 |
 |
|
 |
אנתרופובלוגית |
 |
|
 |
 |
בדרך לדוקטורט על בלוגים ובלוגרים, פתחה כרמל ויסמן בלוג משל עצמה. "זה דוקטורט קוד-פתוח", היא אומרת |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
"כבר שבועיים אני יושבת מול המחשב ומנסה לכתוב הצעת מחקר, אני צריכה להוציא טיוטה ראשונה תוך שבוע", כתבה כרמל ויסמן בבלוגה, "ופתאום חשבתי לעצמי למה שאני אשבור ת'ראש לבד? הדוקטורט הזה הוא עליכם, אז תכתבו אותו איתי". ויסמן (32) היא דוקטורנטית בחוג לתקשורת של האוניברסיטה העברית בירושלים עם התמחות במחקר במדעי החברה על טכנולוגיה ותרבות אינטרנט, גולשת ותיקה (מ-1993), פליטת "מגוון ג'ובים על התפר שבין תקשורת לאינטרנט", וגם, גילוי נאות, מכרה ותיקה של כותב שורות אלה. לאחרונה סגרה את בלוגה בקהילה האקסקלוסיבית "רשימות" בגלל מיעוט אינטראקציה עם הקוראים ועודף עיסוקים, בהם עבודת הדוקטורט שהיא צריכה להגיש. אחרי דחיות מרובות, היא בחרה לעשות אותה על ישראבלוג, קהילת הבלוגים הגדולה בישראל, תחת הדרכתה של פרופ’ ברנדה דנט. "דוקטורט בשיטת הקוד-הפתוח", היא מכנה את הדרך שבחרה, בפוסט הפתיחה ב"דוקטור בלוג", הבלוג שפתחה בישראבלוג למטרה זו. איך זה יתנהל? "אני אעלה בכל פעם סוגיה אחרת שאני מתלבטת בה לגבי ישראבלוג, אבחנה שיש לי, אולי הפניות לדברים שקורים כאן עם פרשנות מחקרית, ומכם אני מצפה להרהר, להוסיף, להתנגד ולנמק, להביא הפניות ולהפנות את תשומת לבנו לדברים שמתרחשים בקהילה והשאר יתפתח מאליו". "התגובות הן חלק בלתי נפרד מהפוסט והקוראים הם חלק בלתי נפרד מהטקסט", הסבירה. "באינטרנט משקלו של הקהל בטקסט גדל. על אתר בננות אמרו פעם שהתגובות למאמרים שם הרבה יותר מעניינות מהמאמרים והן היו חלק בלתי נפרד מהטקסט ואפילו בעלות משקל רב ממנו בשביל אנשים מסוימים. [...] אני רואה קשר ברור בין בלוגינג לקוד פתוח, הטקסט נכתב בשיטת הקוד הפתוח וגם חיי הקהילה מתנהלים בדרך הזו. אז שקוף שגם הדוקטורט על ישראבלוג צריך להתנהל ככה. יש לכם זכות להשתתף בכתיבה עליכם, יש לכם הזדמנות לרפלקציה על עצמכם וחווית הבלוגינג שלכם ויהיה לכם קרדיט מלא בדוקטורט. [...] כמו כל אנתרופולוגית טובה, אני יודעת שלא מספיק להסתכל על שדה המחקר שלך מהצד, צריך לשחות בו, להיות חלק ממנו, לעבור לגור בו". את לא חוששת שהמעורבות של ישראבלוג בדוקטורט, ושלך בישראבלוג, יתנו לך נקודת מבט מעוותת על ישראבלוג? ויסמן: "האנתרופולוגיה של פעם, לעמוד בצד מחוץ לקהילה, צופה אובייקטיבי כמו זבוב על הקיר, כבר לא באופנה. חשוב דווקא לקחת חלק פעיל בקהילה, להתנסות מיד ראשונה במאפיינים שלה ולהתבלט בשאלות אתיות בגוף הדוקטורט. קוראים לזה 'רפלקסיביות'. אני הייתי בשני צדי המטבע. כשכתבתי ב'רשימות' ולא ידעתי שאוכל לעשות על זה את הדוקטורט הבטתי מהצד במשך שנה, אפשר לספור על יד אחת את מספר התגובות שהגבתי בבלוגים שאני קוראת, אם בכלל. המעורבות שלי בישראבלוג עתידה להנפיק וכבר מנפיקה בעיות אתיות שאצטרך לדון בהן בדוקטורט". ישראבלוג ידועה כקהילה סוערת, שחלק מחבריה מגיבים קשה על איבוד הפרטיות המזויפת-למחצה של היומנים שלהם. האם הם יסכימו להיחשף במחקר אקדמי? "חלק ישתפו פעולה, חלק לא ולאף אחד לא נכנסים לתחתונים ללא בקשתו", מעריכה ויסמן. "האבחנות הן סוציולוגיות וסמיוטיות על הקהילה ככלל, לא פסיכולוגיות ואישיות. לאף אחד אין מה לחשוש, אף אחד לא ימצא את עצמו על הכתב בהפתעה". "בביצה יש הרבה סודות", היא אומרת, "הרבה אנשים שאני מכירה ממסגרות אחרות, וכשמתחילים להתערב בזה טובעים בביצה. לא מזמן סיפרו לי על מישהי שעשתה את הדוקטורט שלה על חווית רביצה בסיני ומערכת יחסיה עם בדואי מקומי, וזה נחשב לה לדוקטורט מופת של רפלקסיביות. מערכת הקשרים הסבוכה שלי עם הקהילה עוזרת לי להשיג עליה מידע אך גם גוררת אותי עמוק פנימה. ללא ספק, יהיה מעניין". |  |  |  |  | |
|
 |
 |
 |
|
 |
|
|

|
|
 |
|