 |
החל מתחילת דצמבר, יחוייבו אתרי המכירות להציג מחירים מלאים של מוצריהם, כולל דמי המשלוח. גם במקרה שהלקוח יוכל לאסוף את המוצר בעצמו ולא לשלם על המשלוח, יצטרך האתר לפרסם את המחיר המלא לצד המחיר ללא דמי משלוח. כך הורה הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי. לפני שנה הורה קמחי לבעלי האתרים להציג בכל פרסומיהם מחירים מלאים. אתרים שמאפשרים לקונים לאסוף את המוצר בעצמם קיבלו היתר לפרסם מחיר ללא משלוח, "ובתנאי שהדבר מצוין במפורש וניתן מידע היכן ניתן לאסוף את המוצר". כעת מודיע קמחי שבכל מקרה יפורסם המחיר המלא, ושהצגת המחיר ללא משלוח לא תהיה בולטת יותר או גדולה יותר מהמחיר המלא. לדבריו, הסיבה היא פרשנות מחודשת של הוראת החוק בידי הלשכה המשפטית, שנערכה בעקבות תלונות של צרכנים. אתרים מסויימים ניצלו לרעה את ההוראה הקודמת של קמחי והציגו מחירים ללא דמי משלוח, בתקווה למשוך את הקונים עם מחירים נמוכים, ואז שלחו את הלקוחות לאסוף את המוצרים במקומות ובשעות בלתי סבירים. האתרים יצאו מנקודת הנחה שהלקוחות לא יעמדו בכך, ויבחרו לשלם את דמי המשלוח. בשבוע שעבר, למשל, פרסמנו את סיפורו של אייל תירוש, שנשלח לאסוף מוצר מאילת, הסכים להגיע לשם וגילה שהספק לא מעוניין שהוא יגיע, אלא שישלם את דמי המשלוח. עו"ד קמחי מכיר את "העוקץ האילתי", כמו גם תרגילים דומים: "נתקלתי במקרה מצחיק – מישהו שהציע לאסוף את המוצר בנצרים ביום שישי בין 12:00-14:00". קמחי העביר את ההוראה החדשה, שנוגעת לכל עסקת מכר מרחוק, אל איגוד לשכות המסחר ואל מנכ"לי החברות הגדולות המוכרות באינטרנט, בהן וואלה, אינטרנט זהב, אולסייל, נטוויז'ן וסקאל און ליין. לדבריו, "אני מקווה להיפגש איתם ולראות מה קורה, לשמוע גם את הצד שלהם. הכוונה היא לא לפגוע באף אחד, אלא לעמוד בהוראות החוק".
|
 |
 |
 |
 |
|
|