ראשי > יהדות > תרבות > כתבה
בארכיון האתר
דאנס למהדרין
המוזיקה החסידית בישראל 2005 כוללת גם שירים מזרחיים ורוק כבד. העיקר שהטקסטים יתאימו לאוזניים חרדיות
לכתבה הקודמת דפדף ביהדות לכתבה הבאה
רביד אורן, מוסף יום העצמאות
11/5/2005 15:08
לפני כמה שבועות התעורר ויכוח סוער בישיבת המערכת של תחנת הרדיו החרדית, "רדיו קול חי‭."‬ במוקד המחלוקת עמד שירו החדש של בני אלבז - זמר הבית של ש"ס ומחבר הלהיט "הוא זכאי" - "זה לא יקרה‭."‬ שיר שהספיק כבר לזכות בכינוי המנון ההתנתקות. "הם יגיעו עד ביתנו‭,"‬ שר אלבז, "הם ינשלו את אדמתנו, הם גם ירצו את ירושלים. זכרו שבכינו, זכרו שאמרנו לכם, זכרו שצעקנו, זכרו שזה קורה. זה לא יהיה, זה לא יקרה, זה יביא אסון עלינו. זה לא יהיה, זה לא יקרה, זה לא מה שהעם רוצה‭."‬

"העמדה הפוליטית בשיר היתה כל כך נחרצת וברורה, שהיה קשה לנו להחליט אם ראוי להשמיע את השיר, ומה תהיה ההשפעה שלו‭,"‬ מספר אריאל ברמן, שדר בכיר ברדיו קול חי. אחרי דיונים ממושכים הגיעו בתחנה לפשרה: השיר לא ייכנס לפלייליסט (רשימת השירים המושמעת ברדיו) של התחנה, אבל יושמע במסגרת תוכניות אקטואליה שונות בנושא ההתנתקות.

"הדיונים האלו, האם להשמיע או לא להשמיע שיר מסוים בתחנה, הפכו תכופים יותר בשנים האחרונות, בעיקר בשל היווצרותה
של מוזיקה חרדית אלטרנטיבית‭,"‬ מספר ברמן. "כיום, מוזיקה חסידית כוללת כל דבר שמבחינה טקסטואלית יכול להיכנס תחת המטרייה של מוזיקה חסידית. זה כבר לא משנה מה הסגנון המוזיקלי - אם זה מזרחי או רוק כבד - כל מה שחשוב הוא שהטקסט יתאים לאוזניים חרדיות‭."‬

ואכן, אלבז לא לבד. עשרות צעירים, חלק ניכר מהם חוזרים בתשובה, החלו בשנים האחרונות ליצור מוזיקה חרדית אלטרנטיבית. אל אברהם פריד ומרדכי בן-דוד הצטרפו רוקרים וראפרים, ואת פסוקי התנ"ך שגדשו את השירה החרדית המסורתית, מחליפים עתה מסרים אחרים, מרוככים יותר, אבל מחויבים לא פחות למסורת ולמהוגנות הדתית. אחרת, מבינים היוצרים, הם פשוט לא יושמעו בתחנות הרדיו. "לשדרן חרדי ברדיו יש מחויבות‭,"‬ מסביר ברמן, "בין אם הוא רוצה או לא - הוא נתפש כאישיות חינוכית. היות שאנחנו כשדרני רדיו משפיעים על ציבור גדול מאוד, אנחנו צריכים להיזהר במה שאנחנו אומרים ובמוזיקה שאנחנו משמיעים. אנחנו מאזינים בקפדנות לכל שיר חדש, ובודקים בראש ובראשונה אם המילים ראויות לשידור‭."‬
 
בני אלבז. להשמיע או לצנזר? צילום: פלאש 90
אוי, אוי, אוי
להתרחקות המוזיקה החרדית החדשה מהמוזיקה החסידית המסורתית אחראית במידה רבה להקת אוף שימחע'ס, שהוקמה באמצע שנות התשעים, והיתה הראשונה לשלב בין מוזיקה חסידית לבין מקצבים עכשוויים כמו דאנס, האוס וראפ. העולם החילוני גילה את חברי אוף שימחע'ס, כאשר הופיעו בקדם אירוויזיון של 1996 עם השיר "אוי אוי אוי‭."‬

"תמיד הייתי קצת אמיץ וחשבתי שאין בביצוע שיר דאנס כל רע, אפילו אם הוא יהיה רק גימיק‭,"‬ אומר ישי לפידות, סולן אוף שימחע'ס. "לא התייעצנו עם רב לפני שהופענו באותו קדם אירוויזיון, למרות שלפעמים אנחנו מתייעצים עם רבנים לפני הופעות. אני בדרך כלל מתייעץ גם עם אבא שלי, שהוא בעצמו רב, אבל הוא לא תמיד אובייקטיבי. לכל זמר חסידי יש בעצם שני אמרגנים - האמרגן של ההופעות ואמרגן העל, שהוא הקדוש ברוך הוא‭."‬

לפידות, יחד עם חברי להקתו, ניסו להגיע ללבם של שני המגזרים - הדתי והחילוני. אלא שבעוד המגזר החילוני אימץ לחיקו בסקרנות את חברי הלהקה החרדים, שנתפשו כנטע זר אך מרתק במוזיקה המקומית, הציבור החרדי לא קיבל בקלות את השינוי, והמוזיקה החדשה שיצרו נתפשה כלא ראויה להאזנה.

ברמן: "ישי לפידות תמיד אומר שהוא הספיק להופיע בכל העולם, אבל בבני-ברק הוא מעולם לא הופיע. אוף שימחע'ס ומוזיקת הדאנס יצרו ויכוח ציבורי - טוב או לא טוב - ועם הזמן אנשים התרגלו. חוץ מהדוסים הפנאטים, שכנראה לעולם לא יקשיבו למוזיקה כזו‭."‬
לפידות מאשר: "הקהל שלנו הוא כולם, חוץ מחרדים, ואני חושב שעבור חרדים מסוימים מקומה של המוזיקה הזו, שהיא חדשנית, פשוט לא בבניברק‭."‬

אבל אוף שימחע'ס כבר לא לבד במוזיקת הדאנס החרדית. אליהם הצטרפו בשנים האחרונות לא מעט זמרים חדשים, רובם חוזרים בתשובה, כמו עדי רן, המדרגות ואהרון רזאל. "בעבר הם נקראו היפים - חוזרים בתשובה שחוזרים לקטע הרוחני. בהתחלה בקושי השמענו אותם ברדיו, ולאט לאט האוזן התחילה להתחבר. זו הרי לא מהפכה שקרתה ביום אחד‭,"‬ מסביר ברמן.
אריאל ברמן. "עם הזמן אנשים התרגלו"
אנחנו דור מצוין
גם זמרים חילונים החלו לזלוג לתוך המוזיקה החרדית, בעיקר כגימיקים. הראשון היה חיים צינוביץ‭,'‬ "השרוף‭,"‬ שלקח את להיטו "שקר החן הבל היופי" והתאים את הטקסט שלו למגזר החרדי. השיר, כצפוי, זכה להצלחה מסחררת. "ראיתי בזה סוג של שליחות למטרת קירוב לבבות‭,"‬ מסביר צינוביץ' את החלטתו לפרוץ למגזר החרדי. "עשיתי את זה כדי להוכיח שזה אפשרי, מתוך אידאל וכדי להעביר מסר. רציתי להביא את השיר לכמה שיותר אנשים. השרוף היה שייך לכולם, הוא היה אקט לאומי, ולא היה אכפת לי לחלוק את זה גם עם הציבור הדתי‭."‬

במקביל, התפתחה במוזיקה החרדית האלטרנטיבית תופעה חדשה של יצירת גרסאות כיסוי, בעיקר לשירים מזרחיים חילוניים, שעליהם "הודבקו" מילים הקשורות לדת. חלק מהגרסאות בוצעו על ידי זמרים חדשים, ואילו המצליחות יותר בוצעו מחדש על ידי הזמרים המקוריים החילונים עצמם, תוך "שיפוץ" השיר כך שיתאים למגזר החרדי.

כך, למשל, זכה הלהיט "בלבלי אותו" של קובי פרץ לגרסה חדשה בדמות "אל תתבלבל אחי‭,"‬ ו"מכונת הלהיטים" של צינוביץ' הפכה ל"קופת המעשים‭."‬ טל שגב, זמר ומי שנמנה עם המפיקים המוזיקליים של האלבום "צימאון" של שלמה ארצי, חבר ללהקה החסידית "שלהבת" ויצר גרסה מחודשת לשירו "על הברכיים‭,"‬ שזכתה לשם זהה. אוף שימחע'ס יצרו את השיר "דור מצוין‭,"‬ על בסיס שירו של אביב גפן "עכשיו מעונן‭."‬ אפילו שימי תבורי ודוד דאור הצטרפו לחגיגת גרסאות הכיסוי המוזיקלית הזו.

גם המוזיקה המזרחית, שהתקיימה שנים רבות בשוליים של המוזיקה החסידית, החלה לצבור תאוצה, וגם במסגרתה נוצרו שיתופי פעולה ייחודיים. איציק אשל שנחשב לאחת ההבטחות החדשות של הזמר המזרחי-חסידי, הלך צעד אחד קדימה, כשחבר לשוודי אברהם מויאל, הראפר החרדי הראשון. המסרים בשיריהם המשותפים, כמובן, עוסקים באהבת האל. בהמשך חבר אשל גם לזמר החילוני שראל, לביצוע משותף של השיר "את אותי שופטת‭."‬ חיים ישראל, אחיו של אשל וזמר מזרחי חסידי מצליח, חבר ליואב יצחק ולשלומי שבת, וגדי אלבז, בנו של בני אלבז, חבר לראפר החילוני אלון דה לוקו.
 
חיים צינוביץ' - החילוני הראשון במוזיקה החסידית
מעריכים במקום מעריצים
ההצלחה הביאה את המוזיקה החרדית האלטרנטיבית ואת הזמרים החדשים גם לבמות. "הופעה יכולה להיות מול קהל של 300 או ‭10,000‬ איש. למשל בתקופת 'בין הזמנים‭,'‬ כאשר יש חופשה בין הסמסטרים בישיבות, נערכות הופעות גדולות יותר, במקומות כמו בנייני האומה בירושלים‭," ‬אומר ברמן.

ההופעות, לרוב, משותפות לגברים ולנשים, אך אלו מופרדים במקומות הישיבה שלהם או באמצעות מחיצות מכוסות בבדים. על מנת לקיים הופעה, ניגשים מפיקי האירוע לוועדת רבנים, המכונה משמרת הקודש והחינוך, מציגים את תוכנית המופע ומתחייבים לכללים מסוימים. אם לא יעשו כן, יימנע הציבור החרדי מלפקוד את ההופעה.
  
אלא שפריחתה של המוזיקה הדתית האלטרנטיבית, ובעיקר ההופעות, יצרו בעיה חדשה – תופעה של הערצת זמרים, או כמו שהיא מכונה במגזר החרדי, "מעריכים‭."‬ "עיקר הבעיה היא בקרב צעירים, כי ברגע שמתחילות הופעות מתחיל גם עניין ההערצה. היום ההופעות הן משהו אחר - יש היסטריה בקהל, יש ראפ ויש השתוללויות‭,"‬ אומר ברמן. "אבל המפורסמים האמיתיים במגזר החרדי הם עדין הרבנים - והם תמיד יהיו. אם תציעי לילד חרדי לפגוש את הזמר אברהם פריד או את הרב אלישיב, גדול הפוסקים ומנהיג הפלג הליטאי, הוא תמיד ילך לרבי‭."‬

רק מקומן של הנשים הזמרות נפקד - מהרדיו ומההופעות. קיימות כיום מעט מאוד זמרות דתיות חרדיות, הן אינן מושמעות ברדיו ומופיעות אך ורק בפני נשים. "אין נשים ששרות, כי אין להן איפה להתפרסם. אסור לשמוע אישה ששרה, כיוון שזה לא צנוע ויכול להביא למחשבות אסורות‭,"‬ מסביר ברמן. "לכן יש המון זמרים ילדים. קול של ילד הוא קול דקיק והוא מקביל לקול של אישה במוזיקה החסידית‭."‬

ואכן, במהלך השנים התפרסמו להקות ילדים רבות במוזיקה החרדית, כגון פרחי לונדון, להקת צליל וזמר, פרחי מיאמי ופרחי ירושלים. מהן רק השתיים האחרונות עדיין פעילות. הלהיט החדש בתחום היא להקת קינדרלעך, להקת ילדים חדשה בהפקתו של ישי לפידות. "קינדרלעך זו להקה שיותר נוגעת בשואו ובוויזואליה - דברים שלא היו כל כך מקובלים עד כה במגזר החרדי. היא להיט חם בעולם החרדי‭,"‬ מתגאה לפידות.
  
מתסכל להיות זמרת של המגזר החרדי
זמרת חרדית אחת שמצליחה בכל זאת להתבלט, היא נאוה ברוכין, כיום נאוה ברג'ס, לשעבר סולנית להקת "הנשמות הטהורות‭."‬ ברוכין פגשה את המפיק המוזיקלי הבינלאומי המצליח קן ברג'ס במהלך הופעותיה בחו"ל. השניים התחתנו, ברג'ס התגייר, ואז חזר הזוג בתשובה. שניהם כיום זמרים במגזר החרדי. "כשאת זמרת במגזר החרדי, הכל צריך להיות צנוע יותר וצריך לשקול כל מילה‭,"‬ אומרת ברוכין. "זה מתסכל להיות זמרת של המגזר החרדי, אבל זה מחיר שצריך לשלם. אני לא אגיד שזה קל ושאני לא מתגעגעת להוציא דיסק, אבל אני עושה את זה בשביל הקדוש ברוך הוא. כשאני עומדת היום על הבמה ושרה, זו תחושה יותר חזקה. יכול להיות שזה ישתנה. אולי בעוד חמש שנים ישמיעו נשים ברדיו. בהופעות חיות זה בחיים לא יקרה‭."‬ למרות שהמוזיקה החרדית פוסעת עקב בצד אגודל אחרי עמיתתה החילונית ומושפעת ממנה, הדבר אינו מביא להתקרבות ולהידברות בין החרדים לחילונים.

ברמן אף מסרב לחשוב כי קיימת התקרבות בין שתי התרבויות. "אין התקרבות בין החרדים לחילונים. רדיו קול חי הוא הערוץ 2 והגלגל"צ של החרדים, והוא זה שנתן חשיפה אדירה למוזיקה החרדית האלטרנטיבית. הסיבה שמוזיקה כזו בכלל צמחה היא שאין שום סיכוי שהציבור החרדי ישמע את המוזיקה המיועדת לציבור החילוני, ולכן החרדים מייצרים לעצמם מוזיקה אלטרנטיבית‭."
חדשות המגזר
בית מדרש
תרבות
בקרוב אצלך
  מדד הגולשים
הם מ-פ-ח-דים!
                  12.33%
עושים פאנלים
                  9.59%
אל תתקשרי אלינו-...
                  9.59%
עוד...

תרבות
תינוק חדש בלול: נין ראשון לאריק איינשטיין ואורי זוהר  
אריאל זילבר: "שכחו אותי, המצב הכלכלי רע"  
פרוייקט "תוצרת הארץ"- המותג הכי הישראלי  
עוד...