אושר לקריאה ראשונה: איסור לחסום רכב בחצר פרטית
לפי הצעת החוק, מכונית שתחסום מכונית אחרת גם בחצר בית, תעבור עבירת תנועה. עד היום, המשטרה לא הורשתה לאסור על אדם לחסום אדם אחר בחנייה פרטית
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעות החוק של ח"כ מיכאל מלכיאלי וח"כ יעקב פרי, המתירות למשטרה לבצע אכיפה נגד רכבים שחונים גם בחניונים פרטיים – המשמשים את הציבור וחוסמים רכבים אחרים.מטרת ההצעה, שעליה חתומים חברי וחברות כנסת רבים נוספים, היא לתקן את פקודת התעבורה המאפשרת לאזרח לחנות בחנייה פרטית באופן שחוסם אזרח אחר.

''גם שוטר שמגיע למקום אומר שכל מה שהוא יכול לעשות זה לבקש מהנהג החוסם להזיז את רכבו''. דוח חנייה
צילום: חן גלילי
ח"כ יעקב פרי, שמילא את מקומו של יו"ר הוועדה, סיפר כי הגיש את הצעת החוק בעקבות פנייה שקיבל מגלעד נהרי, יו"ר ועד בית בבניין בנתניה. בפנייה סיפר נהרי על הקושי להתמודד עם דיירים החוסמים רכבים של דיירים אחרים בחניון פרטי המשמש את הציבור. בנוסף, ח"כ מלכיאלי סיפר כי קיבל פנייה מאזרח שחנה בחניון של רשת סופרמרקטים, ורכב אחר חסם אותו. לדבריו, הפונה נאלץ להמתין במשך שעתיים עד שהגיע בעל הרכב החוסם, וכשהוא התקשר לעירייה או למשטרה, אמרו לו שלא ניתן לבצע אכיפה אלא רק לסייע לו לאתר את בעל הרכב.
לאור זאת הציעו חברי הכנסת לתקן את פקודת התעבורה ולאפשר למשטרה לבצע אכיפה שתרתיע נהגים מלבצע עבירות דומות. ח"כ פרי הציע בתחילה להחיל זאת גם על חניונים פרטיים שלא משמשים את הציבור הרחב, אולם הסכים להחיל את הצעתו, שמוזגה עם הצעת ח"כ מלכיאלי, רק על חניונים פרטיים הנמצאים בשימוש הציבור – כמו במקרה של חניה בסופרמרקט.
סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה בדיון כי יש להבהיר שהאכיפה תתבצע רק במקרים בהם תתקבל פנייה מאזרח שנחסם, שכן לעיתים בחניונים יש הסדרים בין נהגים על חסימה בהסכמה. נציגת משרד הבריאות, מירי כהן, ביקשה לבחון כיצד לא פוגעים ביכולת של כוחות הצלה וכונני חירום, אשר לעיתים מגיעים לזירות לצורך הצלת חיים ברכב פרטי. היא הוסיפה כי לאחרונה כוננים קיבלו דוחות מפקחי עירייה ושוטרים, והמשרד פנה למשטרה ולמרכז השלטון המקומי, והגיע להסכמה שלפיה כוננים שיציבו שלט ברכבם לא יקבלו דוחות במקרים של מדובר בהצלת חיים. ח"כ פרי וח"כ מלכיאלי הביעו נכונות לקבל את ההסדר גם במקרה הזה.

תיבחן החלת החוק גם על הרשויות המקומיות. ח''כ יעקב פרי
צילום: מירי צחי
ח"כ פרי הציע כי במהלך הדיונים להכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, תבחן הוועדה את האפשרות להחיל את ההצעה גם על הפקחים העירוניים. היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי עמדת המרכז היא שהסמכות צריכה להינתן למשטרה בלבד. "כמו שהפקחים העירוניים לא מתערבים בסכסוכים בתוך הבית או בסכסוכי שכנים, הם לא צריכים להתערב בסכסוכי חניה בשטח פרטי, ולהשאיר זאת לטיפול המשטרה".
עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, השיב כי המשטרה מוכנה להרים את הכפפה. "מהנתונים שלנו, כ-20% מהפניות למוקד 100 עוסקות בתפיסת חניות פרטיות – כלומר ברור שמדובר בבעיה מאוד מהותית", הוא הוסיף. לדבריו, עמדת המשרד היא שצריך לתת לרשויות המקומיות מקום לשיקול דעת, ולאפשר לרשות שתרצה בכך לבצע את האכיפה. נציגת משרד הפנים, נאוה אושר, אמרה מנגד כי מדובר בסיטואציות מורכבות עם סיכון ממשי לאלימות, שהרשויות לא צריכות לטפל בהן.
גלעד נהרי, יו"ר ועד בית בנתניה שפנה לח"כ פרי בעניין, סיפר כי הבעיה היא לא בחסימה של חניה שרשומה בטאבו, אלא במקומות שמשמשים את הציבור, אך הם בבעלות פרטית. "כשדייר נתקל בבעיה כזו, אין לו כלים להתמודד איתה והוא מוצא עצמו בסבך של בירוקרטיה. במוקד 100 עושים מאמץ לאתר את בעל הרכב, אבל בגלל היעדר סמכות האכיפה, כל רשות מטילה את הטיפול במקרה לפתחה של רשות אחרת. גם שוטר או פקח שמגיעים למקום אומרים שכל מה שהם יכולים לעשות זה להתקשר לנהג החוסם ולבקש ממנו, בנחמדות, להזיז את רכבו", אמר.

להיזהר ממצב שבו ינצלו את החוק לרעה ככלי בסכסוכי שכנים. ח''כ יעקב אשר
צילום: אלי דסה
ח"כ עבד אל-חכים-חאג'-יחיא אמר כי לאדם שמחכה שעות בחניון ציבורי, לא יעזור שבעל הרכב יקבל קנס, כי הוא ממהר באותו רגע. הוא הציע שתהייה הרתעה שכוללת אפשרות של גרירת הרכבים החוסמים, על חשבון בעל הרכב. ח"כ פרי אמר כי הרעיון מצוין, אך מכיוון שמדובר במקומות פרטיים, הוא בלתי ישים.
ח"כ יעקב אשר הסכים כי מדובר בהצעת חוק נכונה, אך צריך להיזהר ממצב שבו ינצלו אותה לרעה ככלי בסכסוכי שכנים. ח"כ עיסאווי פריג' סייג גם הוא את ההצעה וסיפר כי אשתו חנתה לאחרונה בקניון עזריאלי, בחניה השמורה לאב הבית, ואב הבית חסם אותה במשך שלוש שעות. לדבריו, לא ברור, לפי התיקון, מי מהם עשה עבירה.
כאמור, בתום הדיון אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה באופן המסמיך את המשטרה לבצע אכיפה בחניונים פרטיים המשמשים את הציבור, והיא צפויה להיכנס לתוקף כ-60 יום לאחר אישורה הסופי ופרסומה ברשומות. ח"כ פרי שב וציין כי במסגרת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית תיבחן החלתה גם על הרשויות המקומיות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg