עומדים במקום: כיצד ניתן לפתור את בעיית הפקקים בארץ

עומסי התנועה בכבישי המדינה, ובפרט באזור המרכז, הפכו לבלתי נסבלים וגורמים לנזק כלכלי רב. לפי המומחים רק תחבורה ציבורית יעילה ונסיעות משותפות יוכלו לטפל בבעיה

ישראל היום
אסף גולן | 15/11/2017 13:21
תגיות: בארץ,תחבורה
חלקים מנתיבי איילון נחסמו גם הבוקר (ד') בעקבות תאונת דרכים, דבר שהוביל לפקקי ענק ולכך שעשרות אלפים אחרו לעבודה. המציאות הזו הפכה לסיוט עבור תושבי המרכז ומוביל גם לנזק כלכלי למדינה. המצב הזה שרק מחמיר עם השנים מעורר את השאלה האם קיים פתרון מיידי שניתן לבצע כדי להקל על הישראלים בדרך?

הפתרון המיידי הוא הפעלה של נתיבי תחבורה ציבוריים במרכז והעברה של חלק גדול מהנוסעים בדרך לתחבורה ציבורית אמינה, כך טוען פרופסור אראל אבינרי, ראש המחלקה לניהול מערכות תשתית במכללת אפקה. "בישראל כיום יש מציאות במסגרתה עובדים רבים מידי מסתמכים על כלי הרכב שלהם, כשאין איך להגדיל את נפח הכבישים. לכן העומסים בארץ רק יגדלו עוד ועוד עם השנים ולא תהיה אפשרות להטבה בתחום הזה".
  
צילום: אמיר מאירי
המציאות הזו הפכה לסיוט. פקק תנועה. צילום: אמיר מאירי

"מה שניתן לעשות כבר כיום זה להפעיל המון נתיבי תחבורה ציבורית. יש כבר מהלך תכנוני כזה ומה שצריך לעשות זה להשלים את התכנון ולהוציא אותו אל הפועל", טען פרופ' אבינרי. "ניתן להשמיש נתיבי תחבורה כאלו תוך כמה חודשים. ברגע שיהיו נתיבים כאלה אנשים רבים יעברו לתחבורה הציבורית, ברגע שהיא תהיה אמינה יותר. כשתהיה כמות זמינה של אוטובוסים והם יהיו אמינים לא רק מבחינת התדירות אלא מבחינת ההגעה בזמן אנו נראה מעבר גדול של אנשים אליהם. אין שום פתרון אחר אלא הפתרון הזה".

ד"ר יודן יופא, מתכנן ערים מאוניברסיטת בן גוריון, מציין כי המצב כיום בכבישים היה צפוי מראש. "בשנת 1998 תוכננה בישראל תוכנית אב לתחבורה, ובתוכנית הזאת נחזה בצורה הכי ברורה שללא שדרוג משמעותי של התחבורה הציבורית בארץ בשנת 2016 יהיה משבר תחבורתי. חלף הזמן ולא נוצרה תחבורה ציבורית טובה והנה התחזית מתממשת".
  
צילום: ראובן קסטרו
ברגע שיהיו נתיבים יחודיים אנשים רבים יעברו לתחבורה הציבורית. צילום: ראובן קסטרו

"את הפתרון היום למצב צריך לחלק לשניים: מיידי וארוך טווח. הפתרון המיידי הוא נתינת רווחים לרכבים מלאים. ליצור מציאות שרכב עם שלושה או ארבעה נוסעים יקבל עדיפות ויוכל לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית. כך יהיה לאנשים מוטיבציה להסיע עוד אנשים ברכב", טען ד"ר יופא. בנוסף לכך צריך להפעיל אפליקציות שיתוף נסיעות ולייצר אזורי המתנה בהם אנשים יוכלו לחכות לאדם שאיתו הם קבעו. באופן זה נוכל להוריד מנפח התנועה בין 10 ל-15 אחוז. מעבר לכך ישראל חייבת לחולל שינוי ארוך טווח בכל תחום היסעי ההמונים. זאת כדי לאפשר לאנשים להשאיר את הרכב בבית. אין פשוט שום פתרון אחר והעומסים יישארו אם לא נעשה זאת".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

עוד ב''בארץ''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק