8 חילות אוויר משתתפים בתרגיל הגדול ביותר בעולם
מטוסי קרב מכל קצוות תבל הגיעו לעובדה כדי להשתתף בתרגיל ה-BLUE FLAG. החמקן החדש של חיל האוויר לא נחשף במהלך התרגיל, אך עורר התעניינות רבה
התרגיל האווירי הגדול ביותר בעולם השנה, ה-BLUE FLAG, מתקיים בימים אלה בבסיס חיל האוויר בעובדה. בתרגיל משתתפות שמונה חילות אוויר משמונה מדינות שונות - ביניהן חילות האוויר של גרמניה ושל צרפת, שהגיעו לישראל לראשונה לתרגיל האווירי. "התרגיל מייצר אופציה לקואליציות בעתיד, אם נידרש", אמר השבוע קצין בכיר בחיל האוויר.תרגיל ה-BLUE FLAG מתקיים בישראל אחת לשנתיים, זו הפעם השלישית. התרגיל הנוכחי שהחל השבוע וצפוי להסתיים בשבוע הבא, הוא הגדול מכולם, ומשתתפים בו כ-70 מטוסי קרב משמונה חילות אוויר שונים: גרמניה, איטליה, צרפת, יוון, ארה"ב, פולין הודו וכמובן ישראל.
מלבד מטוסי ה-F-15 וה-F-16 הקיימים גם בישראל, הביאו איתם הגרמנים לראשונה לישראל את מטוס ה-Eurofighter המתקדם. טייסי חיל האוויר האיטלקי הביאו עימם את מטוסי ה-Tornado ואילו הצרפתים את מטוסי המיראז' 2000.
לפי בכיר בחיל האוויר, "יש פה אמירה משמעותית של שמונה מדינות שמתייצבות בתרגיל, לגבי מי הוא הגורם היציב במזרח התיכון, מי היא הקואליציה החיובית. לתרגיל יש משמעות גדולה בהקשר הזה". יחד עם זאת, ציין הבכיר כי "זה לא תרגיל ביחסים בינלאומיים, יש לתרגיל חשיבות גדולה. תרגילים מסוג זה מאפשרים לך לבחון איפה אתה ביחס לאחרים, אנחנו רואים גישות אחרות לאותן הבעיות. התרגיל הוא פלטפורמה מצוינת ללמידה".
בחיל האוויר מתרגשים במיוחד מהחיל המקביל בגרמניה, שהגיע ארצה והביא עימו מטוסי קרב שמעולם לא היו בישראל. עוד ציינו בחיל האוויר הישראלי כי הטייסים הגרמנים בולטים לחיוב ברמת הטיסה שהם מפגינים.
טייס חיל האוויר הגרמני, מייג'ור הייצ'מייסטר, אמר ל"ישראל היום" כי הוא וחבריו קיבלו בישראל "קבלת פנים חמה", והדגיש כי התרגיל הוא הזדמנות מצוינת עבורו לקיים תרגיל לא רק בסביבה של נאט"ו. לדבריו, "המרחב האווירי בישראל הוא טוב, אנחנו טסים מאוד נמוך, יש פה שטח פתוח במדבר וזה משהו שבדרך כלל לא רואים בגרמניה".
בתשובה לשאלה על ההקשרים ההיסטוריים ולעובדה שלראשונה מגיעים מטוסי קרב גרמניים לישראל, אמר: "אנחנו לא מדברים על ההיסטוריה, אבל הטייסים הישראליים מאוד חברותיים".
לעומתו, אמר מפקד בסיס עובדה, אלוף משנה איתמר, כי הגעת חיל האוויר הגרמני היא "אירוע משמעותי מאוד". לדבריו, "אתה רואה את הלופטוואפה (חיל האוויר הגרמני) עם מטוסים ועליהם צלב שחור. זו תמונה רגשית עבורי. כי איך שלא נסובב את זה, העבר הוא שם". לדבריו, "מערכת היחסים עם המשלחת הגרמנית היא מדהימה. הגרמנים טסים טוב".
במסגרת התרגיל נדרשות המדינות להתמודד עם אויב דמיוני, ובחיל האוויר מציינים כי לא הוגדר למדינות אויב ספציפי כמו איראן, סוריה או צפון קוריאה. המטוסים נדרשים להתמודד עם איומים שונים באוויר ועל הקרקע, ובחיל האוויר מנסים לדמות את אותם איומים בצורה המדויקת ביותר שאפשר.
כך, למשל, הטייסת האדומה של חיל האוויר מדמה בתרגיל מטוסי אויב, סוללת פטריוט של מערך ההגנה האווירית מדמה איום טילי קרקע אוויר, כלי טיס בלתי מאוישים מדמים כלים טיס אוויריים קטנים של האויב ואפילו כוחות קרקעיים נפרשו בשטח כדי לדמות אויב קרקעי מסתתר שיש לזהותו. "אנחנו מנסים לדמות הכי טוב שאפשר את האיומים בזירה", אמר הבכיר וציין כי האימון הוא "כמה שיותר קרוב למלחמה".
בחיל ציינו כי לכל מדינה נתפרה חליפת האימון המתאימה לה. לפי אלוף משנה איתמר, "כל חיל אוויר ידע בדיוק על מה הוא רוצה להתאמן. כולם רצו להתחיל באוויר- אוויר, ואז לסבך את זה". לפי בכיר בחיל, "המדינות מתחלקות לקבוצות. כל קבוצה מקבלת משימה, נדרשת לתכנן, לבצע ולתחקר". יצוין כי במסגרת התרגיל מתבצעות כ-100 גיחות ביום, ובסך הכל כ-1,000 גיחות בתרגיל כולו.

בחיל האוויר מציינים כי ההכנות לתרגיל רחב ההיקף נמשכו כשנה שלמה, וכי לאור התנועה האווירית הרבה באזור, ניתן דגש מיוחד על בטיחות. "עד עכשיו היו אירועי בטיחות קלים, חריגות קלות מהאזורים ומהגובה. זה אירוע מסוכן לטוס בשפה זרה ובלילה", אמר אל"ם איתמר. בחיל האוויר ציינו עוד כי רמת הטיסה של הטייסים מהמדינות השונות אינה זהה, אך סרבו לנקוב בשמות המדינות שטסות טוב פחות.
למרות שהשבוע נחתו בישראל שני מטוסי "אדיר" (F-35i) חדשים, בחיל האוויר נמנעו משיתוף מטוס הקרב החמקן והחדש ביותר בעולם בתרגיל הגדול, למרות ההתעניינות העולמית הרבה במטוס. לפי בכיר בחיל האוויר, ה"אדיר" צפוי להשתתף בתרגיל הבא - שייערך בישראל בעוד כשנתיים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg