ראשי > יהדות > בית מדרש > כתבה
בארכיון האתר
אמסטף לא מוסרי
הרב אחיה אמיתי רואה חשיבות בהמתת הכלב הטורף
לכתבה הקודמת דפדף ביהדות לכתבה הבאה
הרב אחיה אמיתי
29/6/2004 12:37
מגוחך לומר משפט כמו "ראיתי הרבה בתי חולים שבני אדם בנו לחיות אבל אף לא בית חולים אחד שחיות בנו לאדם". בשנים האחרונות אמנם מטפלים בבעיות רגשיות נפשיות וגופניות ע"י טיפול בבעלי חיים, אבל זו לא יוזמת החיות. גם סיפורי כלבי הסן-ברנרד האגדיים המצילים בני אדם בהרי האלפים ופליפר הדולפין אינם מבטאים מוסריות.

טענתני היא כי לא על השכל לבדו תפארתו של האדם. כישרון אחר יש לו לאדם שהוא ייחודי אשר שום בעל חי לא ידמה לו בכמות ובאיכות - הכשרון המוסרי. האדם הוא היצור היחידי עלי אדמות שיש לו את הכשרון להיטיב, היחידי שמרצונו יכול לרחם, לעזור לזולתו, זולתו האדם או זולתו החיה. רק האדם יכול וגם בונה בתי חולים לחיות. זיהוי מותר האדם מן הבהמה עם המוסר, נותן ערך אחר לחיים שלנו כפרטים, הבידול מן החיה שהכישרון המוסרי נותן לאדם מעניק לו משחרר אותו מן הבהמיות והחייתיות שבכל אחד מאתנו.

מתחילתו ועד סופו מבדיל התנ"ך את האדם מן הבהמה, בתחילתו מבחין הוא בין  "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ" (בראשית פרק א), ל "וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה" (שם פרק ב ), בין מקורה של נפש החיה - הארץ, למקורה של נפש האדם - "ויפח (אלוקים) באפיו". בסופו בספר תהילים (פרק ח) "וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹקִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהו, תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ כֹּל שַׁתָּה תַחַת רַגְלָיו, צֹנֶה וַאֲלָפִים כֻּלָּם וְגַם בַּהֲמוֹת שָׂדָי, צִפּוֹר שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם עֹבֵר אָרְחוֹת יַמִּים".

הבדלה זו, כל כולה היא, להפנות את תשומת לבנו לכישרונו המוסרי של האדם, ומכאן הדרך קצרה להבנה שכל עיקר ערכו של האדם הוא במימוש כישרון זה והוצאתו לפועל, ולחילופין התעלמות מייחודו זה של האדם הערכת יתר של החיה היא פגיעה במוסר. בפרשת כלב האמסטף, לא מצאה לה הבדלה זו מקום, משני כיוונים מתנגדים היא נעלמה. מחד, הכותרת "רוצח על ארבע" ייחסה ערכים למי שאינו לו שום יכולת ערכית, היא הביעה שיפוט מוסרי על מי שאינו שפיט - הכלב אינו מסוגל לרצוח, אין לו מניעים רצוניים, אין מה לשפוט אותו ואין מה להעניש אותו. מן הכיוון השני מי שריחמו על הכלב שלא יומת, שידרו אטימות לערך חיי האדם, השווית ערך חיי הכלב לחיי האדם, ואולי אפילו העדפתו.
בהמתתו של כלב האמסטף יש אמירה חשובה מן הבחינה המוסרית - אין זכות קיום ליצור הפוגע באדם. פגיעה באדם נושא המוסר היא פגיעה בנזר כל החיים כולם.
 

הרב אחיה אמיתי הוא רב הקיבוץ שדה אליהו ומרבני צהר.
חדשות המגזר
בית מדרש
תרבות
בקרוב אצלך
  מדד הגולשים
הם מ-פ-ח-דים!
                  12.33%
עושים פאנלים
                  9.59%
אל תתקשרי אלינו-...
                  9.59%
עוד...

בית מדרש
קריעת התורה  
סיפור מההפטרה  
אמור: "איש ישראלי"  
עוד...