 |
למרות שאנחנו נורא אוהבים להתלונן על איכות השירות שאנחנו מקבלים כאן, דומה שבשנים האחרונות משהו השתנה. מספר הסוחרים שלא יודעים שהלקוח תמיד צודק הולך ומצטמק, ולרובנו יש כלפיהם יותר ויותר אמון. כל זה לא תמיד נכון כשאתם קונים מצלמה דיגיטלית. לאנשי המכירות קל מאוד לספר רק על חלק מהתכונות הרבות שלהן כדי שתצאו
מרוצים מהחנות. אחרי ששילמתם, כמובן. בזמן האחרון הצטברו אצלנו לא מעט תלונות בנוסח "למה לא אמרו לנו?" או "זה היה כתוב באותיות הקטנות, מי יכול לקרוא את זה?". אמנם אי אפשר להתייחס לכל פרט קטן, אבל כדי שלא יעבדו עליכם בפעם הבאה שתקנו מצלמה דיגיטלית, המדריך הבא יספר לכם את כל מה שלא תשמעו בחנויות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילום יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
זה מקורי?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יש חברות בארץ ובעולם שמוכרות, פרט למצלמות חדשות, גם מצלמות מחודשות. כלומר, מצלמות שהתקלקלו אצל לקוח מסוים, הוחזרו למפעל, תוקנו ועכשיו נמכרות במחיר נמוך יותר. יש מי שיהיה מוכן לקחת את הסיכון תמורת המחיר הנמוך, וזה לגיטימי, אבל חשוב במיוחד לוודא שאתם לא מקבלים מצלמה מחודשת במחיר של מצלמה חדשה. מקומות שמכבדים את עצמם אמנם יציינו שמדובר במחודשת, אבל תמיד כדאי לשאול.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילום: קריסטוף בורגדורפר
|
|
 |
 |
 |
 |
|
החיישן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
החיישן הוא אחד החלקים הכי חשובים במצלמה, כי תפקידו לקלוט את האור שנכנס דרך העדשה. בשוק יש כמה עשרות סוגים של חיישנים בגדלים שונים. ככל שהחיישן קטן יותר וכמות הפיקסלים של המצלמה גדולה יותר, כך יש יותר "רעש" אלקטרוני שגורם הפרעות בתמונה, החל בנקודות צבע שאינן במקומן ועד מריחת צבעים. בכל מקרה, מדובר בדרך כלל באיכות פחותה. גודל החיישן נמדד ביחידות שלא קשורות באופן ישיר לגודלו, אלא לשיטה שנשאבה ממקור אחר. דוגמה לגודל חיישן היא "1/3.2. ככל שהמספר בצד ימין גדול יותר, כך החיישן קטן יותר, ואותה כמות פיקסלים על חיישן קטן יותר גורמת לאיבוד מידע ולהגברת הרעש האלקטרוני. "1/1.8 הוא גודל סטנדרטי של מצלמות לחובבים פלוס, ואילו למצלמות הכיס הדקות יש גדלים שבין "1/2.7 ל-"1/3.2.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילומי יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אינטרפולציה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
היום קשה למצוא מצלמות כאלה, אבל תמיד כדאי לדעת: אם על המצלמה כתוב "6 מגה-פיקסל באינטרפולציה", זה לא אומר שקניתם מצלמה איכותית יותר ממצלמת 4 מגה-פיקסל, לדוגמה. למעשה, במקרה כזה יהיו למצלמה רק 3 מגה-פיקסל במקרה הטוב, ורק על-ידי חישובים שונים במעבד, המצלמה מדמה תמונה שצולמה באיכות 6 מגה-פיקסל. בפועל, האיכות ממש לא קרובה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילום: קצומי קשרה, איי פי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
זום
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הזום במצלמות הדיגיטליות נחלק לשניים: אופטי ודיגיטלי. הזום הדיגיטלי הוא הגדלה מלאכותית של תוכנת המצלמה (כמו הגדלת תמונה במחשב), ולכן לא מדובר בהתקרבות ממשית לאובייקט המצולם. כשאתם קונים מצלמה, עדיף שתתעלמו מהזום הדיגיטלי. הזום החשוב הוא האופטי, שמופעל על-ידי תנועת העדשה עצמה. במרבית המצלמות הדיגיטליות זום אופטי 3X שווה להגדלה שנותנת עדשת 105 מילימטר במצלמות פילם רגילות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילום יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
סוללות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם בתחום הזה נחלקים סוגי המצלמות לשתי קטגוריות עיקריות: סוללות ייעודיות נטענות וסוללות אצבע רגילות. כדאי לדעת שסוללות רגילות מסיימות את חייהן בקצב מהיר מאוד במצלמות דיגיטליות, ולכן תיאלצו לקנות עוד ועוד סוללות. במקרה כזה אפשר פשוט לקנות שני סטים של סוללות אצבע נטענות (המומלצות הן מדגם 2000 של חברת GP), וכך לחסוך בהוצאות. מצד שני, מצלמות בעלות סוללה ייעודית נטענת (המקובל כיום הוא סוללת ליתיום-יון) מחזיקות מעמד הרבה יותר זמן, אבל בטיולי שטח, בהם אין שקע חשמל או כל מקור מתח אחר, הסוללה תתרוקן ותישארו עם קופסה חסרת שימוש. לכן אתם צריכים לשאול את עצמכם שאלה אחת: לכמה טיולי שטח שאין בהם מקור מתח אתם יוצאים?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילום יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עדשות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הצילום הדיגיטלי התפתח אמנם מתחום הצילום, אבל ההתמחות באה מתחום האלקטרוניקה. הקשר היחיד בין מצלמות פילם למצלמות דיגיטליות הוא העדשה, ולכן גם חשיבותה. כל השאר שייך לעולם האלקטרוני של רכיבים, חוטים, ביטים ומעבדים. חברות רבות, שאופטיקה היא מהן והלאה, פנו לחברות שמתמחות בייצור עדשות כדי להגדיל את התמורה למחיר. סוני פנתה לקארל זייס, HP הלכה לפנטקס, סמסונג עובדת עם שניידר, פנסוניק משתפת פעולה עם לייקה וכן הלאה. כך, כל חברה מייצרת שני סוגים של מצלמות: אחד במחיר נמוך, בעל עדשה שאינה של מותג מכובד, ושני יקר יותר, בעל עדשה של חברת אופטיקה רצינית. האם מותג של חברה לייצור עדשות מבטיח איכות גבוהה יותר? ברוב המקרים כן, אבל בסופו של דבר זה גם תלוי בתקציב שלכם. אם יש לכם עוד קצת כסף למצלמה, לכו על עדשה ממותגת. אם אין ברשותכם עץ שמצמיח דולרים, מצלמה בעלת עדשה פשוטה תספיק. ואם במקרה חשבתם להעביר למצלמה הדיגיטלית את העדשה ששירתה אתכם נאמנה במצלמת הפילם, תשכחו מזה – זה פשוט לא ילך (חוץ מסדרה מקצועית חדשה של מצלמות ניקון).
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילום יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
כרטיסי זיכרון
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אם אתם מחפשים מצלמה בתקציב מסוים, קחו בחשבון שתצטרכו להוסיף עוד 300-150 שקל עבור כרטיס זיכרון נוסף. המצלמות מגיעות מהיבואן עם זיכרון קטן מאוד, שמספיק בדרך כלל ל-5 עד 10 תמונות באיכות טובה. מאחר שאף אחד לא רוצה להעביר את התמונות למחשב פעם ביום, אין ברירה אלא לקנות עוד זיכרון. הנפח המומלץ לחובבים הוא כרטיס של 128 מגה-בייט, שמאפשר לשמור יותר מ-100 תמונות באיכות טובה. אם כסף הוא לא בעיה, כדאי לקנות אפילו יותר. החברה המומלצת והפופולרית ביותר בתחום כרטיסי הזיכרון היא סאנדיסק, אבל קיימות גם לקסר, סוני ועוד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
צילום יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אחריות ושירות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
האחריות והשירות חשובים לנו כדי שלפחות יהיה לנו על מי לצעוק, אבל ישראל מנותקת מהעולם בתחום האחריות. זה בולט במיוחד במצלמות הדיגיטליות: ברוב המקרים, אם תקנו בהונג קונג מצלמה של חברה מסוימת, האחריות תעבור איתכם לכל מקום בעולם המערבי, פרט לישראל. מה שלא קונים בארץ - אין עליו אחריות בארץ. כשאתם קונים בישראל אתם חייבים לברר מי נותן השירות, כי מצלמות מיובאות לארץ בכמה דרכים. רק אחד מהיבואנים מוגדר כיבואן הרשמי של היצרן, והוא יוכל לתת לכם בדרך כלל שירות טוב יותר. הנה רשימה קצרה של החברות הפופולריות בארץ ושל נותני האחריות הרשמיים: מצלמות סוני: אחריות של ישפאר ניקון: אחריות של הדר קנון, פנטקס ומינולטה: אחריות של קרט אולימפוס ומוסטק: אחריות של אלודה סמסונג: אחריות של קולומביה פנסוניק: אחריות של MDK פוג'י: אחריות של קבוצת חברות שמעוני קודאק ומינולטה: אחריות של דלתה פילם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | תמונה שנשלחה באימייל | |
|