ראשי > הרשת > הון ושלטון > כתבה
בארכיון האתר
המקרה המוזר של הזבלן בשעת לילה
עובד הוצאת זמורה-ביתן פרסם בפורומים הודעות פיקטיביות לפרסום ספר; הגולשים זיבלו בחזרה בבלוג של ההוצאה
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
עידו קינן
19/9/2004 18:15
ההודעות הנלהבות בפורומים לא השאירו מקום לספק: הספר החדש בסדרת ארטמיס פאול, "התקרית בקוטב הצפוני",
הוא קריאת חובה. "אתם פשוט חייבים לקרוא!!! נשארתי ער עד 3 בבוקר כי לא יכולתי להפסיק לקרוא", כתב
artemis2 בפורום כותבי מד"ב ופנטזיה בתפוז. "הלכתי לישון רק בשלוש כי לא יכולתי להפסיק לקרוא. [...] שם את הארי פוטר בכיס הקטן", כתב שי בפורום מד"ב ופנטזיה ב-ynet. הודעות דומות פורסמו גם בוואלה ונענע.

כל ההודעות פורסמו בבוקר ה-9 בספטמבר. בכולן תוארה התלהבות שגרמה לקורא להישאר ער עד שלוש בבוקר. כולן הפנו ל"קינבלוג", בלוג הוצאת הספרים כנרת זמורה-ביתן דביר, להשתתפות ב
מבצע. וכולן נכתבו על ידי אדם אחד, איש שיווק בהוצאה. בניגוד לנטיקט (כללי אתיקה באינטרנט) של הפורומים, הוא החליט לזבל אותם בפרסומת, תוך שהוא מתחזה לקורא מן השורה ומסתיר את מניעיו האמיתיים.
 
בפורומים ערניים נהוג למחוק זבל פרסומי, אבל במקרה הנוכחי החליטו המשתתפים להשיב מלחמה באותה מטבע. הגולשת boojie הגיבה לכל ההודעות הפיקטיביות בנוסח דומה: "אני קוראת לכל מי שנמאס לו מהוצאות שמתייחסות אלינו כמו אל מטומטמים ומנצלות פורומים לצורך פרסום מהסוג הזה להכנס לבלוג שלהם ולהגיד להם בדיוק מה הוא חושב עליהם". קריאתה נפלה על אוזניים קשובות: משתתפי הפורומים גלשו לבלוג, איתרו את ה
פוסט שעוסק בספר ופרסמו שם תגובות שחשפו את המעשה המגונה.
 
"קידום המכירות שלכם בפורומים די מעליב", כתב מי שהזדהה כ"לא 'ארטמיס2' ולא 'שי'". "לא יודע מי יזם את זה אבל מישהו נכנס בתור קורא נלהב ש'נשאר ער עד שלוש בלילה' להרבה מאוד פורומים בשמות שונים ואף במין שונה (פעם זכר פעם נקבה) ומכוון לאתר הזה. המטרה של כינויים באינטרנט היא למסך פרטים מזהים, לא למסך כוונות נסתרות של קידום מכירות".
 
"אבק דרכים" תהה: "האם אתם באמת מאמינים שאנשים לא שמים לב להודעות זהות שרצות בין פורומים שונים? האם באמת חשבתם שלא נשים לב לאנשים חדשים שלא נראו מעולם קודם, כשהם מגיחים להמלצות חד פעמיות ולא נראים לעולם שוב? עד כמה דבילים אתם חושבים שאנחנו?". ו"קוראת מעוצבנת" הוסיפה: "האם לא הגיעתכם עדיין השמועה על כך שפורומים נועדו לדיון ולמפגש חברתי, לא לפרסום חינם?"
עד שלוש בבוקר, הביקורות הפיקטיביות
טקטיקה חכמה
העברת זירת המאבק מהפורומים לקינבלוג התגלתה כטקטיקה חכמה של משתתפי הפורום: במקום להתבוסס בדיון פנימי, היא מינפה את החשיפה של הבלוג לטובת מאבקם ואילצה את ההוצאה להתייחס לדברים במהירות. הניוזלטר "הקולקטיב" דיווח בשבוע שעבר כי לדברים הגיב דב אלפון, העורך הראשי של ההוצאה וקפטן אינטרנט בפני עצמו: "ב-8 בספטמבר [התאריך השגוי במקור – ע"ק] אכן המליץ איש שיווק של הוצאת זמורה-ביתן על הספר של ארטמיס פאול באמצעים פסולים, ולא מאוד חכמים. ננקטו צעדים כדי להבטיח שיוזמה פרטית פרועה מעין זו לא תישנה. אני מתנצל בשם ההוצאה לפני הגולשים".

"זה מקום קטן, יש פחות ממאה עובדים בבניין", סיפר אלפון ל-NRG. "כאשר החלו להופיע התגובות של הגולשים בבלוג, עובדים רבים דיברו עליהן והעבירו לינק במייל הפנימי. איש המכירות שמע את הדיבורים הללו והודה באזני חברים שלו שהוא האחראי, ואלה יעצו לו לדבר איתי. הוא הסביר שהוא רצה לגלות יוזמה – הוא היה חדש אצלנו – ולהוכיח את עצמו. יכולתי לבדוק מי אחראי גם באמצעים טכנולוגיים, כי זה נעשה מכאן וממחשב השרת שלנו, אבל לא היה צורך".

"ייתכן שהיוזמה הפרועה הזאת פגעה איכשהו בארטמיס פאול (למשל, יצרה אנטגוניזם אצל בני הנוער הגולשים בפורומים האלה, שהם בדיוק קהל היעד של הספר). לכן זו לא רק פגיעה בנטיקט, זו התנהגות לא מקצועית", הוא הסביר. "אני גם לא אסתיר שנעלבתי ברמה אישית, שדווקא לי יקרה דבר כזה, אחרי שהתייחסתי בהרחבה לפגיעות בנטיקט לפני למעלה מעשור!"

למרות הכל, אלפון הצליח למצוא גם צד חיובי לסיפור: "כן, כמובן, ההתנהלות ברשת משמחת. הקפדתי שהבלוג יכלול אפשרות של טוקבקים, החלטתי שהטוקבקים לא יהיו מסוננים, והנה, זה איפשר לי לחסום בזמן יוזמה פרועה שעלולה היתה לפגוע בספרי ארטמיס פאול, נכס חשוב של ההוצאה. אז זה קצת משמח".
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

צרכנות
יאהו מתכוננת לגל תביעות מבעלי המניות  
תמונות של ויקה ומנו הורדו מפייסבוק בלא אישור  
חיילים מעלים תמונות לפייסבוק  
עוד...