בחזרה לכיתה: עובדים בהייטק, מתנדבים בבי"ס

הם עובדים במקצועות מבוקשים, אבל לא מוותרים על השעה הקבועה שלהם בבתי הספר - לשם הם מגיעים כדי לסייע לכל תלמיד שצריך עוד דחיפה קלה כדי להצליח בכיתה ובחיים

nrg חדשות | 17/9/2017 19:00
תגיות: שיעור אחר, חינוך
הם עזבו את בית הספר כבר לפני שנים רבות, אבל עם תחילת שנת הלימודים - הם חזרו לכיתות. לא מדובר בתלמידים שהחליטו להשלים בגרויות, אלא בבוגרים שיצאו לשוק העבודה והחליטו להתנדב בזמנם הפנוי בבתי הספר, כדי לסייע למי שצריך.

יותר מ-5,000 מתנדבים, המגיעים מכ-400 ארגונים, הצטרפו ליוזמה של עמותת "שיעור אחר", לרווחתם של למעלה מ- 18,500 תלמידים בכל רחבי הארץ, ובעיקר בפריפריות. שלושה מתנדבים מספרים.
סבטלנה שולמרק

איזו מין תלמידה היית בבית ספר?

הייתי תלמידה חרוצה ושקדנית, וסיימתי את התיכון בהצטיינות - למרות שלא היה לי קל ונאלצתי להשקיע המון. אני עליתי לארץ בכיתה ח', ללא שפה או התמצאות בארץ. למדתי בכיתת עולים והיה לי מאוד חשוב להוכיח את עצמי ולהשתלב בחברה. עד היום יש לי המון חברים שהכרתי בבית ספר.

איזה מקצוע הכי פחות אהבת בבית הספר ומדוע?
המקצועות שהכי פחות אהבתי היו הומניים, כמו תנ"ך, אזרחות והיסטוריה. ניגשתי לבגרויות שלוש שנים בלבד אחרי שעליתי ארצה ובגלל הקושי בשפה, הטקסטים הארוכים היו בעייתיים עבורי.

סבטלנה שלומרק והמורה אירה אריאב

זיכרון משמעותי מימייך כתלמידה
בעיקר אני זוכרת את הטיולים השנתיים וימי הגיבוש בבית הספר. התרגשתי מאוד מהנסיעה לירושלים בפעם הראשונה, עם המחנכת ושאר התלמידים. אני זוכרת לטובה גם את מסיבת הסיום בכיתה י"ב, שם רקדתי והופעתי, וזה היה מאוד מרגש ועוצמתי.

המחנכת הייתה אתנו שש שנים ברצף, כך שההיכרות איתה ועם שאר הילדים בכיתה הייתה מאוד עמוקה ומשמעותית, ועד היום אנחנו חברים טובים. היא הייתה סוג של אמא עבורנו ולימדה אותנו כל מה שצריך לדעת על איך להתנהל ולהשתלב בארץ חדשה.

מה את מלמדת היום במסגרת "שיעור אחר"?
אני מתנדבת ללמד בשיעורי מתמטיקה בכיתות י"א-י"ב ברמת 5 יח"ל, בבית הספר שלאון בקריית גת. זה בית הספר שבו אני עצמי למדתי, ולצדי נמצאת גם המורה שהייתה לי אז. אני מרגישה זכות גדולה לסייע אפילו לתלמיד אחד להישאר ב-5 יח"ל ולא לוותר לעצמו.

מה את לומדת מההתנדבות בבית הספר?
גיליתי שכל ילד הוא עולם ומלואו, ושעזרה ודחיפה קטנה יכולות לשנות לו את ההשקפה והראייה על מקצוע מסוים, שאולי הוא פחות אוהב בגלל סיבות שאפשר לפתור. אני מרגישה שאני נותנת אופק ותקווה לילדים בקריית גת, שחושבים לפעמים שאין תעסוקה ועתיד בעיר הזו, והנה אני, שלמדתי בדיוק כמוהם, בוגרת תואר ראשון ושני, עובדת למעלה מעשור בחברת HPE.

הכותבת גדלה בקרית גת ועובדת בחברת הייטק HPE בעיר. במסגרת התנדבותה בעמותת "שיעור אחר" חזרה אל התיכון שבו למדה כנערה.

אודי רזמוביץ

איזה מין תלמיד היית בבית הספר?

הייתי תלמיד די טוב, אבל לא משקיען בכלל. הגעתי לבית ספר בעיקר בגלל החברים והצחוקים. בסך הכול די הצלחתי, אבל לא למדתי ממש.

איזה מקצוע הכי פחות אהבת בבית הספר ומדוע?

הכי פחות אהבתי ללמוד אזרחות, בגלל המורה. גם ספרות לא אהבתי כי זה ההפך ממדע מדויק ומושפע מאוד מיכולת המריחה של התלמיד במבחנים. אני לעומת זאת מאוד ריאלי.

זיכרון משמעותי מימיך כתלמיד

עדיף שלא אזכור משהו מימי כתלמיד בבית הספר... רוב הזכרונות הטובים שלי לא קשורים לשיעורים או למה שקרה במסגרת בית הספר, אלא דווקא אחרי הצהריים עם החברים.

מה אתה מלמד היום במסגרת "שיעור אחר"?

אני מתנדב לסייע בלימודי מתמטיקה, ומציע לילדים את הידע והניסיון שלי בתחום. 

מה אתה לומד מההתנדבות בבית הספר?


למרות כל מה שאומרים , גיליתי שיש לנו נוער סקרן, איכותי, חכם, נחמד ונעים. למדתי כמה זה כיף לתת, ללא שום תמורה חומרית. הידיעה שעזרתי לנער או לנערה, ושזה יכול לשנות להם את החיים היא נהדרת. אני מרגיש שזו השפעה של ממש, גם אם קטנה, על עתידה של החברה.

אני כמובן לא מדבר רק על לימוד מתמטיקה. עצם העובדה שהם רואים אותי מתנדב, לא בשביל כסף או תמורה כלשהי, אלא רק בשביל מטרה שנראית לי חשובה, מעצבת אותם ומלמדת אותם דבר נוסף לחיים, על עשייה מתוך אמונה ורצון לתת לאחר.

הכותב הוא מתכנת בחברת רבלו ומתנדב בקריית חינוך עמק חפר, מדרשת רופין. "זו הפעם הראשונה שאני בחדר מורים - ולא בעונש", הוא אומר.

נוזהה אלמטיראת

איזו מין תלמידה היית בבית?

הייתי תלמידה לא מאוד חברותית, ובלימודים הייתי תלמידה בינונית. לא השקעתי הרבה בלימודים ולכן הציונים שלי לא היו מאוד גבוהים.

איזה מקצוע הכי פחות אהבת בבית הספר ומדוע?

הכי פחות אהבתי ללמוד היסטוריה כי היה הרבה חומר ללמוד ולקרוא, וזה לא היה קל עבורי.

צילום: דני מרון
תלמידים בבחינת בגרות. רק דחיפה קלה צילום: דני מרון
 
זיכרון משמעותי מימייך כתלמידה

אני זוכרת שבכיתה ו' המורה לערבית ביקשה מכל התלמידים לכתוב חיבור על טיול שאליו יצאנו שבוע קודם. ניגשתי אליה ואמרתי לה שאני לא יצאתי לטיול הזה, וביקשתי ממנה לכתוב על משהו אחר, אז היא ענתה לי "את תכיני חיבור על אותו נושא כמו כולם. תדמייני לך שיצאת לטיול ותכתבי על כך". מאוד התבלבלתי ולא ידעתי איך לכתוב על משהו שלא ראיתי, אז כתבתי בסופו של דבר כמה משפטים ממה ששמעתי משאר התלמידים. זו חוויה שהתמודדתי איתה - והיא זכורה לי עד היום. 

מה את מלמדת היום במסגרת "שיעור אחר"?

אני מתנדבת ללמד אנגלית את תלמידי כיתה ח' בכפר קאסם, ומרגישה סיפוק גדול וזכות על כך. ילדים היום חייבים לדעת אנגלית, כי העולם קטן והאפשרויות שניצבות בפניך רחבות הרבה יותר, אם תדע שפה כל כך חשובה.

מה את לומדת מההתנדבות בבית הספר?

דרך ההתנדבות בעמותת שיעור אחר למדתי שמורים מתמודדים עם סיטואציה בלתי אפשרית של מספר תלמידים רב כל כך בכיתה, במיוחד בדור שבו הילדים משתעממים מהר וצריכים כל הזמן גירויים ומוטיבציה ללמוד. הבנתי שעצם היותי בכיתה עוזרת להוריד נטל מהמורה, ודרך העזרה שלי לתלמיד אחד או שניים שהתקשו בחומר, המורה יכול להתקדם עם החומר מבלי שייווצרו פערים.
 
• נוזהה אלמטיראת מתנדבת בשיעורי אנגלית בכפר קאסם 

עמותת שיעור אחר נוסדה ב-2002 כדי לקדם שוויון הזדמנויות ולעודד מעורבות משמעותית של הציבור במערכת החינוך. המפגש עם מתנדבים ממגוון תחומי עיסוק, המעורים בעשייה האזרחית, מאפשר לתלמידים להכיר דמויות לחיקוי ולהיחשף לפניה היפים של החברה הישראלית, כמו גם לתחומי עניין שעשויים לפתוח בפניהם נתיבי חיים אפשריים ואופקים חדשים.

בימים אלה העמותה מחפשת מתנדבים נוספים.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך