ראשי > הרשת > הון ושלטון > כתבה
בארכיון האתר
בשביל מה לכם כאב הראש?
מיליון דולר הטביעו אנשי בזק בינלאומי בריאליטי-אינטרנט שלה, "היאכטה", רק בשביל להגיד שיש להם תוכן
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
אסנת כותן, עסקים
6/9/2004 13:02
ביום רביעי שעבר עלה לאוויר האינטרנט פרויקט התוכן הגרנדיוזי והאמביציוזי ביותר של ספקית אינטרנט
בישראל, ואולי בעולם כולו. בזק בינלאומי העלתה לאינטרנט את תוכנית הריאליטי בהפקתה – "
היאכטה". כמיליון דולר, לא פחות, משקיעה בזק בינלאומי בהפקת מיזם הריאליטי האינטראקטיבי הזה ובקידומו. ובשביל מה? בעיקר בשביל לנכס לעצמה ערכים תדמיתיים של חדשנות ומובילות, אבל גם כדי לנסות ולגרור את המאבק בין ספקיות האינטרנט לזירת התוכן.
 
אחרי שלב החדירה, שכבר כמעט מוצה, ולאחר המאבק על נתחי השוק והמחיר, מתקרב כעת שלב המאבק על ערכים מבדלים – שימור לקוחות ובניית תדמית. בזק בינלאומי בחרה בתוכן כמנוף לערך המרכזי שלה: מובילות. האם כמו גופי השידור של הטלוויזיה הרב-ערוצית ומפעילות הסלולר, יהפכו גם ספקיות האינטרנט לספקיות תוכן, וזירת המאבק השיווקי תתרחש שם? האם ההשקעה העצומה של בזק בינלאומי בפרויקט תניב את התוצאות המקוות? תלוי, כמובן, את מי שואלים.
מתמודדי "היאכטה". זה מובילות זה? צילום: נעם וינד
"אין מספיק תוכן מקורי"
בבזק בינלאומי מאמינים כי כדי להעניק משמעות לאוטוסטרדה הזו, שנקראת פס רחב, צריך לתת לגולשים גם מקום אטרקטיבי להגיע אליו באמצעותה. "אנחנו מאמינים שתפקידו של 'לידר' הוא לייצר צרכים ותכנים, מעבר לתכנים הבנאליים שקיימים בעולם האינטרנט. זה לא בא במקום פעילות שיווקית ולא במקום פרסום, אבל ההשקעה בתוכן היא בהחלט חלק משמעותי באסטרטגיה שלנו", אומר רמי חזן, סמנכ"ל חטיבת הלקוחות בבזק בינלאומי. "זה מתחבר לכך שאין מספיק תכנים מקוריים ישראליים, מעבר לחדשות, פורומים וצ'טים, שבשבילם לא בהכרח צריך אינטרנט מהיר. הז'אנר שיצרנו הוא גם טרנדי עכשיו, וגם מביא לידי ביטוי את יתרון האינטראקטיביות של האינטרנט. בטלוויזיה, הצופה פסיבי".
 
אלא שהמתחרים, כצפוי, לא ממש מצטרפים לאופטימיות שמפגין חזן. חלקם לא מאמינים שפרויקט גרנדיוזי כזה הוא הפתרון, אחרים לא מאמינים שהתוכן יהפוך לזירת המאבק החדשה, וכולם מערערים על הניסיון של בזק בינלאומי לנכס לעצמה ערכים של מובילות בתוכן בפס רחב.
 
"היאכטה היא אמנם פרויקט תוכן אמיתי, אבל הוא גדול מדי, יומרני מדי ומנותק מהעשייה האמיתית של החברה שעושה אותו", אומר בכיר בתחום, "בזק בינלאומי הרי לא מספקת לצרכן יריעה שלמה של שירותי תוכן שאפשר לצרוך. אם המטרה היא שבזק בינלאומי תיתפס כספקית האינטרנט בעלת שירותי התוכן הכי טובים, לדעתי הפרויקט הזה לא יביא להם נקודות. הלקוחות חיים באינטרנט, ויש להם מקומות שבהם הם צורכים את התוכן שלהם; יש פורטלים, וחדשות וספורט, ובסוף תשאלי גולש מי מספק לו שירותי תוכן באינטרנט, והוא יגיד וואלה או נענע או MSN. הם נכנסים לזירה שהם לא שחקנים בה, ובצורה לא מתודית, לא מובנית ולא מקצועית. את המטרה למצב את עצמם כחברה שמספקת גם תוכן, ולא רק חיבור לאינטרנט, הם לא ישיגו. כי זה אירוע בודד".
 
"אני סקפטי, ולא יודע מה האפקט של המיזם הזה", אומר גם
נתי דרוטין, סמנכ"ל שיווק ומכירות של אינטרנט זהב. "האם בזק בינלאומי מתכוונת להשקיע בכל שנה מיליון דולר בפרויקט? אני חושב שהפרויקט קצת מגלומני, ולא נראה לי שאפשר להחזיק אותו לאורך זמן, באופן כזה שיניב את האפקט הרצוי. יש שירותי תוכן, כמו שירותי תשתית טכנולוגיים ואנטיווירוס, אשר הולכים יד ביד עם מחשב ואינטרנט. ישנם גם שירותי תוכן מגזיניים, שמתאימים לחלק מקהל היעד. כל דבר מעבר לזה הוא חיבור שלא יתיישב כמשהו טבעי ללקוח. לא סתם הקמנו מותג תוכן עצמאי, MSN. פורטל של אינטרנט זהב היה מושך פחות קהל, כי יש הפרדה בראש של הגולשים. הם לא רוצים שחברת החשמל תיתן להם את הנורה".  
בשנה הבאה – "הנמל"? צילום יחסי ציבור
" הלקוח צריך ליהנות"
לדברי נועם יעקובי, סמנכ"ל השיווק ב-012 קווי זהב, "הפרויקט הזה הוא חד פעמי, וההפקה מאוד יקרה. תוכן באינטרנט צריך להיות דל תקציב. המציאות לא תאפשר לבזק בינלאומי לתחזק את הפרויקט בטווח ארוך. אני מבין את הערך התדמיתי, אבל זה לא משתלם כלכלית". 
 
יואב פרידור, סמנכ"ל השיווק של נטוויז'ן, חושב הפרויקט של בזק בינלאומי איננו פרויקט התוכן המשמעותי הראשון בפס הרחב. והוא לא היחיד. על אף ייחודו של הפרויקט, טוענים המתחרים כי בזק בינלאומי אינה הראשונה, ובוודאי לא היחידה, שמספקת תוכן אטרקטיבי לפס רחב. "יש לנו יריעה מאוד רחבה של תוכן", אומר פרידור, "יש לנו אתרי מנויים וניוזלטרים, יש שיתופי פעולה כמו עם אתר הספורט ONE, באמצעות מגזין הספורט BIG ONE, שנמכר גם במקומות אחרים. שיתוף פעולה דומה יש עם מסע אחר. יש לנו כמעט 20 מוצרים כאלה. הפרויקט של בזק בינלאומי הכי גדול מבחינת הכסף, אבל הם לא הראשונים שמעבירים תוכן ייחודי בפס רחב".
 
יעקובי מוסיף: "זה כמה חודשים שאנחנו מפעילים פורטל תוכן –
'012 FUN'. הפעילות עוד לא הושקה מסחרית, אבל זה פורטל תוכן בתשלום, שמציע תוכן פס רחב באיכות גבוהה, כולל אופציות של העברת שידור בין המחשב לטלוויזיה. יש בו סרטים, משחקים, תוכנות, ערוץ טלוויזיה בשידור חי, והוא פורטל מתקדם".
 
"הפעילות שלנו בתוכן לפס רחב מאוד מתקדמת בחצי השנה האחרונה. בעידן שבו מחירי הפס הרחב כל-כך נמוכים, מחויבות הספקיות להיכנס לפעילות שתייצר הכנסות ממקורות אחרים. לכן, אין ברירה אלא להיכנס לתחום התוכן".
 
כמו יעקובי, מסכימים גם פרידור וחזן שהתוכן עתיד להיות כלי שיווקי משמעותי עבור ספקיות האינטרנט, ממש כפי שהפך לכזה בידי מפעילות הסלולר: "כשיש 900 אלף בתי אב מחוברים לאינטרנט המהיר, הוא הופך למדיום יותר גדול מכל ערוץ נישה בכבלים, ושם מושקעים בתוכן כספים בהיקפים אדירים. יש פה פספוס של השוק את תפיסת האינטרנט", אומר חזן. "בסופו של יום, מדברים על חוויית הגלישה. הלקוח צריך ליהנות ממהירות, שירות, אבטחת מידע, הגנה על הרשת וערכים נוספים, שהם התכנים. במקום להישאר בזירה של מחיר ושירות, או מאבק על נתח שוק, אנחנו עוברים ליצירת תכנים".
 
לא יהפכו לכוכבים, בסופו של דבר. צילום יחסי ציבור
" אנחנו בתחילתו של טרנד"
פרידור: "כל מדיום תקשורתי מוצא את עצמו בשלבים הראשונים נאבק עם הטכנולוגיה, אחר כך עובר למחיר ולשירות, ואחר כך לתוכן. בתחום האינטרנט זה הכי טבעי, כי הוא מאגר של תוכן. פעם הוא מיצב את עצמו כאמצעי תקשורת, ועכשיו הוא גם תוכן, כאשר הממד האינטראקטיבי הוא שמבדל אותו משאר המדיה. אנחנו בתחילתו של הטרנד הזה".
 
בזק בינלאומי, נטוויז'ן וקווי זהב כבר עם רגל אחת, לפחות, בתוכן. אבל בשוק ספקיות התוכן יש גם מי שמאמין שזה בכלל לא הכיוון. "השוק מתבגר, זה נכון, ומגיע לשלב שבו החברות משקיעות בניכוס של ערכים", אומר דרוטין מאינטרנט זהב. "אנחנו ניסינו לנכס לעצמנו את ערך החיוך, והקמנו ערוץ צחוקים – 'תביא חיוך', הפקנו את
הסדרה 'קוויקי', וזה אכן נכס תדמיתי. אבל אנחנו לא מתיימרים להיות ספקית תוכן. אני לא בטוח שהתוכן יהיה הדבר הבא, כי כשייפתח שוק השיחות הפנים -ארציות בסוף השנה, אז ספקיות האינטרנט יוכלו להציע לא רק שיחות לחו"ל, אלא שיחות פנים ארציות וטלפונים, ושם תתנהל התחרות, ולא סביב התוכן באינטרנט. אנחנו נעבור לעסוק יותר בתשתית המתפתחת".
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

צרכנות
יאהו מתכוננת לגל תביעות מבעלי המניות  
תמונות של ויקה ומנו הורדו מפייסבוק בלא אישור  
חיילים מעלים תמונות לפייסבוק  
עוד...