ראשי > הרשת > הון ושלטון > כתבה
בארכיון האתר
יאהו חוגגת 10
אינדקס האתרים הצנוע של ג'רי יאנג ודיויד פיילו הפך לאימפרית אינטרנט ששווה 49 מיליארד דולר
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
מיכאל ליידקה, AP
1/3/2005 16:26
"לפני עשר שנים, אנשים לא האמינו שנצליח", נזכר דיויד פיילו. מחר ימלאו 10 שנים להפיכתו לחברה של פרויקט צנוע של פיילו (38) וג'רי יאנג (36), אז סטודנטים בסטנפורד שרצו לסדר את האתרים האהובים עליהם ברשת הקטנה של אמצע שנות התשעים.
 
"המדריך של ג'רי לרשת העולמית" ("Jerry's Guide to the World Wide Web") שינה בהמשך את שמו ל"Yet Another Hierarchical Officious Oracle", או בראשי תיבות,
Yahoo. חמש שנים מאוחר יותר, יקימו שני סטודנטים אחרים בסטנפורד מנוע חיפוש בעל שם משונה לא פחות: גוגל. היום נמצאות החברות במרחק של קילומטרים ספורים זו מזו בקליפורניה.
 
יאנג ופיילו. צילום: מרסיו חוזה סאנצ'ז, AP
"כשאנחנו לא רווחיים, זה נורא"
בעוד סטארט-אפים רבים באותה תקופה נבנו על מודלים עסקיים פורחים באוויר, כדוגמת eyeballs (כמה אנשים צופים באתר/תוכנה/מוצר), ונשפו הרבה אוויר אל תוך בועת ההייטק, יאהו התאפיינה ברצון לבנות במהירות האפשרית עסק שמכניס כסף, מה שקרה תוך 10 חודשים בלבד. יאנג לא מתבייש היום לומר ש"תמיד בנינו את החברה סביב רווחיות. כשאנחנו לא רווחיים, זה נורא".
 
באפריל 96' הונפקה יאהו בבורסה. ב-2001, כשהחברה הציגה הפסדים רבעוניים רצופים ושווי השוק שלה הצטמק ל-4.6 מיליארד דולר, גויס טרי סמל, ותיק בתעשיית הבידור ההוליוודית ולשעבר בכיר ב-Warner Bros, למנכ"ל, והחזיר את החברה לפסים, בין השאר באמצעות פיטורים נרחבים, יצירת שירותים בתשלום ומסע רכישות של חברות טכנולוגיה.
 
כיום שווה יאהו 49 מיליארד דולר, יש לה 165 מיליון משתמשים רשומים, 345 מיליון גולשים ייחודיים (unique) בחודש, וב-2004 הרוויחה 3.6 מיליארד דולר. החברה, שהושקה עם 49 עובדים, מעסיקה היום 7600 אנשים. יאנג ופיילו עדיין מחזיקים בתארים הליצניים "יאהו ראשי" (Chief Yahoo). פיילו מחזיק כיום ב-6.4% ממניות החברה בשווי נוכחי של 2.8 מיליארד דולר, ויאנג, שמכר חלק מהמניות שלו, מחזיק ב-4.8% בשווי 2.1 מיליארד דולר.

מטה יאהו בקליפורניה. צילום: פול סאקומה, AP
"נתנו את הטון לאינטרנט"
"בעשור אחד בלבד, האינטרנט שינה את הדרך בה צרכנים עושים כל דבר – וזו היתה חוויה נפלאה וראויה לציון", אמר יאנג. "במהלך הזמן, רצינו לבנות מוצרים שיספקו את הרצונות והצרכים של המשתמשים שלנו, אבל זה היה אפילו יותר מזה – זה היה לעזור לכל אחד מאיתנו לגלות, לעשות יותר, לחלוק ולתקשר". לדבריו, הוא נשאר בחברה כי "הבעיות הפכו קשות יותר, האתגרים גדולים יותר וזה הפך מרגש יותר".
 
אנליסט תעשיית הטכנולוגיה רוב אנדרל, שעוקב אחרי יאהו מאז הקמתה, מעניק לחברה את המחמאה הגדולה מכולן: "הם אלה שנתנו את הטון לאינטרנט".
 
משקפי יאהו. צילום יחצנות: דן לב
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

איך נראה יאהו לאורך השנים?

צרכנות
יאהו מתכוננת לגל תביעות מבעלי המניות  
תמונות של ויקה ומנו הורדו מפייסבוק בלא אישור  
חיילים מעלים תמונות לפייסבוק  
עוד...