 |
 |
|
|
הוא קרא לעבור למערכת הפעלה גרפית, התעקש על המקינטוש מול סטיב ג'ובס, ובימיו האחרונים עבד על "הממשק ההומני" המהפכני. מייקל רוברטסון מספיד את ג'ף רסקין |
|
|
 | דפדף בהרשת |  | |
מייקל רוברטסון 10/3/2005 19:38 |
|
|
|
|
 |
לפני שבועיים
נפטר אבי המקינטוש מסרטן הלבלב. לא, זה לא היה סטיב ג'ובס האלילי, למרות שבצירוף מקרים משונה, גם הוא סבל לאחרונה מסרטן הלבלב. רוב האנשים חושבים על ג'ובס כעל אבי המקינטוש, אבל אני רואה אותו יותר כאב-חורג, שנכנס לתמונה אחרי שהדנ"א כבר הורכב על ידי מישהו אחר.
ג'ף רסקין לחם למען המקינטוש בימים הראשונים, כשסטיב ג'ובס רצה להרוג את הפרויקט כשהוא עוד קטן. ג'ף קידם את הרעיון של מחשב בכל בית, שחלק מהאנשים באפל חלקו עליו בהתחשב באופי התחביבי של השורשים של אפל (במבט לאחור, קשה לתפוס איך אפשר היה לדון בזה בצורה אחרת). ג'ף ערער בפני הדירקטוריון של אפל, שהסכימו להמשיך את הפרויקט אותו כינה "מקינטוש", שם שהוא מחווה לזן התפוחים האהוב עליו (שינוי האיות מ-Mcintosh ל-Macintosh היה ניסיון להימנע מבעיות זכויות יוצרים, אבל הם נתבעו בכל זאת).
המקינטוש לא היה רק רעיון גחמני של ג'ף, אלא שיאן של שנים של מחקר ועבודה לפני שהוא בכלל הועסק באפל. היום כשאני חושב על אפל, המילה "עיצוב" עולה בראשי. אני מאמין שהמחויבות והתשוקה שהיו לג'ף כל חייו לעיצוב ממשק השפיעו על מנהיגי החברה ודחפו את אפל בכיוון שהבטיח את אריכות ימיה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
המקינטוש מוצג לראשונה, 1984
|
|
 |
 |
 |
 |
|
התפטרות בכדור פורח
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המסלול הלימודי של ג'ף שיקף את מגוון תחומי העניין שלו. הוא קיבל תארים בלימודי מתמטיקה, פילוסופיה, ותואר שני במדעי המחשב. בתזה לתואר שני שהגיש ב-1967, הוא טען שמחשבים צריכים להיות גרפיים ומה שאתה רואה על המסך צריך להיות מה שאתה מקבל (זיכרו, באותו זמן לא היה הרעיון של ממשק משתמש גרפי, כך שלטעון שהממשק האנושי חשוב יותר מיעילות אלגוריתמית היה שערורייתי בחוגי המחשבים בימים בהם כוח חישוב היה כה יקר).
אחר כך ג'ף נרשם לתוכנית לימודי מוזיקה באוניברסיטה בה אני למדתי, UCSD (אוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו), אבל גויס תוך זמן קצר להיות פרופסור, והעביר תוכנית לימודים מגוונת של תכנות מחשבים, גרפיקה ממוחשבת, מבני מידע, תאורית גרפים, אנימצית ממוחשבת, מוזיקה ממוחשבת, מוזיקה ואמנות. בעודו ב-UCSD, הוא נתקל בפרופסור דון נורמן, מהאבות המייסדים של תחום עיצוב ממשקין ומישהו שעבדתי איתו כסטודנט לתואר ראשון. נורמן ציין את ג'ף כאיש שטבע את הביטוי "מכשיר מידע" (ובאנגלית, "information appliance").
אחרי חמש שנים פרש המוזיקאי, המלחין והמנצח המוכשר מ-UCSD בריחוף בכדור פורח מעל מגורי הנגיד תוך שהוא מנגן בחליל וצועק אל הנגיד. הוא אמר, "הייתי פרופסור לאמנות בזמנו, וזו נראתה לי דרך אמנותית לעזוב".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מק נשאר מק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ג'ף מצא את עצמו לבסוף באפל, שם נלחם למקד תשומת לב בעיצוב וניהל את פרויקט מקינטוש. בזמנו, אפל נהנתה מההצלחה של ה-Apple I הגס, ו"לא היה לה שום עניין בגורם האנושי". מטרתו של ג'ף היתה לעצב מחשב מהזווית של "הגורמים האנושיים" שאפל החמיצה.
הוא הרכיב את צוות המוצר וגייס את סטודנט ה-USCD לשעבר, ביל אטקינסון, שעיצב את רוב הממשק של המק. לרוע המזל, לפני שהמק הושק, התפרצו עימותים על בסיס הבדלי אישיות בין סטיב ג'ובס וג'ף, שגרמו לג'ף לעזוב את אפל. אחרי שג'ף עזב, ג'ובס ניסה לשנות את שם הפרויקט ל"Bicycle", אבל הצוות התמרד והשם מק נשאר.
מייסד אפל סטיב ווזניאק אמר שג'ף "גרם לטכנולוגיה לעבוד בפשטות רבה יותר -- הוא היה במרכז של זה מהימים הראשונים באפל. עד היום, ג'ף רסקין הוא אחד האנשים הכי חשובים במיחשוב אישי". ג'ף רסקין הפך את תפיסת השמישות ממחשבה נוספת לדיסציפלינה הנדסית, ולבסוף לעמוד השדרה של חריפות המחשבה של אפל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ג'ובס ו-ווזניאק עם לוח האם של Apple I
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הממשק ההומני
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פגשתי את ג'ף לראשונה כשפניתי אליו לפני שנה וחצי בבקשה שינאם בכנס Desktop Linux Summit 2004 אודות עבודתו על "הממשק ההומני" ("The Humane Interface", ובראשי תיבות, THE). הוא הסכים לנאום, ותוכלו לקרוא את דבריו כאן [מסמך DOC] -- הוא הרשה לי להפיצם. בספרו "The Humane Interface" ובכתביו האחרים הוא מונה את הבעיות בממשק המשתמש הגרפי (GUI) של ימינו. הוא חשב שהמעבר ללינוקס במחשב האישי הוא הזדמנות לשפר את המצב הנוכחי של קיצורי המקשים הקשים לזכירה והתפריטים הקשים לאוטומציה.
ג'ף החל לעבוד על ממשק חדש המכונה Archy, שכלל את מתודולוגית העיצוב שלו. בינואר הוא השיג מימון סטארט-אפי של שני מיליון דולר. הוא עבד על ארצ'י עד הסוף, ואמר לחבר עשרה ימים לפני מותו, "כשאנשים יוכלו לעבוד עם ארצ'י ולראות כמה קל יותר לבצע איתו את עבודתם, אנחנו נקבל תמיכה עצומה". ארצ'י מחליף את תנועות העכבר ב"קפיצות" מקשים מהירות הרבה יותר. שמונת עובדי מרכז רסקין, כולל בנו של ג'ף, אזה, ימשיכו את העבודה על ארצ'י.
עבודת חייו של ג'ף כללה ערבוב של אמנות, מוזיקה וטכנולוגיה שהתחברו יחד בעיצוב הממשק ההומני שלו. בראיון שנתן לאחרונה הוא התבקש לחזות את העתיד. הוא סירב ואמר שהוא היה ממקד את האנרגיות שלו בשיפור ההווה. עכשיו הוא עזב על טיסת הכדור-הפורח האחרונה, והחליל שלו מתפייד אל המרחק.
תרגום: עידו קינן
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
רוברטסון. צילום יחצנות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מי זה המייקל רוברטסון הזה?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מייקל רוברטסון הוא יזם אינטרנט ותיק. הוא הקים את MP3.com והפך אותו לאימפריה של מוזיקה עצמאית (שקרסה). הוא הבעלים של Linspire, לשעבר Lindows, מערכת הפעלה המבוססת על לינוקס ומסוגלת להריץ גם יישומים של חלונות. הקטע שקראתם פורסם בטור הקבוע Michael's Minute שמפרסם רוברטסון באימייל ובאתר לינספייר, ובו הוא שוטח את משנתו העסקית והפילוסופית, לרוב תוך ייחצון שלל המיזמים שאליהם הוא שולח את ידיו. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|