 |
 |
|
 |
העוקץ האילתי |
 |
|
 |
 |
מרכזי איסוף במקומות רחוקים משמשים לאילוץ לקוחות רשת לשלם דמי משלוח מופקעים. אייל תירוש ניסה לקמבן את הקומבינטורים |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
בשבוע שעבר דנו במדור על נושא המשלוחים, והגענו למסקנה כי האחריות על המשלוחים נחה על כתפי אוסף המשלוח. אבל הפעם נתקלנו בבעיה אחרת: האם ניתן לחייב לקוחות לשלם על משלוח? לכאורה, ברור שלא ניתן לחייב למשלוח, שהרי החוק מאפשר לכל המעוניין לאסוף את המוצר שרכש.
אבל גם כאן, מסתבר, יש קומבינות. בעזרת מחסן באילת, ניתן לחייב למעשה את הלקוח לשלם דמי משלוח. הרי אילת נמצאת בתחומה הריבוני של מדינת ישראל, אבל רחוקה מדי לרוב תושביה.
אבל כשם שלכל שבת צה"לית יש מוצאי שבת, כך לכל קומבינה יש אנטי-קומבינה. נאמר שבעל החנות המקוונת שלח אתכם לאילת, נאמר שממש במקרה אתם נמצאים שם ויכולים לבוא לקחת את המוצר, האם מגיעה לכם ההפחתה במע"מ מהמוצר?
אייל תירוש, זכה ב-6 ליולי במכירה פומבית בנטאקשן. הוא רכש מהספק 'רדיו נטע' סט גופיות מפוארות לרכב לספסלים הקדמיים והאחוריים.
"כאשר לוחצים על אפשרות איסוף עצמי, רשום 'מרכז מסחרי 45 אילת'", מספר אייל. "כאשר זכיתי במכירה, סימנתי שאני מעוניין באיסוף עצמי. אך כאשר התקשרתי לאחר הזכיה לתיאום האיסוף, נאמר לי: 'אתה יודע שאתה חייב משלוח, כי זה באילת' השבתי שאין בעיה כי אני סוכן שעובד גם באילת, ולכן זה לא משנה לי. הפניתי את תשומת לבה של הבחורה, שאם אני אוסף את המוצר באילת הם חייבים לפטור אותי מהמע"מ". בשלב זה, ממשיך תירוש, החלה נציגת השירות לגמגם. "כאשר הודעתי לה שמחר אני נמצא באילת, היא אמרה לי: 'לא זה לא הולך ככה, אנחנו נגיד לך יום ושעה שאתה צריך להיות שם'. לי זה נשמע ממש מפוקפק. כלומר הם ממש מחייבים אותי למשלוח".
כאן איבד אייל את החשק שלו למשחקים, ביטל את הרכישה והודיע לנטאקשן על הפוילעשטיקס של הספקים שלהם. בנטאקשן מיהרו לעשות כרצונו של הלקוח, ובא לציון גואל.
עדכון: חיים צרור, מנכ"ל נטע רדיו, מגיב: "חלק ממערך השירות לטובת לקוחות החברה, מגיע גם לאילת. חלק מהשירותים הניתנים באילת נעשים מטעמים לוגיסטיים. כל לקוח אשר מבקש לקחת את רכישתו במרכז הארץ יכול לעשות זאת בפנייה טלפונית למשרדי החברה. חברת נטע רדיו חרטה על דגלה את נושא השירות האמין והיעיל ללקוח".
"לצערי הפנייה של הלקוח הייתה לעובדת חדשה אשר לא הבהירה את פני הדברים כהלכה, היא גמגמה והוא לא קיבל את הדברים בצורה נכונה. לאחר שהמקרה הגיע לידיעתי, הבהרתי לה את הדברים חד משמעית. פרט לכך, כל הרכישות נעשות במרכז הארץ ובחשבונית של הלקוח יש חיוב ממע"מ, אותו אני משלם". |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
מה אומר החוק?
|
 |
 |
 |
 |
אצלנו עורר הסיפור כולו כמה תמיהות. יצאנו לברר אותן אצל יועץ רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון. עורך הדין שלנו נחרד מעצם קיומו של אותו 'עוקץ אילתי'. "הדרישה אינה סבירה ורשתות צריכות להחזיק חנויות במרכז הארץ", אמר לוינסון. "לא ייתכן שאנשים יצטרכו לנסוע 400 ק"מ בשביל מוצר. יכול להיות שהמחוקק יאלץ לתת את הדעת על כך. וליצור מקומות איסוף במרכז הארץ. משום שלדעתי זו חוצפה לבקש מלקוחות לנסוע רחוק כל כך. זה לא צרכני וזה ולא מקובל ואם יהיו עוד תלונות כאלו אנחנו נפנה לגוף להגנת הצרכן שיטפל בזה ויעלה הצעת חוק בנדון. הבעיה עם עניין הסחר המקוון שהוא תחום די חדש ולגוף המסחר בארץ ובעולם אין עדיין דרך להתמודד עם הבעיות וליצור תקנות".
עניין המע"מ כבר פחות ברור. מומחים בתחום המיסים והמע"מ אליהם פנינו לקבל עצה, אמרו כי על פי החוק, מכירה של מוצרים באזור אילת פטורים ממס, אבל משום שהמכירה לא נעשתה באזור אילת, הדבר נתון לפרשנות. עסקה שנעשתה באינטרנט, לא ברור היכן באמת בוצעה, אם במקום בו נמצא השרת, בו נמצאה המחסן, שירותי הסליקה או הרוכש.
לכן הדרך הטובה ביותר היא לבדוק בחשבונית אם המע"מ הורד כחוק, או שמא הספקית מכרה בלי מע"מ אבל ביקשה את הסכום עם מע"מ. במקרה כזה צריך לבדוק אם באתר הציג הספק רמז כלשהו לקומבינה שלו, או שמא רימה את לקוחותיו. |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
השורה התחתונה
|
 |
 |
 |
 |
העוקץ האילתי לא לבד. ישנן שיטות רבות ומגוונות להוציא את כספיכם על משלוח ולגזור שם קופון. כך למשל דורשים ספקים מלקוחות לנסוע לר"ג, לקבל מעטפה ואז לנסוע ולאסוף את המוצר מבאר שבע. או לחילופין להגיע לנתניה עם ת.ז וכרטיס אשראי בכדי שחבר שגר בסביבה לא יגיע לאסוף. אולי עם מרד צרכני נוכל לגרור את הספקים לשנות את היחס בטרם ייאלצו לעשות זאת באופן חוקי ועל פי תקנות. בכל מקרה, תלונות על ספקים שכאלה הם צעד בכיוון הנכון. |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
גם אתם נתקלתם בבעיה? יש כתובת
|
 |
 |
 |
 |
המדור, המתפרסם מדי יום שלישי, מטפל בצרכנות רשת ומוצרי מחשוב. מעכבים לכם מוצר שהזמנתם ברשת? מסרבים לתמוך בתוכנה או מחשב? ספק האינטרנט שלכם מתעלל בכם? אין סיבה לוותר. שלחו אלי דואל לכתובת erant@maariv.co.il ואבדוק את העניין בשבילכם. |  |  |  |  | |
|
 |
 |
 |
|
 |
|
|

|
|
 |
|