 |
שיתוף הפעולה בין תעשיית המוזיקה לבין תעשיית הסלולר עשה לאחרונה צעד נוסף – השאלה היא אם קדימה או אחורה – כשעברי לידר, זמר מוערך בדרך כלל, מונה לתפקיד המנהל המוזיקלי של סלקום. במסגרת תפקידו יהיה לידר אחראי על הרינגטונים של החברה, על פיתוח אפיקים מוזיקליים חדשים וכיוצא בזה. בנוסף, החומרים המוזיקליים שלו, קרי קליפים, סינגלים ואף אלבומים מלאים, יועלו בלעדית באתר האינטרנט של סלקום. וזה לא הכל: לידר יגיש פינת המלצה יומית, שבה הוא ידבר כל פעם על משהו אחר - מספר, דרך דיסק ועד למסעדה.
עד השנה האחרונה, לפחות בארץ, ההפרדה בין האמנות לבין הצד העסקי-מסחרי הייתה פחות או יותר ברורה. קו התפר החל להיפרם עם שיתופי הפעולה בין החברות הסלולריות לבין הדג נחש, מאיה בוסקילה, עידן רייכל, אביב גפן, רוני סופרסטאר ועוד, אולם במקרה לידר זה נראה אחרת לגמרי. לא מדובר רק בשימוש בחומרים שלו, אלא גם במעורבות ממשית שלו בכל תוכני המוזיקה.
האם השלב הבא הוא שאסף אמדורסקי יתחיל להלחין רינגטונים, אביתר בנאי ימונה לסמנכ"ל תוכן באורנג' ושרית חדד תוציא סינגלים על פי דירוג משתמשי הסלולר? ובקיצור, האם נחצה הפעם איזשהו גבול? "שמענו את התקליט החדש של עברי לידר", מספר קובי מרנקו, מנכ"ל חברת התוכן של סלקום, "ואנחנו מאמינים בו בתור התקליט של החורף. כל סינגל שייצא לו יושמע אצלנו לפני כולם והלקוחות שלנו יוכלו לשמוע ולהוריד את האלבום שלו עוד לפני שהוא יהיה בחנויות. בנוסף, הוא יגיש פינת המלצות יומית ויהיה אחראי, כמובן, על שאר התכנים המוזיקליים באתר שלנו".
זה לא ממסחר יותר מדי את המוזיקה שלו? וחשוב יותר, אותו כאמן? "לא הייתה לנו שום השפעה על התוכן של הדיסק. בגלל זה אין שום מסחור אלא רק עזרה לאמנים בשיווק המוצר שלהם. תעשיית הסלולר מצילה היום את תעשיית המוזיקה. באירופה האמנים מרוויחים היום יותר כסף ממכירת רינגטונים מאשר ממכירת סינגלים. היום על כל דיסק חוקי שנמכר, נמכרים שני עותקים מזויפים. יש היום נטייה שלא לשלם על מוזיקה, ותעשיית הסלולר מונעת את הנטייה הזו".
יש שיטענו שהמעורבות הסלולרית הזו אמנם עוזרת מבחינה כספית אבל מזיקה מבחינה אמנותית. "מכיוון שאין לנו שום השפעה אמנותית על המוצר, נראה לי שזה רק עוזר לאמן ומאפשר לו להרוויח עוד כסף ומוסיף לו כמובן יכולת ליצור בחופשיות. פתחנו אפיק חדש של הכנסות עבור האמנים, אפיק שפעם לא היה קיים בכלל".
עברי לידר, אפשר לומר מברוק על הג'וב החדש? "זה נשמע כמו ג'וב, אבל זה לא לגמרי מדויק. אני משתף פעולה עם סלקום. את כל הרינגטונים והקליפים של הדיסק החדש שלי יהיה אפשר להשיג באופן בלעדי בסלקום. אני אעשה להם גם דברים חדשים. במסגרת האינטרנט הסלולרי אמליץ על כל מיני דברים שאני אוהב, ואולי נרחיב עוד יותר".
מוזיקאים מתגייסים למען עולם הסלולר? איפה האמנות פה? "זה סוג של שיתוף פעולה יומיומי. מה שקרה עם הטכנולוגיה בתקופה האחרונה זה שהיא התקדמה עד ליכולת להעביר תכנים. כל טכנולוגיה שמאפשרת להעביר תכנים היא עוד אופציה לאמנים להעביר את מה שהם עושים ולהגיע לעוד אנשים".
"אני חושב שכמו בכל דבר – תלוי איך עושים את זה", אומר לידר, שלא חושש ממסחריות יתר. "כל זמן שהתכנים האמנותיים לא מושפעים ולא משתנים, אין בעיה. אם האמן קודם כל עושה ויוצר ורק אחרי זה משתמש במדיה כדי להפיץ את זה, ולא להפך, זה בסדר. צריכים רק לדאוג שזה לא יתהפך, כלומר שלא נגיע למצב שבו האמנים ייצרו מתוך כוונה להתאים את היצירה לעולם הסלולרי. ככה, באופן הנוכחי, זה נראה לי לגיטימי".
|
 |
 |
 |
 |
|
|