 |
"מתי אני מגיע הביתה?" אין סיכוי שהמחשב של אגד יענה על השאלה הזאת, שאחד הנוסעים שלח אליו ב-SMS. אבל
עצם קיומה מעיד על ההצלחה של המודיעין בשפה טבעית שהחברה מפעילה. המערכת, תוצרת חברת אינטליגייט, הופעלה ב-SMS בגירסה ניסיונות כבר בשנה שעברה, הושקה רשמית לאחרונה ועכשיו עולה גם לאתר האינטרנט של אגד. אפשר לשאול אותה שאלה כמו "מתי יש אוטובוס מתל אביב לאילת" או "מתי קו 301 יוצא מאשקלון", והיא שולחת תשובה מפורטת. כשיותר ויותר אנשים שאלו את המערכת כמה עולה שירות ה-SMS, הוסיפו באגד את התשובה, 49 אגורות לשאילתה.
באגד מספרים שמאז השקת השירות, ירדו הפניות למודיעין האנושי ב-15 אחוזים, מספר מרשים כשזוכרים שמדובר ב-SMSים, לא בדיוק הטכנולוגיה הכי ידידותית למשתמש המבוגר. אבל הנתונים תואמים את הפרופיל של חלק גדול מקהל היעד של האוטובוסים, שנוהגים לסמס בחייהם הפרטיים – צעירים, חיילים (שמציפים את השירות בחמישי, שבת וראשון בשאלות על הגעה לבסיסים) וחרדים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מודיעין שלום, מדברת בינה, אפשר לעזור?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
היכולת של המערכת של לנתח את השאלות בשפה הטבעית, לתרגמן לשאילתות המובנות לה ולהחזיר תשובות רלוונטיות גרמה למשתמשים לחשוב שאדם בשר ודם יושב בצד השני ומשיב לשאלותיהם. "הרבה אנשים לא מבינים מי עונה בצד השני, שואלים 'מי מקליד כל כך מהר'", סיפר ל-NRG זמר ברשאי, ראש מערך המחשוב באגד. "בחול המועד סוכות שלחו לנו שאלות עם 'מועדים לשמחה', מישהו ביקש למסור ד"ש לחבר שלו שעובד באגד". עוד שאלות ופניות אמיתיות שנשלחו לשירות: "מתי יוצאת שבת" "אני נוהג ברכב פרטי ואוטובוס קו 852 נהג בפראות" "תודה!" "תודה רבה על השירות הנהדר" "מהבית של בר לבית שלי" "מתי אני מגיע הביתה?" "תשלחו לי בדחיפות איזה הודעה סקסית".
המתמטיקאי אלן טיורינג, שמכונת טיורינג שהמציא שהיתה הבסיס להמצאת המחשב, הגה גם את "מבחן טיורינג" השנוי במחלוקת, שבוחן אם למחשב מסוים יש בינה מלאכותית. המבחן כלל שיחה טקסטואלית בין אדם לבין שני גורמים שנסתרים מעיניו, שבסופה האדם צריך היה לזהות מי מהשניים הוא אנושי ומי הוא מחשב. אם לא הצליח להבדיל ביניהם, המחשב עבר את המבחן. מפתיע שהמערכת של אגד עברה את מבחן טיורינג הישראלי. יותר מפתיע שנמצא מי שיגיד לה תודה. |  |  |  |  | |
|