ח"כ מקלב: "ישראל אינה שבויה של נהגי המוניות"

ועדת המדע של הכנסת התכנסה לדיון בנושא אובר והתחבורה שיתופית. יו"ר הוועדה ח"כ מקלב פנה לנציגי משרד התחבורה: "לציבור מגיעים פתרונות חדשניים בדומה לעולם כולו". יו"ר ארגון נהגי המוניות: "תחבורה שיתופית - דרך המוניות בלבד"

ישראל היום
שלומי דיאז ואילן גטניו | 4/12/2017 16:32
תגיות: בארץ,תחבורה,אובר
"אזרחי ישראל שבויים אינם שבויים נהגי המוניות", כך אמר היום (שני) יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) בדיון בנושא "הגברת התחרות בתחבורה הציבורית באמצעות התחבורה השיתופית'".

במהלך הדיון ציין נציג משרד התחבורה, דרור גנון, כי המשרד יציג בתוך מספר שבועות תוכנית להסדרת התחבורה השיתופית בישראל: "המשרד משקיע את כל כוחו במערכות של הסעת המונים, זו מדיניותו. במקביל כל הנושא השיתופי נמצא אצלנו בהצעה לחקיקה שאנחנו מקדמים ותסדיר את הנושא, נציג אותה בתוך מספר שבועות".
  
צילום: EPA
מכונית של UBER. צילום: EPA

"המשרד הוא האמון על תחום התחבורה ויודע מה נדרש. לא התרשמנו מבדיקות שעשינו שהגודש בכבישים ירד כתוצאה מנסיעות שיתופיות. זה הפך להיות מקצוע, זה איבד את השיתופי והפך לענף מתחרה. בישראל נוסעים 780 מיליון אנשים בשנה באוטובוסים, יש גידול של 8 אחוזים בשנה האחרונה", ציין.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, יצא נגד דברי נציג משרד התחבורה במהלך הדיון, ואמר: "ההשקעה בתחבורה השיתופית בישראל קטנה מאוד. משרד התחבורה, אתם אומרים שבדקתם את הנושא מקצועית הגיע הזמן שתוציאו מסמך מקצועי ומנומק".
"לציבור מגיע שירות חדשני"

"התשובות שאתם נותנים בדיונים בכנסת הן באוויר, יש לי תחושה שגם ההתייחסות המקצועית במסמך שלכם היא מצומצמת ביותר ומבוססת הערכות, אני מבקש שתעמידו את כל הסיבות, הנתונים והניתוחים המקצועיים שהביאו לתפיסתכם. אפשר להתווכח על העומסים בכבישים? על מה שאנחנו עוברים בדרכים שנים? לציבור מגיעה הזכות לקבל שירות חדשני בדומה לעולם כולו, באיזו זכות אתם יכולים לחסום מפני הציבור תהליך כזה?", שאל הח"כ.

עו"ד יונתן צוויקל מרשות ההגבלים העסקיים ציין: "הסדרה אנכרוניסטית מונעת מהציבור הרבה דברים שהוא יכול לקבל, לא רק הפחתת המחיר, הגדלת המגוון והגדלת האיכות. מעבר לתועלת של הצרכנים הפרטיים, יש לתחבורה פוטנציאל של ממש לתרום למשק - צמצום הפקקים והזמן שאנשים מכלים בדרכים, מתן שירות לכל מיני אזורים שלא מקבלים שירות. לעניין הגודש, רוב המחקרים מדברים על תרומה להפחתת הגודש. אלה דברים שהציבור הישראלי זכאי לקבל. יש לתת מענה לבעיית נהגי המוניות אך לא יכול להיות שכל הציבור יסבול בגלל האינטרס הזה".
 

צילום: מירי צחי
''ישראל אינה שבויה של נהגי המוניות'', ח''כ מקלב. צילום: מירי צחי

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות אמר כי "לא התנגדתי מעולם לתחבורה שיתופית, אמרנו שנעשה את זה דרך המוניות בלבד. בישראל יש 360 מוניות על כל אדם מול 1,000 לאדם בעולם, הנהגים לא גומרים את החודש, איפה יכנסו עוד נהגים? בשמחה ניתן את השירות ונוזיל את המחירים אפילו ב-50 אחוזים. השיתופיים הפרטיים יסעו בנתיבים הרגילים, העומס יגדל ו-30 אלף משפחות פרנסתן תיפגע".

"יזמות צריכה לקבל פרס - לא קנס"

בועז ארד, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה קרא בדיון להסיר את החסמים בפני כניסת התחבורה השיתופית לישראל ואמר כי "מקומם לראות כיצד במקום לשרת את האינטרס הציבורי של אזרחי ישראל, משקיע משרד התחבורה את כל כולו על מנת לעצור את הקדמה למען קבוצות אינטרסים רועשות".

עוד ציין כי אזרחי ישראל לא מבקשים לא טובות ולא פריווילגיות מיוחדות - רק את הזכות להחליט בעצמם מתי ואיך לנסוע ממקום למקום. "אובר ודומותיה, מציעות פתרון ראוי שאינו מגיע מכיסו של משלם המיסים ומבוסס על שנים של השקעה ולמידת התחום – למידה אותה מסרב משרד התחבורה לעשות אפילו בצורת פיילוט (ניסוי) בעיר תל אביב".

"יזמות צריכה לקבל פרס, לא קנס. לכן, אנו קוראים מכאן למשרד התחבורה להסיר את המכשולים והחסמים העומדים בפני כניסתן של חברות תחבורה שיתופית ולהצעיד את ישראל עוד צעד אחד קדימה", אמר מייסד התנועה הליברלית החדשה. 

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך