 |
/images/archive/gallery/294/383.jpg מכשיר ניווט לווייני ברכב.
 |
|
|
ישראל מתמלאת בשלל מחשבי כף יד חדשים, טלפונים סלולריים ותוכנות שיספקו לכם מפות לוויניות בזמן אמת. מה יש וכמה זה שווה? הכל בפנים |
|
|
|
|
|
 |
"סליחה, אדוני, אולי אתה יודע איפה רחוב אגריפס? אני מסתובב במעגלים כבר חצי שעה ולא מצליח למצוא אותו". כל נהג מכיר את הסיטואציה הזאת. בין אם זה חיפוש אחר חומוסיה נידחת במבוך הרחובות הירושלמי או מציאת הכניסה לשמורת טבע קטנה בצפון - בסופו של דבר כולנו
מאבדים את הדרך, מנסים (ולא תמיד מצליחים) לקרוא את המפה המסובכת ומבקשים עזרה מעוברי אורח בתקווה שיידעו לכוון אותנו אל מחוז חפצנו. לא היה פשוט יותר אם ציפור קטנה במכונית היתה לוחשת לנו הוראות מדויקות לכל אורך הנסיעה?
למזלנו, יש ציפור כזאת. טכנולוגיית GPS קוראים לה, היא נמצא איתנו כבר לא מעט זמן, ובקרוב אפשר יהיה לצרף אותה לרכב במחיר שאינו מרקיע שחקים כבעבר. טכנולוגיית ה-GPS (מערכת איכון לווינית) מאפשרת להפוך מחשבי כף יד או טלפונים סלולריים למדריך דיגיטלי לנהג המבולבל. כל אתר, כתובת ומסעדה נמצאים במדריך הזה. צריך רק לקבוע יעד, להביט מדי פעם במפה שעל גבי המסך, או להקשיב לקול הנשי החביב שמבקש לפנות ימינה ברמזור הקרוב, ולהגיע למטרה במהירות ובלי כאבי ראש.
עד לא מזמן שוק הניווט הלוויני היה דל במיוחד. רק מכשיר אחד או שניים הציעו את השירות הזה, והיתה רק תוכנת מפות דיגיטלית אחת שמכבדת את עצמה, ובמחיר מוגזם. אבל לאחרונה מורגשת פריחה: מבחר גדול של מכשירים ותוכנות ניווט מגיע אל השוק, ואפילו הטלפון הסלולרי הופך למדריך בשכר. הירידה במחיר עדיין אינה מורגשת, אבל גם זה יקרה בקרוב. כדי לעמוד על טיבם של הדגמים השונים לקחנו אותם לנסיעת מבחן, וניסינו לא ללכת לאיבוד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ותודה לצבא האמריקני
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לפני כמעט 30 שנה החליט הצבא האמריקני להכניס לשירות מערכת איתור עולמית המבוססת על לווינים. על הקרקע הצטיידו החיילים במקלטי GPS שאיתרו את האותות ששידרו הלווינים, ובאמצעותם הצליחו לגלות את מיקומם בדיוק של מטרים ספורים.
עם השנים הטכנולוגיה השתכללה, יצאה מהצבא אל השוק הפרטי והחלה לסייע בניווט בשטח ועל הכביש. תוכנת הניווט דסטינייטור הותקנה על מחשבי כף יד מסוג פוקט פי.סי והציעה לנהגים את המפות. את אותות האיכון מהלווינים קיבל המחשב ממקלט GPS חיצוני שחובר אליו, אבל המקלטים המשיכו להצטמק עד כדי כך שאפשר לשלב אותם בתוך שעונים, מחשבי כף יד וטלפונים סלולריים. המזעור הזה הביא אלינו מחשבי כף יד בעלי מקלט GPS מובנה. דגם מיו 168 היה הראשון: הוא העניק ביצועים סבירים וניתן היה להעביר אותו בקלות ממכונית למכונית.לאחרונה מקלט ה-GPS של המכשיר הזה עבר שדרוג (הדגם המשופר נקרא RS) ומחירו ירד.
לפני שבועיים הגיע לשוק מתחרה מוצלח של חברת אייסר - המחיר שלו גבוה יותר מזה של מיו, אבל גם הביצועים טובים יותר. יחד איתם אפשר למצוא בשוק גם מבחר של מחשבי פוקט פי.סי שבהם המקלט עדיין חיצוני. בקיץ יגיעו לארץ מכשירים נוספים, שמבטיחים להיות איכותיים וזולים יותר.
גם בתחום התוכנה חלו שינויים. לדסטינייטור כבר יש מתחרה בשם Nav n' Go, שבמבט ראשון נראית קלה יותר להפעלה וגם מספקת מפות מוצלחות שמקורן בחברת Telemap מבית מפה. נוסף על נתוני הדרך יש בתוכנה החדשה ערב רב של מידע על אתרים, מסעדות ונקודות עניין. תוכנה חדשה נוספת איפשרה להכניס גם את הפאלם לתחרות. U-DRIVE מבוססת על מידע מחברת מפה ופועלת היטב במכשירים זולים יחסית. נציגי פאלם בישראל מתכוונים להפיץ ערכה שכוללת מחשב כף יד מדגם Zire 31, מקלט GPS ואת התוכנה הזאת במחיר 3,500 שקל - חבילת הניווט הזולה בארץ.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אפשר גם בסלולרי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עם כל הכבוד למחשבי כף היד,הם קצת כבדים ויקרים ממרבית המכשירים הסלולריים,שגם בהם אפשר להתקין יכולות GPS מובנות.עד כה חיפשו החברות הסלולריות תוכנת ניווט שלא תכביד על המכשירים ולא תהיה יקרה, והן כנראה מצאו אחת כזאת בדמותה התוכנה של Telemap.
הסלולרי הראשון שפועל בשוק ה-GPS הוא מוטורולה 860i של מירס, המצויד במקלט פנימי השונה במקצת מהמקלטים הרגילים ונקרא AGPS. הוא מעט איטי בתגובות ובקצב הדגימה שלו - פעם ב-5-3 שניות , לעומת פעם בשנייה במקלטים רגילים.
טלפון אחר עם AGPS הוא Telit 95, מכשיר נפוץ של פלאפון שמשום מה לא הופעל עד כה כנווט קולי. בניגוד למירס, שגובה תשלום שמסתכם בשקלים בודדים בחודש עבור הורדת המפות וההכוונה הקולית, בפלאפון תשלמו מחיר מלא עבור זמן האוויר לכל אורך הנסיעה. ואם יש פקקים, כבר עדיף לקחת מונית ספיישל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אז איך המכשירים?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
במהלך שבוע אחד לקחנו את כל המכשירים שמציעים ניווט לוויני לנסיעות מבחן, ובדקנו את כולם. בשעות שונות של היום הסתובבנו ברחובות הסואנים של גוש דן, וגם יצאנו מהעיר אל הכביש המהיר והגענו אפילו עד אבו-גוש. בסופו של דבר, רוב המכשירים עומדים בהבטחות, אבל לא כולם: בעוד שמחשבי כף היד כמעט תמיד סיפקו תוצאות מעולות, חבריהם הסלולריים עדיין מתקשים מעט.
*פוקט פי.סי- GPS חיצוני , תוכנת דסטינייטור: מחשב כף היד שלקחנו היה סימנס 720. באדיבות חברת gps4u התקנו את תוכנת דסטינייטור העדכנית ביותר (גרסה 3.0.75), הצמדנו למכשיר יחידת GPS אלחוטית ויצאנו לדרך. את הכתובת מזינים באמצעות עט החרט של המחשב, ובתוך שניות החלה המערכת לזהות את מיקומו של הרכב. כעבור כמה שניות נוספו התחלנו לקבל הנחיות ברורות ומדויקות במהלך הנסיעה - המערכת לא טעתה אפילו פעם אחת. החיסרון היחיד: הקלדת היעד נעשית באותיות זעירות ומחייבת עצירה מוחלטת של המכונית.
* אייסר GPS - n35 מובנה, תוכנת דסטינייטור: אייסר הוא עולה חדש בארץ ומגיע עם גרסה 5 של דסטינייטור, שתושק רשמית בעוד מספר ימים. גם כאן הגדרת הכתובת הרצויה נעשית בעזרת עט חרט. ה-GPS הפנימי פעל כהלכה לכל אורך הדרך, ועל המפה המפורטת ראינו לא רק את המסלול, אלא גם מידע על מצב הסוללה והמרחק מהיעד. לגרסה החדשה של התוכנה יש יתרון גדול: בעזרת מגע במסך אפשר להזיז את המפה ולהרחיב את קנה המידה.
* מיו GPS - 168RS מובנה, תוכנת דסטינייטור: גם ממחשב כף היד הזה (גרסה 3.0.65 של דסטינייטור) לא התאכזבנו, אבל באחד הנסיונות בתל-אביב התעקשה התוכנה לכוון אותנו לצד השני של הרחוב שאליו רצינו להגיע. בנסיעה בין-עירונית לכיוון נתניה לא היו בעיות.
* פאלם - GPS חיצוני, תוכנת U-DRIVE: היתרון האדיר של התוכנה החדשה המתאימה למכשירי פאלם היא הכפתורים הגדולים על גבי מסך המגע. את הכתובת הרצויה מזינים במספר נגיעות, ואפשר לבחור את אופי המסלול - מהיר יותר, בלי רחובות צרים וכו'. ניווט לרחוב הרצל באור-יהודה התברר כמוצלח ביותר, ובנסיעה לאשדוד ביקשנו להגיע סמוך לסניף בורגר קינג, ואף-על-פי שלא ידענו מה שם הרחוב, המכשיר התמודד עם המידע החלקי בהצלחה מרשימה.
* מוטורולה AGPS - i860, תוכנת Telemap: הסלולרי של מירס הושק רק לאחרונה, ועדיין סובל מחבלי לידה. כדי להפעיל את המכשיר הזה צריך הרבה סבלנות. הכנסת היעד נעשית באמצעות טעינת המסלול מהרשת הסלולרית, וזה עלול להימשך כמה דקות. בחלק מהניווטים שלח אותנו הטלפון לדרכים צדדיות שקצת רחוקות מהיעד, ופעם אחת הוא אפילו ניסה להחזיר אותנו לנקודת המוצא - ואז התחרט.
*AGPS - Telit 95, תוכנת Telemap: בחברת פלאפון מצאנו מתכון מצוין. לא צריך להקיש דבר ולא להתבונן במסך, אלא רק לחייג בסלולרי ל-,?333 לומר את היעד - ולקבל הוראות קוליות. פה ושם הבחנו באותם סימנים שראינו במירס, אבל בסופו של דבר הגענו ליעד במהירות סבירה. החיסרון הגדול הוא המחיר, שמתבטא בדקות זמן אוויר עבור כל משך הנסיעה. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|