ראשי > הרשת > האקרים > כתבה
בארכיון האתר
"האיגוד הישראלי למאבק בדואר זבל" יתבע ספאמרים
יחזיק רשימה של אנשים שמסרבים לקבל אימייל פרסומי, ויאפשר לשולחים לעדכן את רשימותיהם בהתאם. נתמך על ידי עו"ד רביה, ח"כ ברונפמן, נטוויז'ן ופורטלים בולטים
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
עידו קינן
15/11/2004 23:47
מחר (ג') תושק רשמית פעילותו של "האיגוד הישראלי למאבק בדואר זבל". מטרת האיגוד היא להילחם בספאם (דואר פרסומי בלתי קרוא) המציף את תיבות הדואר שלנו, ובמקביל למסד את הפרסום האימיילי הלגיטימי.
 
"אני סובל מספאם כבר הרבה שנים", אומר ניר גרינברג, יזם אינטרנט ומייסד האיגוד, אותו רשם כעמותה. "שברתי את הראש מה עושים. חלק מהפתרונות עד השלב הזה היו טכניים, אבל זה לעולם לא יצליח, כי הספאמר צריך להיות רק טיפה יותר חכם ממני".
 
במהלך
ניסיון לפתח מנגנון שיעדכן את האאוטלוק מדי יום בחוקים למחיקת ספאם, פנה גרינברג לארז בן ארי, מהנדס תוכנה במיקרוסופט ישראל (וכתב מוסף און ליין של מעריב), כדי לקבל סיוע טכני עם ממשקי התוכנה. "הסברתי לו שזה לא מעשי, והתחלנו לגלגל רעיונות", מספר בן ארי. "יום אחד הוא חשב על הרעיון של לטפל בזה מהזווית החוקית, ודיבר עם חיים [עו"ד חיים רביה, המתמחה בדיני אינטרנט]. חיים התלהב, במיוחד כי הוא בדיוק היה ב
תהליך תביעה נגד [הספאמר אמיר] גנס, והתחלנו לגלגל את זה. בהתחלה חשבנו שאני אבנה את האתר ומערכת הנתונים, והתחלתי לפתח קוד, אבל החלטנו להעביר את זה לחברה חיצונית כדי שזה יהיה יותר מהיר. קומרקס הרימו את הכפפה ופיתחו מערכת בתוך זמן קצר להדהים". המערכת תהיה זמינה לציבור החל ממחר בכתובת nospam.org.il.
 
המניע לפעילות העמותה הוא טובת הציבור, אם כי בן ארי מודה שהאיגוד ינסה גם להכניס כסף כדי לכסות את ההוצאות העצומות של הפעילות. לדבריו, "אני וניר השקענו כ"א כבר מאות שקלים ואלפי שעות עבודה בסיפור". גרינברג: "אם היינו מציגים גוף ללא בסיס כלכלי מאחוריו, לא היינו מגיעים אפילו לשני אנשים שיקשיבו לנו. צפוי שיהיו הוצאות".
 
בן ארי. צילום: הרצל שפירא
הספאמרים ייאלצו ליישר קו
האיגוד יפעל במספר דרכים. בשלב הראשון, הוא יקים ויתחזק רשימת "אל תשלחו לי אימייל פרסומי". הגולש יבקש להיכנס לרשימה, יוכיח שכתובת האימייל (או הדומיין כולו) נמצאת בבעלותו, וייפה את כוחו של האיגוד לפעול בשמו. ברגע שיקבל ספאם, ייכנס הגולש לאתר של האיגוד, ימצא את הספאם במאגר שבאתר (ואם לא ימצא, יוכל להוסיפו לשם) ויבקש מהאיגוד לפנות למפרסם ולהסירו מרשימת התפוצה. מפרסם שימשיך לשלוח אימיילים לאחר מספר בקשות, ייתבע. רשימת הכתובות לא תפורסם בפומבי, כדי למנוע מספאמרים להשתמש בה.
 
עוד ייצור האיגוד תו תקן לאתרים שמגינים על גולשיהם מפני ספאם. האתרים יוכלו להציג תו זה לאחר שיוכיחו שעמדו בשני תנאים: הם לא מציגים כתובות של גולשים באינטרנט, ובכך מונעים מרובוטים לקצור כתובות אלה לטובת רשימות ספאם; והם מבצעים דיוור פרסומי בהתאם לתנאים שיקבע האיגוד (בהם אפשרות פשוטה וקלה להסרה מרשימת התפוצה). הצגת התו תהיה כרוכה בתשלום.
 
בשלב השני, יפנה האיגוד לשולחי אימייל פרסומי ויציע להם שירות של רשימות דיוור נקיות. גרינברג מסביר: "אם יש לך רשימה עם 150 אלף איש, אתה לא יודע מי קורא את זה ולמי זה מהווה מטרד. היום אף אחד לא עושה unsubscribe, כי חושבים שזה תרגיל. אתה נותן לנו את הרשימה, חותם על נייר שאם אתה מדוור למי שהסיר את עצמו אנחנו תובעים אותך, ואנחנו מורידים ממנה את מי שלא מעוניין". השירות יעלה כאלף שקלים לרשימה של מאה אלף כתובות, אולם שולח הפרסומות יוכל לפעול בלב שקט, כשהוא יודע שהפעילות שלו אינה מטרידה את הנמענים, ולא מסכנת אותו בתביעות. מפרסמים שישתמשו בשירות יוכלו גם הם להציג את תו התקן של האיגוד.
 
הספאם רווחי כי עלות שליחתו אפסית, ושליחה לכמות עצומה של נמענים מאפשרת להתפרנס מהאחוזים הבודדים שאכן קונים דרכו. "אנחנו לא מתיימרים להכחיד את הקונספט של רשימות הדיוור", מבהיר גרינברג. לדבריו, המטרה היא להסדיר את התחום, ולאפשר למפרסמים לפנות למי שמעוניין בכך, ולהימנע מלהטריד את מי שלא. הוא מעריך שגופים שמפרסמים בספאם באמצעות חברות כמו ניו אפרוצ' של גנס ירצו לפעול לפי כללי האיגוד: "לקוחות של אמיר גנס, למשל, מראש ידרשו שהרשימה תהיה נקיה כדי לא למשוך אש, והוא ייאלץ ליישר קו". גנס, אגב, יזם בעבר הקמת איגוד מפרסמים באימייל, שהחברים בו יתחייבו לכבד בקשות הסרה, ולטענת פרקליטו, עו"ד אביב אילון, הוא מכבד כל בקשת הסרה שנשלחת אליו.
 
צילום הדמיה
תותחים כבדים
אחד הדברים המרשימים ביותר באיגוד החדש הוא רשימת המשתתפים והתומכים המכובדת שלו, בהם משרד עו"ד רביה ושות', ספקית האינטרנט נטוויז'ן, האתרים וואלה, נענע, ynet, תפוז ו-MSN, העיתונים מעריב, ידיעות אחרונות וגלובס, משרד הפרסום האינטראקטיבי אידיאולוג'יק ומשרד רו"ח קסלמן & קסלמן. עוד תומך, שישתתף במסיבת העיתונאים של האיגוד מחר, הוא ח"כ רומן ברונפמן, שהגיש באחרונה הצעת חוק להקמת "פנקס למניעת פניות בלתי מוזמנות" – כלומר, רשימת "אל תשלחו אלי פרסומות". על המפרסמים ייאסר לפנות באמצעות אימייל, פקס, סמס, דואר וכיוצ"ב לאזרחים הרשומים בפנקס.

מוקדם יותר השנה
הקימה מיקרוסופט ישראל את "פורום ספקיות האינטרנט בישראל" בשיתוף אינטרנט זהב, בזק בינלאומי, ברק 013, קווי זהב 012 ונטוויז'ן. המלחמה בספאם הוכרזה כאחת ממטרות הארגון, ומנכ"ל מיקרוסופט ישראל היוצא, אריה סקופ, אמר שבכוונת הפורום לפעול משפטית נגד ספאמרים.
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

חוק ורשת
שוב מפרים זכויות יוצרים  
פיצוי כספי בשל מכירת תוכנת ניווט  
האופוזיציה בזימבאבווה: המוסד עוזר למוגאבה  
עוד...