2017 21:25
תגיות: צבא וביטחון,מסוק האפאצ'י
יממה לאחר תאונת המסוק הקטלנית באזור מצפה רמון, ובחיל האוויר עוד עסוקים בחקירת האירוע בניסיון להבין מה אירע ומה הוביל להתרסקות שגרמה למותו של הטייס רס"ן דודי זהר ז"ל, שהובא למנוחות הערב בחיפה, ופציעתו של קצין בדרגת סגן, שנפגע באורח קשה ומאושפז בבית החולים סורוקה.

מסוק האפאצ'י שנמצא בשורות חיל האוויר מראשית שנות התשעים נחשב כלי אמין מאוד, בטח ביחס למספר שעות הטיסה שלו. מדובר במסוק קרב בעל ייחודיות והישגים מבצעיים רבים, והוא תוכנן לעמוד בתנאי שרידות יוצאת דופן.

האירועים האחרונים שזכורים לרעה במערך האפאצ'י נרשמו במהלך מלחמת לבנון השנייה. ב- 24 ליולי 2006 נהרגו שני טייסים בהתרסקות מסוק צפונית לצפת - אל"מ צבי לופט, בן 42 מקיבוץ חוגלה, וסגן תם פרקש, בן 23 מקיסריה. בחקירת האירוע, אשר נחשד בתחילה כהתרסקות לאחר שנפגע מטיל, התברר כי הרוטור הראשי ניתק מגוף המסוק והוביל לתאונה.
 
צילום ארכיון
מסוק אפאצ'י צילום ארכיון

שני מסוקי אפאצ'י נוספים התנגשו במהלך המלחמה סמוך לרמות נפתלי. המסוקים, שהמתינו באורות כבויים לאישור כניסה לתקיפה בשטח לבנון, חגו במעגלי המתנה, כאשר בשלב מסוים אירעה התנגשות, ורוטור אחד המסוקים חדל לגמרי לפעול. בתאונה נהרג קצין צה"ל, רס"ן רן יהושע-כוכבא, ועוד שלושה חיילים נפצעו.

תאונת האימונים הראשונה של מערך מסוקי האפאצ'י נרשמה בחודש יוני 1999. מסוק אפאצ'י שהמריא לטובת טיסת ניסוי התרסק ממש סמוך להמראה. במושב הקדמי ישב המכונאי רס"ר שי קסלסי שנהרג כתוצאה מהתאונה, ומאחורישב הטייס שנפגע באורח קל. על פי חקירת התאונה איבד הטייס את השליטה על המסוק וזה נפל והתרסק.
 
צילום: שאטרסטוק
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר הישראלי צילום: שאטרסטוק

סגן יוני, טייס האפאצ'י שנפצע קל בתאונה, שיחזר את האירוע וצוטט באתר חיל האוויר: "התקלה אירעה במהלך הטיסה השנייה שערכנו באותו יום. בגובה רב, בערך אלף רגל, התגלתה תקלה בכל שלוש המערכות ההידראוליות במסוק". לדבריו, ההגאים נתקעו לגמרי, מה שהשפיע על יציבות המסוק ועל שאר המערכות בו. "הפעלתי מצבר חירום, שאמור לתת גיבוי במקרה של תקלה, והנמכתי לקראת נחיתה. לפני הנגיעה בקרקע, נגמר הלחץ במצברי החירום, ופשוט נפלנו מגובה 50 רגל".

האפאצ'י הוא בעל עבר מבצעי עשיר, ובשנים האחרונות הוא מסוק הקרב הבלעדי של צה"ל עם יכולות ירי מדויקות. ראשית פעילות מסוקי הקרב הללו,שזכו לכינוי "פתן" הייתה בעיקר נגד יעדים של חיזבאללה ואמל בדרום לבנון, כולל חיסולו של עבאס מוסאווי. בחלוף השנים הגדילה ישראל את צי מסוקי האפאצ'י שלה ושדרגה אותם בטכנולוגיות ישראליות ובאמצע שנות התשעים הוקמה טייסת קרב נוספת.
 

צילום: איי.אפ.פי
חיסול ממוקד בעזה צילום: איי.אפ.פי

בשנות האלפיים והתגברות אירועי הטרור, היו המסוקים לכלי הסיכול המרכזי של צה"ל נגד מחבלים וראשי ארגוני הטרור ברצועת עזה. בשנת 2001 נרשמה היסטוריה עולמית, לאחר שמסוק אפאצ'י יירט חדירה של מטוס אזרחי מלבנון לשטח ישראל. זו הייתה ההפלה הראשונה של מטוס על ידי מסוק אפאצ'י מאז ומעולם. המטוס הלבנוני היה נהוג בידי חניך בקורס טיס אזרחי בלבנון שלא נענה לקריאות לשוב על עקבותיו ובתגובה הוקפצו מטוסי קרב ישראליים לנקודה. לאחר שחצה את הגבול לשטח ישראל הוא הופל באמצעות טיל מסוג "הלפייר" ששוגר מהאפאצ'י.

בשנת 2005 נקלט בישראל דגם נוסף ומתקדם יותר של האפאצ'י שזכה לכינוי "שרף". המסוקים הראשונים הובאו לבסיס 'רמון' וכעבור ימים אחדים הושקו בצורה רשמית. בשנים האחרונות חלק ממסוקי ה'פתן' שודרגו ועברו הסבה למסוקי 'שרף'- מתקדמים ומשופרים יותר ובעלי יכולות ירי ודיוק גבוהות יותר.

על פי ממצאים ראשונים של חקירת התאונה אמש עולה כי התקלה במסוק נבעה מבעיה בהיגוי הרוטור האחורי ואיסוף הנתונים ואיתור מקור התקלה שהובילה להתרסקות עוד טרם נמצאו. "על בסיס מה שראינו בשטח, הסיבה לתאונה הייתה קשורה ללהבי רוטור זנב אחורי של מסוק האפאצ'י" אמר קצין בחיל האוויר הבקיא בחקירת האירוע. "הטייסים דיווחו על תקלה שקשורה להיגוי של רוטור הזנב, אך הלהבים עצמם נמצאו שלמים, כך שכרגע עדיין לא ברור מהו החלק שכשל".

אח של דודי זוהר ז״ל (צילום: יאיר קראוס)

 



לפי שעה נשללה האפשרות כי התרסקות המסוק קשורה לקרקוע המערך לפני חודשיים על רקע איתור סדקים בזנב האחורי של אחד המסוקים, והשבתה של המערך למשך שלושה שבועות.  מרגע הדיווח על התקלה ועד להתרסקות חלפו תשע דקות, כאשר שני הטייסים עשו דרכם בדרך חזרה לבסיס מטיסת חזרה לכשירות.
 הם דיווחו על תקלה חמורה, אשר חייבה נחיתה על המסלול ולא בשטח. טרם נקבע מה השתבש בתהליך הנחיתה שהוביל להתרסקות, והחקירה תתמקד בין היתר בסוגיה הזו כדי לנסות ולספק תשובות.

בחיל האוויר אומרים כי תקלות ברוטור הזנב האחורי הן מאוד מורכבות לתפעול ולהטסה. "אנחנו מתרגלים אותן הרבה בסימולטורים, אבל הן מאוד נדירות. מסוג התקלות היותר קשות שיש במערך המסוקים". מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, קבע לאחר התאונה כי מערך מסוקים האפאצ'י יקורקע עד השלמת חקירת התאונה הקטלנית.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך