ראשי > הרשת > גאדגט וסלולר > כתבה





פוסט-פיקסליזם
בקרב המאסף של הנקודה המרובעת, יוצגו בשבת דימויי פיקסל-ארט שנופחו למימדי ענק
  עידו קינן
1/7/2005  9:56
"הפיקסל הינו אבן היסוד של כל אלמנט גרפי במדיה הדיגיטלית", פותח המניפסט של אירוע האומנות "שלושה בריבוע", שייערך בשבת". "ריבוע בגודל של כ-0.35 מ"מ 0.35X מ"מ על המסך, המולקולה הבסיסית איתה ניתן לבנות עולמות שלמים"

בשבת, בבית פרטי ביפו, יתנפח הפיקסל, כמו גם דימויים חזותיים זעירים ומפוקסלים, לגדלים מפתיעים. הדימויים, שנולדו כדי לאכלס מסכי טלפונים סלולריים, ינדדו מהמסכים המזעריים למדיומים מרווחים יותר – קנבסים, בובות, אפילו חולצות. ההגדלה הזו יצרה אפקט, שהפתיע אפילו את שלושת היוצרים,
איתמר דאובה, לוקה אור ושירה מזור. "כל מעבר ממסך לחומר הוא בעל אפקט, וכשמוסיפים את ההגדלה (לפעמים ב-1600%) האפקט אפילו גדול יותר. זה נהיה אבסטרקטי יותר, פחות אחד לאחד", מספר דאובה.

היצירות ב"שלושה בריבוע", שגם יועמדו למכירה, נוצרות בתוכנת ציור ומודפסות על בד. האירוע יכלול גם בר משקאות, מוזיקה וגירסאות מקוריות לקלאסיקות משחקי המחשב פונג ו-Space Invaders.

ממשיך המניפסט: "בתודעה הוויזואלית, הפיקסלים דווקא לוקחים אותנו לתחילת שנות ה-80'. רטרו. משחקי הטלוויזיה ומשחקי המחשב הביתי בתחילת דרכם, כבשו את כולנו. הטכנולוגיה הכתיבה גרפיקה שטוחה, גיאומטרית, דלה בצבעים ומורכבת מריבועים. פיקסלים". הפיקסל כמשהו מובחן נעלם עם התפתחות יכולות הגרפיקה, עד שעידן הסלולר על מסכיו הקטנים הכתיבו "חזרה לשורשים – חזרה לעיצוב על חודו של פיקסל. השפה הוויזואלית הנגזרת יצאה מגבולות המסך הסלולרי אל עולמות ה-motion graphic והמדיה המודפסת, כשפת 'רטרו': געגועים לגרפיקה מוקפדת ומושקעת, למינימליזם פיקסלי המנוגד ליכולות הטכנולוגיות של ימינו". עידן הדור השלישי מאיים שוב על מעמדו של הפיקסל בתרבות הוויזואלית. בדיוק הרגע לנפח אותו למימדי ענק חרדתיים.
מתוך התערוכה
ועוד
ועוד אחד
לפשט את המסובך
השלושה נפגשו כשעבדו במקביל על עיצוב תוכן סלולרי."נקודת המפגש שלנו הייתה במנטיס", אמר דאובה. "התערוכה היא יוזמה של לוקה, הוא האקטיביסט מבינינו". אור סיפר: "שלושתנו עבדנו בתקופה זו או אחרת במשחקים לסלולרי, ויצא לנו לעבוד הרבה עם פיקסל ארט ולאהוב אותו. החלטנו לגשת לזה מכיוון אחר, לקחת את המדיום, את האמנות הזאת, ולעשות איתה דברים אחרים".

הרעיון להגדיל את הפיקסלים נולד משיטת העבודה על איורים סלולריים. דאובה: "אנחנו עובדים בהגדלה כשעושים את התוכן, ואז זה מבאס לפעמים כשזה מתגמד לגודל טבעי. זה משהו שתמיד דובר בו – 'תאר לעצמך איזה יופי זה יהיה בגדול"".

עבודה במספר קטן של פיקסלים מגבילה את היוצר. "המגבלה קיימת", מודה דאובה, "אבל אני חובב מינימליזם 'פשט' – לא אוהב ללקק. צריך להכנס לעולם הזה, ללמוד בקצרה את החוקיות ולהשפריץ את הקריאייטיב כמו שהיית עושה על נייר. אני התחברתי מאוד למגבלה. זה דורש הרבה יותר – לתמצת. צ'רלי מינגוס הג'אזיסט אמר: 'לקחת משהו פשוט ולהתחיל לסבך אותו – זה קל, לקחת משהו מסובך ולפשט אותו זה הרבה יותר קשה".

"בעיניי זו עוד צורה של איור", מבהיר אור. "אם לאיור אתה יכול לקרוא אמנות, אז גם לזה. זה סוג של איור שהטכניקה שלו היא פיקסל ארט, שמצד אחד מגבילה ומצד שני מאפשרת דברים מיוחדים. המגבלה היא שכל פיקסל צריך להיות בדיוק במקום, כי בגודל הזה רואים הכל, והיתרון הוא שאתה יכול להגיע למיצוי של אימג' או של רעיון שאתה רוצה להעביר מסר בכמה שפחות מידע".

בעולם הפס הרחב יש לזה פחות משמעות.
"זה נכון. עולם הפיקסל ארט ביומיום שלנו הולך ונעלם. במשחקים מחליף אותו מנוע התלת-מימד. אבל אנחנו אוהבים אותו בקטע של רטרו".

לפי המניפסט, "שלושה בריבוע" הוא אירוע פרידה מהפיקסל: "רגע לפני שההתקדמות הטכנולוגית (דור שלישי וכו') תבטל לחלוטין את הפיקסל, באים השלושה ונותנים לו את הכבוד הראוי לו – במרכז התמונה!"
ועוד אחד
וההזמנה המגניבה לתערוכה. תבואו
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה    עבור לפורום כתוב לעורך


  
  
  
שמור במזוודה שלח לחבר הדפסה
הוסף תגובה  עבור לפורום כתוב לעורך
"אנחנו עובדים בהגדלה כשעושים את התוכן, ואז זה מבאס לפעמים כשזה מתגמד לגודל טבעי. זה משהו שתמיד דובר בו – 'תאר לעצמך איזה יופי זה יהיה בגדול""