ראשי > הרשת > גיימינג > כתבה
בארכיון האתר
המשחק הכי מגניב שלא תוכלו לשחק בו
HALO 2, המשחק החדש של מיקרוסופט, עושה טונות של רעש, מתכנן להכות את הפליישסטיישן, ולא רלוונטי בישראל
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
דרור גלוברמן, המגזין
10/11/2004 12:32
תור ארוך של מאות אנשים השתרך שלשום בלילה ביוניון-סקוור שבניו-יורק. רובם היו גברים צעירים, בשנות העשר'ה או העשרים לחייהם.
הם לא היו אוהדי קבוצת בייסבול או תומכי בוש נלהבים, הם פשוט רצו להיות הראשונים שזוכים להציץ במשחק ההמשך למשחק הווידיאו
שובר הקופות מבית מיקרוסופט, "היילו" (Halo).
 
חנות EB Games שברחוב 14 בניו-יורק היא רק אחת מתוך 6,500 חנויות ברחבי ארצות-הברית שנפתחו שלשום בחצות, במטרה לאפשר לאוהדי המשחק לרכוש אותו עם ההשקה. המשחק, שפותח באולפני המשחקים של מיקרוסופט, פועל על גבי קונסולת המשחקים Xbox מתוצרתה - קונסולת משחקים שהושקה לפני כארבע שנים, ומתחרה בפלייסטיישן-2 של סוני, המוכרת בישראל, וגם בקונסולה של נינטנדו, גיים-קיוב.
 
השחרור של משחק ההמשך, "היילו-2", אמור לשחזר את ההצלחה של "היילו", משחק פעולה עתידני, ששוחרר ב-2000 והפך לשובר קופות עם מכירות של חמישה מיליון עותקים. 
 
יותר מהוליווד
לא במקרה מכונים המשחקים המצליחים "שוברי קופות". המנטליות של תעשיית הקולנוע ההוליוודית חדרה לחלוטין למשחקי הווידיאו. תקציבי הפיתוח של המשחקים האלה לא נופלים בהרבה מתקציב של סרט הוליוודי, ומגיעים כבר לכ-20 מיליון דולר למשחק. תקציב השיווק של המשחק אף גבוה מתקציב הפיתוח. מיקרוסופט מסרבת להסגיר אותו, אבל מוכנה לומר שמדובר ב"עשרות מיליוני דולרים". וכמו שהפרמיירות הנוצצות של הוליווד מושכות תשומת לב לסרט ומשפיעות על ההצלחה הכלכלית שלו, גם כאן מתהדרים המשחקים בהשקות נוצצות, והמכירות בשבוע הראשון הן קריטיות כדי לזכות בשטח מדף בחנויות המשחקים ובתמיכת הסוחרים. לא במקרה עבדו הלילה אלפים רבים של מוכרים בחנויות המשחקים בארצות-הברית.
 
אבל במקרה של "היילו-2", ההצלחה כבר נרשמה. המשחק רשם שיא של כל הזמנים בהזמנות מוקדמות: 1.5 מיליון אנשים כבר הזמינו את המשחק. בהנחה שכל אלה יאספו את המשחקים שלהם בימים הקרובים וישלמו תמורתם 50 דולר (225 שקל) כל אחד, הרי שהמשחק יגרוף 75 מיליון דולר תוך ימים ספורים. לשם השוואה, מדובר בסכום גבוה יותר מהכנסותיו של הסרט המצויר The Incredibles ("משפחת סופר-על") שעלה בארצות-הברית בסוף השבוע האחרון, ושגרף כ-74 מיליון דולר.
 
במיקרוסופט, באופן טבעי, מאוד מרוצים מההשוואה. "ביממה הראשונה שלו 'היילו-2' יעקוף כל דבר שהוליווד הוציאה אי-פעם", התגאה פיטר מור, סגן נשיא לשיווק במיקרוסופט. "אני משתוקק להשוואה מולם". מחשבה רבה הקדישו במיקרוסופט ליצירת הבאזז והציפייה למשחק, ולפי הנתונים המוקדמים, נראה שהלך להם לא רע. הקמפיין הזה כלל חשיפות מוקדמות בתערוכות בינלאומיות, טפטוף מבוקר של
תמונות מסך, קטעי פסקול וסרטונים לאתרי אינטרנט של מעריצים, וכן הכנת גרסה מיוחדת של המשחק עבור אלה שהזמינו אותו מראש (ארוזה במארז מיוחד בעיצוב צבאי, שכולל גם תקליטור DVD ובו סרטון על הדרך שבה נעשה המשחק). " שחקנים מכורים רוצים להרוויח את הזכות להתרברב בפני חבריהם", אומרים גורמים בתעשייה, "והם מוכנים לעשות הרבה בשביל זה". 
נפרץ ונגנב
תאריך ההשקה של המשחק נקבע לאתמול, אבל הוא נפרץ ונגנב כבר לפני מספר שבועות ושוחרר להפצה פיראטית באינטרנט. מספר שחקנים הצליחו לשים עליו את היד. לכאורה מדובר בחורבן גדול למיקרוסופט, שרוצה לתזמן את תשומת הלב ואת החשיפה לאירוע אחד, וכמובן לא מעוניינת לראות עותקים פיראטיים מופצים באין מפריע. מצד שני, אי-אפשר לזלזל בכמות יחסי-הציבור שיוצרות ידיעות על פריצה כזאת. בתעשייה נפוצו כבר שמועות על קונספירציה, שלפיהן מיקרוסופט בכלל עומדת מאחורי הפריצה. במיקרוסופט, כמובן, מכחישים.
 
מי שמזמן לא ראה משחקי מחשב או משחקי קונסולות עדכניים, יוכה בוודאי בתדהמה כשיראה את רמתם של המשחקים הנוכחיים. הם רחוקים מרחק שנות אור ממשחקי המחשב של העשורים הקודמים. השקעה של מיליוני דולרים בפיתוח טכנולוגיות חדשות, במקביל לשכלול עצום שעוברים המחשבים האישיים, מאפשרים לחברות המשחקים לספק חוויה עשירה, מורכבת, יפהפייה ומהנה, ממש עד שכרון חושים. רמת ההדמיה הוויזואלית והפסקול מתחרה ממש בסרט קולנוע, וכך גם מורכבות העלילה.
 
העניין של מיקרוסופט ב"היילו" ובממשיכו הוא הרבה יותר גבוה מכפי שנדמה. מיקרוסופט, שנהנית משליטה מוחלטת בתחום התוכנות ומערכות ההפעלה למחשבים הביתיים, רוצה לכבוש גם את הסלון. קונסולת המשחקים שהוציאה, Xbox, אמורה לספק חוויה חדשה של בידור דיגיטלי. אבל מיקרוסופט לא לבד בשכונה - היא מתחרה בסוני החזקה.
 
עד כה מכרה מיקרוסופט עשרה מיליון יחידות של Xbox בארצות-הברית, הרבה מאחורי סוני, שמכרה 25 מיליון יחידות של פלייסטיישן-2. נינטנדו וקונסולת הגיים-קיוב שלה משתרכות הרחק מאחור.
יורש למיתולוגיה
ה-Xbox איננו משווק בינתיים בישראל. בעבר הבטיחה מיקרוסופט ישראל שתשווק אותו החל מהשנה, אבל נראה שהתוכניות נדחו. המכורים באמת יכולים לרכוש את המכשיר אצל משווקים שמייבאים אותו באופן עצמאי מארצות-הברית. הפלייסטיישן-2, לעומת זאת, משווק בישראל במרץ רב על-ידי ישפאר, יבואנית סוני.
 
איך מתקשרת התחרות בין מיקרוסופט וסוני דווקא ל"היילו"? ובכן , קונסולת משחקים יכולה להיות מכשיר משוכלל במיוחד, אבל היא לא שווה שום דבר אם אין לה משחקים מצליחים. לא ניתן, כמובן, לשחק משחקים של פלייסטיישן-2 על גבי Xbox או על גבי מחשב אישי, ולהפך. הרוכשים של הקונסולות רוצים לדעת, כשהם קונים קונסולה, שהם ימצאו בשוק גם משחקים איכותיים שיצדיקו את הרכישה.
 
"היילו" המקורי היה המשחק הראשון ששחררה מיקרוסופט יחד עם השקת ה-Xbox שלה בשנת 2000, והוא עשה את העבודה היטב, זכה בתהילת עולם בקרב השחקנים, והרבה יותר חשוב: דחף את מכירות ה-Xbox באופן ניכר (אגב, אחרי כשנה, לאחר שמיקרוסופט מיצתה את פוטנציאל הדחיפה של מכירות ה-Xbox, הושקה גם גרסה של "היילו" למחשבים אישיים).
 
בתקופה האחרונה רשמה מיקרוסופט הצלחות נאות עם עליית המכירות של Xbox בעולם, בזכות הורדת מחירים משמעותית (מחירו עומד כעת על כ-100 פאונד בבריטניה, כלומר כ-800 שקל ), וכן בזכות השקה של "FIFA 2005", להיט הכדורגל הממוחשב.
הרשת היא המפתח
"היילו-2" אמור לתת דחיפה נוספת למכירות ה Xbox, אבל לא רק. המשחק החדש אמור לקדם את שירות משחקי האונליין של מיקרוסופט, Xbox Live. בשנים האחרונות עוברת תשומת לב רבה בשוק משחקי המחשב למשחק ברשת. למה לירות במפלצות וביצורים שמייצר עבורי המחשב, אם אפשר לקפוץ לתוך עולם דמיוני עם כמה חברים, להתפצל לקבוצות ולנהל מלחמה של אלה באלה?
 
שחקן המחשב העכשווי ("גיימר") מצויד במחשב חזק, בחיבור מהיר לרשת ובאוזניות ומיקרופון, דומים לאלה של טלפנים. במקביל למשחק הרשת הוא משוחח עם חבריו באינטרנט, כדי לתאם עמדות וליצור אווירה של מלחמה אמיתית. החוויה הסוחפת יכולה להימשך לילות שלמים. חברות המשחקים לא מספקות רק את המשחק עצמו, אלא גם את שירותי הרשת הדרושים לשם משחק מקוון, בתשלום חודשי כמובן.
 
"היילו-2", אם כן, מתוכנן לספק חוויית רשת סוחפת, שתגדיל את מספר המחוברים לשירות Xbox Live של מיקרוסופט, העומד כבר היום על יותר ממיליון שחקנים.
 
חשיבות היום הראשון
מיקרוסופט מכירה את חוקי התעשייה, ואת חשיבות המכירות בשבוע הראשון. להיטים אחרים כמו "Grand Theft Auto: Vice City", שהפך לאחד הלהיטים הגדולים ביותר של פלייסטיישן-2 בכל הזמנים, מכר 1.4 מיליון עותקים בשבוע הראשון ליציאתו בשנת 2002, ובשנתיים שחלפו מאז מכר בסך הכל פי שלושה ממכירות השבוע הראשון.
 
הרעש שיוצר המשחק בשבוע הראשון צריך לשכנע גם את בעלי חנויות המשחקים בקרב העצום על שטח המדף. להיט כמו "היילו-2" עלול לתפוס שטח מדף של שלושה עד חמישה משחקים אחרים, והוא חייב להצדיק את ההקרבה הזו בקופה.
 
בימים אלה ממש מסוכמות מכירות השבוע הראשון של "Grand Theft Auto: San Andreas", ממשיכו של הלהיט מ-2002. שני משחקי ההמשך האלה מטלטלים ממש את חנויות המשחקים, ונחשבים ללהיטים בסדר-הגודל של "מלחמת הכוכבים" או "שר הטבעות" ההוליוודיים. ואם זוכרים שעונת החגים בארצות-הברית נמצאת בפתחה, הרי שהתחרות ברורה. משחקים אחרים, שאמורים היו להיות מושקים בשבועות הקרובים, העדיפו להתקפל ולדחות את ההשקה לרבעון הראשון של 2005.
 
שובר קופות כמעט בטוח נוסף שיושק בשבוע הבא הוא "Half Life 2", המשך של להיט משחקי הפעולה למחשבים אישיים. השחרור שלו נקבע ל-16 בנובמבר . החברה המפיצה, ויונדי, נקטה שיטת הפצה אחרת לגמרי: היא אפשרה לאלפי שחקנים בעולם להוריד את המשחק למחשבים האישיים שלהם מן האינטרנט ולהתקין אותו. את הקוד הדרוש כדי לשחק בו הם לא יקבלו דקה אחת לפני מועד ההשקה הרשמי, ובינתיים מסתובבים אלפי שחקנים מתוסכלים באינטרנט ומחפשים זה אצל זה קודים פרוצים של המשחק. כך מייצרים באזז. במקרה של "היילו-2" זה כבר עבד.
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

גיימינג
מעובד למשחק  
לירות עם האויב  
עונת הציד  
עוד...