 |
ד"ר אמנון שפירא מקיבוץ טירת צבי ויונתן בשיא, חבר הקיבוץ הדתי שדה אליהו שהותקף בחריפות בשל הסכמתו לעמוד בראש מנהלת ההתנתקות, התפייסו. אמש, מיד לאחר קריאת הקינות של תשעה באב ישבו השניים ועמלו על ניסוח המנשר המשותף. בימים האחרונים הותקף קשות שפירא, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, בשל העובדה שהשווה את פעילותו של בשיא לפעילות הפקידות היהודית בתקופת השואה. בין היתר הוחתמה עצומה בעד בשיא ומארגניה מסרו: "בתוך שלושה ימים אספנו 5000 חתימות המתנגדות להתנפלות על בשיא".
נוסח המנשר:
בתשעת הימים שמראש חדש אב, פרצה בשדותינו אש, המאיימת לכלות את הבית האישי, את בית הקיבוץ הדתי וגם מעבר לו. מתוך חשבון נפש שערכנו שנינו, אנו באים היום, תשעה באב תשס"ד, בקריאה, וגם בתביעה: לא לשנאת חינם. כן לאהבת אחים. אכן עמדותינו הפוליטיות שונות, ואנו חלוקים קוטבית בשאלות של העם והארץ. אבל אנשים אחים אנחנו.
בשיחות שהיו בינינו אכן עלו דברים חריפים, אבל הם נאמרו מתוך חברות, ומתוך רגישות לנושא, ואנו מצטערים על כך שהם איבדו את משמעותם המקורית בחלק מן הפירסומים. גם בעיצומו של וויכוח הנוגע לשורשי קיומנו בארץ הזו, אל נכנה איש את רעהו במילים נוראות שנשמעו בימים האחרונים: 'קאפו', 'יודנראט', 'אייכמן'. הדבר פוגע בזכר השואה, שלא צריכה להיות כך חלק מהשיח הפוליטי. אל נכנה את החולקים על דעתנו בשמות גנאי מההיסטוריה שלנו (יוספוס פלאויוס למשל), ואל נאיים בחרמות ובנידויים; ונעשה, ככל יכולתנו, לשמור על תרבות של דיון ושל ויכוח, גם בין יריבים, וגם כאשר הדעות מקוטבות ממש.
יתכן, כי במסגרת החלטה דמוקרטית, תינתן בעתיד הוראה לפנות את גוש קטיף. אז כנראה נעמוד משני עברי המתרס: האחד מאיתנו עתיד להצטרף אל אלה שייאחזו בקרקע בכל נפשם ובכל מאודם כדי למנוע את הפינוי מן הבית, וחברו יהיה חלק מהמערכת שתפעל לפינויו. אנו מתחייבים כי גם אז, ברגעים הקשים ביותר, נעשה הכול כדי שלא לפגוע בזולת, לא במלל ובוודאי שלא בגוף, ולא תהיה מלחמת אחים. אנשים אחים אנחנו, ולפי אמונתנו, אפשר לנהל מאבק קשה, אפילו קשה מאד, גם מתוך חברות, ואפילו, מתוך אהבה.
|
 |
 |
 |
 |
|
|