 |
הפרסום בתוכנות לשיתוף קבצים הוא הלהיט החדש בקרב מותגי אלקטרוניקה ותקשורת ברחבי העולם. תוכנות כמו eMule, קאזאה ומורפיאוס מספקות פלטפורמה מפולחת אזורית, פופולרית להפליא ואפילו מעוררת הזדהות בקרב המשתמשים, הזדמנות בלתי ניתנת להחמצה מצד מפרסמים. בישראל החלו נטוויז'ן, פלאפון וקופידון לפרסם בתוכנות הללו, כשוואלה משמשת כסוכנת הפרסום הישראלית המתווכת בין המפרסמים לבין חברת סיידור. בבריטניה מפרסמים בתוכנות שיתוף הקבצים מותגי ענק כמו חברות הסלולר 02 ו-Vodafon, חברת NTL ואפילו יצרנית המכוניות רנו.
כרגיל בסיפורי שיתוף הקבצים, כולם מרוצים מלבד בעלי זכויות היוצרים, העומדים בצד ורואים כיצד גניבת זכויותיהם משמשת לתדלוק תעשיות הטכנולוגיה והפרסום. בבריטניה החל אפילו מרד בעלי זכויות, הקוראים לפעול נגד החברות המפרסמות. אתר ה-BBC מביא את דבריו של פול מיירס, מנכ"ל שירות שיתוף הקבצים בתשלום Wippit, הקורא להחרים את החברות המפרסמות. פרדציית התקליטים הבריטית, ה-BPI, מסרה כי "רשתות כמו eDonkey, קאזאה וגרוקסטר מאפשרות שיתוף קבצים בלתי חוקי. ה-BPI מאמינה כי חברה בעלת מוניטין צריכה לבחון בקפידה תמיכה ברשתות כאלה באמצעות כספי פרסום. שיתוף קבצים בלתי חוקי גונב מיליוני לירות שטרלינג. אנחנו משוכנעים שהמפרסמות בתוכנות האלה לא היו מסכימות לגניבה בקנה מידה כזה מהעסק שלהם". גם בישראל מתחילה פדרציית התקליטים, המאגדת את חברות התקליטים הגדולות, לבחון מה ניתן לעשות כדי להפסיק את החגיגה המתנהלת על חשבון חברותיה. מוטי אמיתי, האחראי על האכיפה בפדרציה, אמר: "אני חושב שמבחינה אתית, לא נאה לחברות גדולות כמו פלאפון לפרסם במקומות שמבצעים כביכול עבירות פליליות. אנחנו נצטרך לבחון את זה מבחינה משפטית, אם יש אַשַם תורם בנושא של הפיראטיות, ואם כן – נפעל משפטית. אנחנו בודקים את הדברים ממש כרגע, בימים אלה".
|
 |
 |
 |
 |
|
|