משבר הטסטים: הכנסת תדון בהמתנה הארוכה למבחן נהיגה
נציגי משרד התחבורה והאוצר, נציגי הבוחנים ומורי נהיגה זומנו לדיון בוועדת הכלכלה בנושא המחסור במועדים למבחני נהיגה מעשיים. למרות הניסיונות, טרם נמצא פתרון לזמן ההמתנה הארוך
ועדת הכלכלה של הכנסת תדון בעוד שבועיים במשבר ההמתנה הארוכה למבחני הנהיגה המעשיים, הנמשך כבר יותר משנתיים. הוועדה זימנה לדיון את נציגי משרדי הממשלה לצד העוסקים במלאכה, כדי לשמוע על המשבר שככל הנראה עתיד להמשך, אם לא יימצא הפתרון, עד לכניסתה של הרפורמה שמבקש משרד התחבורה להנחיל החל בקיץ 2018.
הפגנה מול משרד התחבורה בשנה שעברה
צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90
כפי שדיווחנו לפני שלושה שבועות ב"ישראל היום", למרות דיונים וניסיונות למצוא פתרון שיקל על תלמידי הנהיגה ומורי הנהיגה, משבר הטסטים טרם נפתר. בשל כך ההמתנה למבחן נהיגה מעשי של תלמידי הנהיגה נמשכת בממוצע בין שלושה לארבעה חודשים, ואף יותר מכך באזור הפריפריה. הסיבה: מחסור בבוחני נהיגה בכל הארץ.
משרד התחבורה הצליח לקבל אישור משפטי להחלת הרפורמה, לאחר מאבק משפטי, בעיקר נגד ועד הבוחנים שעתר לבית המשפט. על פי הצפי של משרד התחבורה, הרפורמה תיכנס לתוקף בחודשי הקיץ בשנה הבאה, ואולי קודם לכן. אלא שבינתיים, ואף על פי שמשרד התחבורה הוסיף כמה תקנים לבוחנים ברחבי הארץ, מספרם אינו עולה על כ-140. מנגד, ישנם כמאה אלף לומדי נהיגה. מורי הנהיגה התלוננו על הקצאה קטנה של מבחני נהיגה, והבוחנים מצדם טוענים שמרביתם מועסקים בשמונים אחוז משרה.
בוחנים מעטים, נבחנים רבים
בדיקת ישראל היום העלתה שמבחן נהיגה מעשי נמשך כעשרים דקות בממוצע. ההסכם שהושג עם בוחני הנהיגה הוא כי הם יערכו 14 מבחנים בממוצע ביום, בכפולה זוגית, קרי שני נבחנים בכל מבחן. התוצאה: כ-2,000 עד 4,000 נבחנים ביממה, בהנחה שכל הבוחנים יעבדו לפי הסדר שנקבע. הבעיות: בחלק מהאזורים בפריפריה, בעיקר בצפון, הבוחנים עובדים עם שמונה זוגות נבחנים בלבד.

הפגנה מול משרד התחבורה
צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90
בשנה האחרונה, מאז המשבר וההבטחה להוסיף תקנים, נוספו כ-30 בוחנים. במקביל, כ-20 אחוז מהבוחנים ברחבי הארץ עובדים לפי תקן של 80 אחוז משרה. כמו כן הוחלט בהסדר כי הבוחנים יוסיפו עבודה בימי שישי, אך רק בהסכמתם, קרי לא כדרישה מחייבת בחוזה. רבים מהבוחנים מסרבים לכך, בטענה שלא הוסיפו להם העלאה בשכר, וכן כי כמעט ואין מבחנים בשישי או שמספרם נמוך.
אם לא די בכך, על פי ההחלטה חלוקת הטסטים מתבצעת לפי מפתח של טסט אחד לכל חמישה תלמידים של מורה ספציפי. זו ההקצאה. בתל אביב ובירושלים לעתים עולה המכסה ל-5.5. ואם כל זה לא מספיק, אמנם מבחן תאוריה תקף לשנתיים, אבל כבר היו מקרים שתלמיד נכשל פעמיים או שלוש בטסט, ומכיוון שהמתין חודשים בין מבחן למבחן – חלפו יותר משנתיים והוא נאלץ לחזור על מבחן התאוריה.
כאמור, כעת החליטה הכנסת לקיים דיון בנושא. לישיבה זומנו בין היתר נציגי משרד התחבורה והאוצר, נציגי נציבות שירות המדינה, נציגי בוחני הנהיגה ומורי הנהיגה, ארגון חברות ההסעה, נציגי ההסתדרות, נציגי מועצת התלמידים, עמותות העוסקות בשיפור לימודי הנהיגה, מבצעי מחקרים בנושא ועוד.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg