ראשי > הרשת > גיימינג > כתבה
בארכיון האתר
אגודת שומרי המסך
על אף שאנחנו נהנים להחשיב את עצמנו כמעצמת הייטק, דווקא תעשיית משחקי המחשב בארץ כמעט לא קיימת. אבל אגודה ישראלית למפתחי משחקי מחשב כבר יש
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
צחי רוזנבלום, זמן תל אביב
30/8/2004 19:49
הנה לכם מקום שבו לא תוכלו לפגוש בחורות: פגישה של
האגודה הישראלית למפתחי משחקי מחשב, או בשמה המלא
IGDA ישראל. תאמינו לי, הייתי שם. מדובר במפגש של אנשים שמשווים את המנוע הגרפי של דום 3 למנוע הפיזיקלי של האף-לייף 2, ומתווכחים בלהיטות מה באמת טוב יותר, openGLאו direct-x9. "נכון להיום, יש יותר סיכוי שתכיר מישהי בתור לתרומת זרע מאשר בפגישה של ה-IGDA", מודה עדי אשכנזי (26), מתכנת, בעל חברה לפיתוח משחקים סלולריים וממקימי השלוחה המקומית. "זו סטטיסטיקה עצובה, משום שבאמת אין שום סיבה שלא נראה יותר נשים המתעניינות בתחום באופן פעיל, ואני מקווה שהמצב יתחיל להשתנות".
 
כל אחד יכול להגיע לפגישות האלה?
"מבחינתי, כל אדם המתעניין בצורה זו או אחרת בפיתוח משחקים מוזמן לבוא. בין אם הוא מפתח משחקים בפועל, שואף לפתח משחקים בעתיד או סתם מתעניין בתחום".
 
הפגישות נחלקות לשני סוגים. הראשון הוא פגישות טכניות המבוססות סביב נושא ספציפי, "למשל סדנה לעיצוב משחקים", כפי שמסביר אשכנזי. הפגישות האלו, שנערכות בדרך כלל במרכז הבינתחומי בהרצליה, כוללות מצגות והרצאות בהתאם לנושא, וכמובן גם מפגישות אנשים עם תחומי עניין דומים.
"הסוג השני", מסביר אשכנזי, "הוא הפגישות הכלליות, שנערכות בדרך כלל בפאבים ובבתי קפה ולא כוללות נושא מסוים. הפגישות האלה נועדו ליצור קשרים, להכיר אנשים למטרת פרויקטים משותפים, או סתם לדבר על משחקים".

ההגדרה של מפתח משחקים כוללת את כל הגורמים המעורבים בתהליך היצירה של המשחק עד לסיומו, כאשר אלו העוסקים בשיווק והפצה לרוב נופלים מחוץ להגדרה זו. צוות טיפוסי של פיתוח משחקים למשחק ברמה גבוהה יכלול מתכנתים, גרפיקאים, כותבים ומנהל פרויקט, כאשר מספרם משתנה בהתאם לגודל הפרויקט ותקציבו.
 
בימים הראשונים של התעשייה, רוב המשחקים פותחו על ידי אדם יחיד או שני אנשים. אותו אדם כתב מסמך עיצוב שכלל סיפור מסגרת, תכנת את המשחק ואף יצר את הגרפיקה ואת הסאונד. עובדה זו גרמה לכך שרוב מפתחי המשחקים, או האנשים שהגדירו עצמם כך, היו קודם כל מתכנתים מוכשרים במיוחד.
 
כיום, כאשר הטכנולוגיה התקדמה והתקציבים התנפחו, ניתן להיחשב מפתח משחקים גם בעזרת דוקטורט בהיסטוריה על קרבות החזית המזרחית במלחמת העולם השנייה, בתור יועץ לחברות המפתחות משחקי מלחמה. זוהי כמובן דוגמה מוקצנת, אך היא באה להדגיש את ההבדלים בגישת הפיתוח בין משחקים של לפני עשר ו-15 שנה למשחקים של היום.
 
יש בכלל תעשיית משחקים בישראל?
אשכנזי: "אני לא רוצה להעליב אף אחד מהקולגות שלי, אז בוא נגדיר את זה בצורה הבאה: ישראל היא עדיין לא מעצמת פיתוח משחקים, עם דגש על עדיין. ישנו מספר לא מבוטל של פרויקטים וחברות, בעיקר בתחום המובייל, אך לצערי, אין עדיין מותג ישראלי בתחום המשחקים".
 
מדוע לא? הרי אנחנו חזקים בהייטק.
"לפני הכל, אני רוצה להדגיש שבסופו של דבר אין סיבה מהותית שלא תהיה כאן תעשיית פיתוח משחקים משגשגת. לא הייתי מתעסק בתחום אם הייתי חושב שיש בעיה עקרונית בפיתוח משחקים בישראל. תחום פיתוח המשחקים לא מורכב מטכנולוגיה בלבד, ויש שיוסיפו ויאמרו שהטכנולוגיה היא רק אמצעי להגיע למטרה, שהיא יצירת משחק מהנה. לכן ההשוואה לחברות הייטק טהורות ולהצלחה של חברות הייטק אינה נכונה לטעמי. השוואה יותר מתאימה תהיה לתחום הקולנוע, שבו נתקלים בהרבה בעיות דומות לשלנו".
חברי IGDA ישראל במפגש קודם. צילום מקבוצת הדיון של IGDA ישראל
להפוך את ישראל למרכז פיתוח
לדידו של אשכנזי, הבעיה מספר אחת בארץ היא מחסור באנשים עם ניסיון מעשי בפיתוח משחקים עתירי תקציב, ולא בכישרון, ממנו יש בשפע באזורנו. הבעיה, אם כן, היא בניסיון וביכולת להציג צוות עם רשימה מרשימה של משחקים אותם פיתחו בעבר. כדי לתפוס את הקריטיות של הנקודה הזאת, צריך להבין איך בדרך כלל ממומנים משחקים בפרופיל גבוה: התהליך מתחיל בפנייה של החברה לחברות הפצה, לרוב לאחר שיש דמו או לפחות proof of concept למשחק. הדבר הראשון שיבדקו המפיצים הוא ניסיון העבר של חברי הצוות. נכון להיום קשה להרים בארץ צוות שיכלול מפתחים ישראלים שהשם שלהם פותח דלתות (וכיסים) אצל המפיצים הגדולים. אלו שכן מצליחים למצוא עבודות בתחום עוברים לרוב לחו"ל עקב ההיצע המצומצם כאן, וכך למעשה אנו חוזרים לנקודת האפס.
 
יש כיום דרך בכלל להתחרות עם תקציבי הענק והידע של משחקים המפותחים בחו"ל? לא פספסנו את הרכבת מהבחינה הזאת?
"המטרה היא לא בהכרח להתחרות בחברות הענק מחו"ל, משימה קשה לכל הדעות. המטרה לדעתי היא אחרת, מיצוב ישראל כמקום כדאי לפתיחת מרכזי פיתוח. למעשה, התהליך של זליגת מרכזי פיתוח אל מחוץ לארה"ב החל מזמן, עכשיו השאלה היא האם הזליגה תהיה גם לכיווננו".
 
איך נראה העתיד של משחקי המחשב והקונסולות בארץ?
"הדבר היחיד שאני יכול לענות עליו זה איך הייתי רוצה שהעתיד הזה ייראה. מבחינתי, החלום הוא פארק תעשייה שבו ירוכזו מרכזי הפיתוח של החברות המובילות בעולם. אולי זה ייקח כמה שנים, אבל אם אנחנו מספיק טובים לאינטל, אני לא רואה מדוע לא נהיה מספיק טובים גם ל-Electronic Arts [חברת ההפצה והפיתוח הגדולה בעולם למשחקי מחשב]".
 
___
 
כינוס של האגודה הישראלית למפתחי משחקי מחשב יתקיים היום (שני) ב-21:00, בקופי בין, ראול וולנברג 24, מרכז עתידים. כולכם מוזמנים.

אתר IGDA ישראל

קבוצת הדיון של IGDA ישראל

פורום IGDA ישראל
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

גיימינג
מעובד למשחק  
לירות עם האויב  
עונת הציד  
עוד...