אוטוסטרדה ללא מוצא

במשך עשור עומד כביש רוחב מהיר בלב השומרון - כשהוא שומם לגמרי • 250 מיליון שקלים הושקעו בכביש, אבל שני הק"מ האחרונים לא הושלמו • "אחד המחדלים הגדולים של השנים האחרונות"

ישראל היום
אפרת פורשר | 15/9/2017 12:33
תגיות: בארץ, יהודה ושומרון, תחבורה, כבישים,
החלמאות זועקת לשמיים: המדינה השקיעה מאות מיליונים בפיתוח ובסלילה של כביש רוחב בשומרון, אך הוא עומד שומם כבר עשור.

שני ק"מ ותקציב של כמה עשרות מיליוני שקלים הם מה שחסר כדי להשלים את הכביש, שיאפשר נהיגה בטוחה באזור וגישה מהירה יותר למרכז הארץ.

הכביש, בית אריה־עופרים, נסלל על ידי מינהלת קו התפר שבמשרד הביטחון בשנים 2006-2005, בהשקעה של כ־250 מיליון שקלים. מסלול הכביש עוקף את הכפרים הפלשתיניים א־לובן אל־ע'רבי ורנטיס. הוא נותן מענה ביטחוני, שכן בכפרים הנ"ל מתרחשים לא אחת יידויי אבנים ומקרי שוד של כלי רכב ישראליים.
 
צילום: מירי צחי
אבי נעים בקצה הכביש הסלול צילום: מירי צחי
 
כמו כן, הכביש אמור לחבר את יישובי אצבע אריאל למרכז הארץ, ועל כן הוא כביש אסטרטגי. הוא מתחבר בקצהו המערבי לכביש 465 (חוצה בנימין), וכך אמורה להתאפשר בזכותו גישה מהירה לנהגי האזור למרכז הארץ, דרך כביש 444 ואלעד.

בשנת 2007, מטעמי תקציב ולאחר שנאלצו בהוראת בג"ץ למצוא תוואי חלופי לחלק מהכביש, הפסיק שר הביטחון דאז, אהוד ברק, את העבודות במקטע האחרון שאמור להתחבר לבית אריה. גם העבודות על תוואי הגדר הופסקו. כך, כאמור, ולאורך העשור שחלף, הכביש שכבר כמעט הושלם עומד בשיממונו. זאת אף שנמצא תוואי חלופי על אדמות התב"ע המאושרת של בית אריה.

ראש מועצת בית אריה, אבי נעים, שנאבק כבר עשור בנושא, מתעתד להגיש בקרוב עתירה לבג"ץ, יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן, בדרישה להורות על השלמת הכביש. "זה אחד המחדלים הכי גדולים של השנים האחרונות", הוא אומר, "יש פה כביש אזרחי מוכן, בטיחותי, עם שדה ראייה רחב; כביש אסטרטגי של כל מערב השומרון, בתוך גושי ההתיישבות, שכבר הושקעו בו מאות מיליונים".
"צריך רק לטאטא"

נסיעה בכביש הזה ממחישה את גודל האבסורד, בעיקר כשרואים את עבודות החציבה המורכבות שנעשו בשטח ואת תשתית התאורה המוכנה. "רק צריך לטאטא את הכביש ולהציב עמודי תאורה ופנסים. יש פה כבר הכל", מוסיף ראש המועצה.

בינתיים, הכביש עצמו הוא בעיקר מתחם סגור ליודעי דבר, ששימש חובבי מרוצי מכוניות ואופנועים פיראטיים, עד ששניים מהם מצאו בו את מותם. אז נחסם באמצעות בטונדות. לא מזמן הכביש גם שימש אתר צילומים לסרט שבדי, שדימה אותו לגבול לבנון.

מומחה מטעמו של נעים העריך כי עלות השלמת הסלילה עומדת על כ־35 מיליון ש', סכום זניח יחסית למה שכבר הושקע בו. "אין מחלוקת משפטית על הכביש, הוא חשוב לכל מי שגר כאן, ואף אחד לא מסוגל לקבל החלטה", אמר.

ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בכביש שנסלל על ידי משרד הביטחון ונמצא באחריותו. סלילת הכביש הופסקה על ידי משרד הביטחון, והאחריות על השלמתו מוטלת עליו. זאת ועוד, משרד הביטחון הוא הגורם היחיד שיכול לקדם תב"ע בשטחי יו"ש. נוסף על כך, סלילת הכביש תחייב את העברת מחסום רנטיס, הנמצא בסמכותו של משרד הביטחון".

משרד הביטחון מסר בתגובה לכתבה: "בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולסדר עדיפות ביטחוני ותקציבי, הופסקו העבודות על הקמת תוואי גדר הביטחון והכביש שתוכנן. למרות זאת, סללה מערכת הביטחון מקטע כביש חדש המחבר את בית אריה לעופרים".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך