הנתונים נחשפים: רק 1 מתוך 4 חובש קסדה

החוק מחייב את רוכבי הקורקינטים החשמליים לחבוש קסדה - אך רק 22% מצייתים לו. עמותת אור ירוק: פעם ביומיים מתאשפזים פצועים בתאונות אופניים או קורקינט חשמליים

ישראל היום
אבי כהן ואיציק סבן | 14/8/2017 12:20
תגיות: שלומית מלכה,יהודה לוי,קורקינט חשמלי,בטיחות,בארץ
ההחלקה של שלומית מלכהמהקורקינט החשמלי בשדרות רוטשילד בתל אביב ופציעתה הקשה החזירו לתודעה את הסכנות הטמונות ברכיבה על כלים דו גלגליים ממונעים.

מלכה, שנפגעה בראשה, לא חבשה קסדה- וכמוה גם רוב גורף של רוכבי הדו־גלגלי ממונע חשמל. מתנדבי עמותת אור, שצפו בתקופה האחרונה בלמעלה מ־4,000 רוכבי דו־גלגלי ממונע חשמל ב־127 ערים ורשויות, גילו כי 78% מהרוכבים לא חבשו קסדה בעת הרכיבה על אופניים חשמליים. עוד עלה כי חרף דו"חות התנועה הכבדים, 42% מהרוכבים רכבו על המדרכה, רק 14% רכבו בשבילים המיועדים לרוכבי אופניים ו־44% רכבו על הכביש. כאשר הרוכבים מגיעים למעברי חציה, 81% מהרוכבים נצפו חוצים כביש במעבר חציה תוך כדי רכיבה - בניגוד לחוק. רק 58% מהרוכבים צייתו לתמרורים.

 
צילום: קלאודיה לוין
''לא חבשה קסדה''. פינויה של מלכה לבית החולים צילום: קלאודיה לוין


נזכיר כי החוק מחייב את רוכבי הקורקינט הממונע לחבוש קסדה בכל גיל, כשהגיל המינימלי לרכיבה הוא 16. ניתן לרכוב בשבילי אופניים, ובאין שבילי אופניים ניתן לרכוב על הכביש בזהירות ובהתאם לחוקי התנועה, בכל מקרה חל איסור לנסוע על המדרכה. באופניים חשמליים חלה חובת חבישת קסדה בכל מקום, למעט רוכב בגיר מגיל 18, שנוהג על פי תקנות התעבורה במקומות המותרים לו ובשטח עירוני בלבד. המלצת המשטרה היא כי גם מבוגרים מעל גיל 18 יחבשו קסדה בכל רכיבה, שכן קסדה עשויה להציל חיים.

"קסדה היא חובה"

"הקסדה היא שומר הראש של רוכב האופניים או הקורקינט ולמעשה היא אביזר הבטיחות החשוב ביותר שיכול להגן על הרוכב ולצמצם משמעותית את הסיכון לפגיעת ראש", אמר אתמול ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, והוסיף: "למרות ההבטחות של המשרד המשרד לבטיחות בדרכים לחייב חבישת קסדה בכל רכיבה על אופניים חשמליים, גם בקרב בגירים, הדבר לא נעשה ועשרות אלפי רוכבים חשופים בכל יום לסכנה של פגיעת ראש".

באור ירוק ניתחו גם נתונים של מכון גרטנר מהם עולה כי פעם ביומיים לערך אנשים מאושפזים בשלמעורבות בתאונות של קורקינט או אופניים חשמליים. אישוש לכך ניתן גם מבית החולים איכילוב, שם נמסר אתמול שכמעט מדי יום מגיעים לחדרי המיון נפגעים משימוש באופניים או קורקינט חשמלי. על פי הנתונים שבית החולים פרסם, בחמש השנים האחרונות, הוכפלה כמות הנפגעים שמגיעים לקבלת טיפול בחדרי המיון מ־ 629 נפגעים בשנת 2012 ל־1,438 נפגעים בשנת 2016. הזינוק נרשם גם במספר הילדים הנפגעים: מ־89 ילדים בשנת 2012 ל־252 ילדים בשנת 2016 - עליה של 283 אחוזים. עם זאת, ב־2017 חלה ירידה של 31% במספר הנפגעים - מ־13 בתקופה המקבילה אשתקד ל־9 ב־2017.

 
צילום: ניר פקין
''הקסדה היא שומר הראש של הרוכב ''. יהודה ושלומית על הקורקינט החשמלי בשדרות רוטשילד צילום: ניר פקין


על פי נתוני מכון גרטנר, 110 ילדים עד גיל 14, נפגעו בתאונות כשרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2016, אף שעל פי החוק בכלל אסור להם לרכוב על כלים אלה. מדובר על עלייה של כ־10% לעומת שנת 2015, שבה נפגעו 99 ילדים. בשנת 2016 נהרגו 9 רוכבי אופניים חשמלים ורוכב קורקינט חשמלי אחד. זאת, לעומת ארבעה רוכבים שנהרגו בשנת 2015 - עלייה של יותר מפי 2. בשנת 2016 נפצעו 653 פצועים כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים (רוכבים ולא רוכבים), עלייה של 37% לעומת מספר הפצועים בשנת 2015. 13% מהפצועים בשנת 2016 היו פצועים באורח קשה לעומת 11% ב־ 2015. עוד עולה כי  43% מרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שאושפזו בשנת 2016 סבלו מפגיעות ראש.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך