ראשי > הרשת > הון ושלטון > כתבה
בארכיון האתר
באתי למכור לכם את הסוף של בזק
מייקל רוברטסון, איש עסקים ומוביל מהפכות, חושב שעוד ממש מעט אף אחד לא ישלם על שיחות טלפון
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
מייקל רוברטסון
3/2/2005 10:34
המשרדים במטה
חברת
לינספייר תופסים את כל הקומה השלישית של בניין בסן דייגו. במשרד קטן בקומה השנייה שוכנת חברה נוספת, בה אני מבלה חלק קטן מהזמן שלי - SIPphone. "סיפ" (SIP) הוא תקן פתוח, המאפשר לקיים שיחות טלפון באמצעות האינטרנט. התקן הזה מוביל מהפכה בשירותי הטלפוניה, ממש כפי שעשה פורמט ה-MP3 בתחום המוזיקה הדיגיטלית. להלן ההתפתחויות האחרונות לגבי סיפ וסיפפון:
1. שיחות טלפון יהיו חינמיות
כשהשיחות עוברות דרך האינטרנט, הן פשוט עוד סוג של נתונים; אין הבדל בינן לבין הודעה של תוכנת מסרים מיידיים, או אימייל. הצרכנים אינם משלמים בעד כל דבר דואר אלקטרוני שהם שולחים, או בעד כל אתר אינטרנט אליו הם נכנסים, אז למה שישלמו בעד כל שיחה ושיחה? שיחות טלפון הן הסוג האחרון של נתונים שבעדם אנחנו נדרשים לשלם על פי יחידה, וגם זה ייעלם בקרוב מאוד. הצרכנים יתבקשו לשלם בעד החיבור, כמובן (ADSL, מודם כבלים, אלחוטי וכדומה), והם עשויים להידרש לשלם בעד שירותי טלפון מיוחדים - אבל שעון החול של התשלום בעד יחידות התקשרות בסיסיות הולך ואוזל.
 
חשבון טלפון. פאסה
2. כן, אנשים יעשו שיחות טלפון מהמחשב
עלי להודות, שכשהתחלתי להשתמש בסיפפון, די פיקפקתי באפשרות שאנשים יעשו שיחות ישירות מהמחשב, במה שנקרא "טלפוני תוכנה" - בלי שפופרת טלפון פיזית. רשימה מלאה של טלפוני תוכנה ("סופט פונז") אפשר למצוא כאן.

רבות מהתוכנות האלה הן חינמיות. יש ברשת 500 מיליון מחשבים, שמסוגלים תיאורטית לקבל שיחות, על ידי התקנת תוכנת חינם בכל מחשב עם רמקולים ומיקרופון. התוכנה החביבה עלי ביותר היא
פון-גיים פתוחת הקוד, עם גרסאות מותאמות למערכת הפעלה "חלונות" של מיקרוסופט וללינספייר/לינוקס. התוכנה מוסיפה יכולת התקשרות קולית לתוכנת המסרים המיידיים הכללית הטובה ביותר - מה שאומר שמשתמשי AOL יכולים להתקשר למשתמשי MSN Messenger ולמשתמשי המסנג'ר של יאהו וכן הלאה.

זה יותר טרחני להשתמש במחשב כדי לעשות שיחות מאשר להשתמש בטלפון המסורתי, מפני שצריך לחבר אוזניות, או להתמודד עם ההד שנוצר בגלל מיקום לא מתאים של המיקרופון.
בפסגת הדסקטופ, שתתקיים ב-9 עד 11 בפברואר בסן דייגו, חברת סיפפון תציג מכשיר חדש, שישנה את כל זה. המכשיר הופך את ההתקשרות דרך המחשב לפשוטה עוד יותר מהתקשרות דרך טלפון. המכשיר החדש יגרום לכך, שהצמדת האפרכסת לאוזן תיראה כמו מטרד, יחסית לשימוש המהיר והפשוט יותר דרך המחשב.
טלפון סקייפ
3. שקע טלפון בכל נתב
D-link, החברה הגדולה ביותר לייצור רשתות ביתיות, התחילה בינואר למכור את אחד מדגמי הנתבים הפופולריים ביותר שלה עם שקע של טלפון בגבו (נתב - ראוטר - הוא מכשיר שמאפשר לחבר מספר מחשבים למודם ה-ADSL או הכבלים). פשוט מחברים את הטלפון הרגיל, ומיד מקבלים צליל חיוג ושירות טלפון מיידי מכל חיבור ADSL או כבלים. בלי שום צורך בשינוי ההגדרות. בלי דמי אחזקה חודשיים. בלי כרטיסי אשראי. די-לינק היא חברת הרשתות הביתיות הגדולה הראשונה שמספקת מכשיר פתוח, שאינו קשור ישירות לשירות ספציפי זה או אחר. המכשיר תומך בתקן פלאג-אנד-דיאל, שמקנפג באופן אוטומטי כל מכשיר עם מספר סיפפון (מתחיל בספרה 1, אחר כך 747, ועוד שבע ספרות).

אין תשלום בעד התקשרות סיפ בסיסית, וכלולים בה חינם דואר קולי ו
ניהול חשבון מקוון. ומה שהכי נחמד, המשתמשים יכולים לעבור לשירות אחר, אם סיפפון לא מתאים להם. הדבר מעניק לצרכנים עוצמה רבה - וזה תמיד טוב.
 
4. הרבה טריקים פיננסיים של חברות טלפון מזן חדש צפויים בשנה הבאה
צמח זן חדש של חברות טלפון, כמו Vonage , המיישמות בחשאי מזימה להוליך שולל את הלקוחות. הן מוכרות מכשירים ומצפות אותם בסיסמאות כמו "טלפונים חינם! תיבה קולית חינם! שיחה ממתינה חינם!" וכדומה, בלי לגלות שכרוך בכך תשלום חודשי. הן מכריזות בגאווה "בלי התחייבות!" אבל שוכחות לציין, שמוכרחים למסור את מספר כרטיס האשראי, והוא מחויב לאחר מכן אוטומטית. ואולי חמור מהכל, הן לא מגלות ששירות הטלפון דרך הנתב שלהם עובד אך ורק עם וונאג'. על האריזה הם אפילו מתיימרים שזה "עובד עם שירותים תואמים אחרים", אבל זה עובד רק עם וונאג'. או שתשלמו להם כסף, או שלא תקבלו שירות - וצריך להביא בחשבון, שמדובר שמכשיר ששילמתם בעדו כסף טוב מראש. זה כמו שחברת מודמים תמכור מודמים שעובדים אך ורק עם "קומפיוסרב". זה מן הסתם היה פוגם איכשהו בצמיחת האינטרנט.
 
זכותן של וונאג' וחברות דומות אחרות לגבות תשלום חודשי, או "לטפל" במכשיר באופן כזה שהוא יעבוד רק עם השירות שלהן. הגבול הדק לעבר הולכת שולל נחצה, כאשר הן מוכרות חומרה לבניית רשתות ביתיות, בלי לגלות שהחומרה הזאת תעבוד רק עם השירות שלהם, והן מסתירות את העובדה שיש דמי שימוש חודשיים ועלויות אחרות, כמו דמי ביטול. יש להניח שיהיה צורך בכמה תביעות משפטיות כדי לאלץ את וונאג' לנקוט מדיניות של אמת בפרסום. עד אז, חברות אחרות מתחום הטלפונים דרך הרשת יילכו בעקבותיה - מה שיהפוך את ההתקשרות דרך האינטרנט למלכודת כספית מבלבלת עבור משתמשים חדשים. 
כסף? על שיחות? לא אמרנו משהו הרגע?
5. תוכנות מסרים מיידיים ותוכנות קוליות יתמזגו
הדבר האחרון שהמשתמשים רוצים הוא עוד ספר כתובות במחשב שלהם. לרוב המשתמשים כבר יש ספר כתובות לאימייל, ואחד לתוכנת המסרים המיידיים. אז נראה הגיוני שתוכנת ההתקשרות הקולית תחבור אל אחד מאלה. אני מאמין שהמיידיות של השיחה הקולית דומה יותר לסגנון התקשורת של המסנג'רים למיניהם. לכן, תוכלו לצפות לראות יכולת קולית משולבת באופן חלק בכל תוכנות המסרים המיידיים השנה. בסופו של דבר, תהיו מסוגלים להקליק על מספר טלפון וליזום מיד שיחה מכל תוכנה במחשב שלכם. תארו לעצמכם, בקליק אחד אתם מדברים עם המוכר ב-eBay, בקליק אחד אתם מפלרטטים עם דייט פוטנציאלי, או מתחברים לצ'אט קבוצתי על התחביב שלכם.

מדליק, לא? תמשיכו לעקוב.
 
מייקל 


תרגמה: שרית פרקול
מי זה המייקל רוברטסון הזה?
מייקל רוברטסון הוא יזם אינטרנט ותיק. הוא הקים את mp3.com והפך אותו לאימפריה של מוזיקה עצמאית (שקרסה). הוא הבעלים של לינספייר, לשעבר לינדוס, מערכת הפעלה המבוססת על לינוקס ומסוגלת להריץ גם יישומים של חלונות. הטור שקראתם הוא חלק מהטור הקבוע Michael's Minute שמפרסם רוברטסון באתר לינספייר, ובו הוא שוטח את משנתו העסקית והפילוסופית, בלי לשכוח ליחצן את שלל המיזמים אליהם הוא שולח את ידיו.
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

צרכנות
יאהו מתכוננת לגל תביעות מבעלי המניות  
תמונות של ויקה ומנו הורדו מפייסבוק בלא אישור  
חיילים מעלים תמונות לפייסבוק  
עוד...