ראשי > יהדות > בית מדרש > כתבה
בארכיון האתר
היום השמיני – המבחן האמיתי
דוד אנסבכר על ייחודו של היום השמיני, המלוה את האדם היהודי לאורך כל מעגל החיים
לכתבה הקודמת דפדף ביהדות לכתבה הבאה
דוד אנסבכר
8/4/2005 3:37
וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא:וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ: (ויקרא י"ב א-ג)

מה כל כך מיוחד ביום השמיני, שדווקא בו נצטוונו על ברית המילה? היום השמיני מלווה אותנו עוד מפרשת השבוע שעבר, פרשת "ויהי ביום השמיני", שמספרת על היום השמיני למילואים, עת נכנס אהרן הכהן לראשונה לשמש בקודש.

העולם נברא כידוע בששה ימים, וביום השביעי שבת האלוקים וינָפַש. לאחר שבעה ימים מיוחדים, שכל אחד מהם הוא ראשון מסוגו, מגיע היום השמיני. היום השמיני הינו בעצם יום החולין "השגרתי" הראשון בהיסטוריה העולמית. רק כעת, לאחר שתמה כל פעולותיו של הבורא, נמסרים מפתחות העולם לידיו של האדם. כעת מתחיל המבחן האמיתי, הציפייה הגדולה המלווה בחשש לגבי תפקודו של בן האנוש בעולמו של הבורא. היום השמיני לבריאה הוא, אם כן, יום רווי עוצמה, מתח ותקווה. האם יימצא העולם ראוי לו לאדם? האם הוא אכן יעבוד, יפַתח וישמור על העולם ועל סביבתו, או חלילה יימצא מחריב, משחית ומקלקל?שבעה ימים מוקף התינוק בחום האימהי, רק ביום השמיני הוא יוצא מכנפיה המסורות. ערלתו מוסרת והוא מתחיל לצלוח את דרכו באוקיינוס החיים. שבעה ימים משמש משה בכהונה גדולה, במעין הרצה של המשכן האלוהי ורק ביום השמיני ניתנת הרשות והעברת הסמכות למי שעתיד לשמש בתפקיד עד אחרית ימיו, הוא וצאצאיו אחריו לעולמי עד.

גם במעמד שבע הברכות, שבעת ימי השמחה שלאחר החתונה, אנו מוצאים רעיון דומה. בני הזוג הטרי מוצאים את עצמם מוקפים בסביבה אוהבת ואוהדת במהלך ימים אלו. רק לאחר שדוממות התזמורות, מעגלי הרוקדים מתפוגגים לאיטם והדי השמחה נעלמים, רק אז מתחילה מסכת החיים העצמאית של בני הזוג שבחרו לבנות יחדיו את הקן המשותף.

להבדיל, מי שמת לו אחד משבעת קרוביו, מתאבל על המת במשך שבעה ימים. במהלך ימים אלו הוא מוקף בבני משפחה, קרובים, שכנים וידידים הבאים לביתו, סועדים אותו ותומכים בו. על פי המנהג, דואגים לאבל בימים אלו לכל צרכיו הפיזיים והנפשיים. הקושי עלול להתעורר דווקא במהלך היום השמיני והימים הבאים אחריו. לפתע האבל מוצא את עצמו בבדידות, כשבעולמו נעדר לפתע לא רק קרובו שהסתלק מן העולם אלא גם כל חבר תומכיו.

בעולמנו הקרוב אנו מוצאים אין ספור דוגמאות לפעילות ענפה, פילנתרופית, דתית, חברתית ותקשורתית סביב אייטמים שהוארו באור הזרקורים בנסיבות אלו ואחרות, משמחות או מעציבות כאחד.

בין אם יהיו אלו הנכים במאבקם, האמהות החד הוריות, תושבי חבל קטיף או נפגעי פעולות טרור, משפחת נכים אשר את ביתה כילו הלהבות או משפחה ששכלה את אחד מילדיה בקרב, בפיגוע או בתאונה. שומה עלינו כחברה וכיחידים להפנים, שעלינו להיות שם בשביל הזולת לא רק במהלך שבעת הימים הראשונים, ימי הפרסום והזוהר, בימים שבהם תשומת הלב הציבורית מצויה לרוב. יש חובה מוסרית, דתית וחברתית להיות קשובים, אכפתיים, רגישים ומסורים גם ביום השמיני, עם חלוף משק כנפי התהילה, גם בתום הרעש הציבורי, על מנת שנהיה ראויים להחזיק בצרור מפתחות העולם אשר הופקדו בידינו בידי הבורא בצאת השבת הראשונה בהיסטוריה העולמית.
חדשות המגזר
בית מדרש
תרבות
בקרוב אצלך
  מדד הגולשים
הם מ-פ-ח-דים!
                  12.33%
עושים פאנלים
                  9.59%
אל תתקשרי אלינו-...
                  9.59%
עוד...

בית מדרש
קריעת התורה  
סיפור מההפטרה  
אמור: "איש ישראלי"  
עוד...