סנטה קלאוס לא היה שם: חוגגים את הקריסמס בסגנון יהודי
כבר יותר מ-30 שנה מגיעים אלפי יהודים מרחבי העולם לכנס "לימוד" בבריטניה לשבוע של שיעורי יהדות בצורה המקורית ביותר שיחוו אי פעם. על הפרק: לימודי זומבה בהשראה יהודית, פאנלים בנושאים פוליטיים ואפילו פיק-אפ בר כשר
אז מה כן אפשר היה לעשות בחופשת החג? בעוד רבים מהצעירים היהודים יוצאים למחנות חורף של תנועות הנוער, המבוגרים מצאו לעצמם חלופה הולמת - כנס "לימוד". לא מדובר בתוכנית חרדית ללימודי יהדות וקירוב המתבוללים לדת. כבר 32 שנה שאלפי יהודים מרחבי העולם מתכנסים באוניברסיטת ווריק, מרחק שעתיים נסיעה מלונדון, ומציעים אלטרנטיבה לחג המולד בדמות שבוע של לימודי יהדות בצורה הכי מקורית שאי פעם ראיתם.
אז מה זה בכלל "לימוד", אתם שואלים. "קשה מאוד להסביר את זה לקהל הישראלי", אומר טל גרינשפן, ממובילי המחאה החברתית בישראל, שהגיע לבריטניה כדי להרצות בפני הנוכחים. "בישראל לא יבינו את הקונספט הזה של לימוד יהדות בצורה כה פלורליסטית ופתוחה, אין דברים כאלה".
ואולי זה כל היופי שב"לימוד" - אחד ממובילי המחאה, רב או אמן הופכים להיות שווים ומעבירים שיחות ומפגשים בנושאים המתקשרים בצורה כזו או אחרת ליהדות, לעתים אפילו יחד.


הופתעתי לגלות כי למרות עצי האשוח הגוון שהתקבל היה יהודי ביותר. בבית הכנסת עמד מימיני הרב גלעד קריב, ראש התנועה הרפורמית בישראל, ומנגד עמד רב מזוקן שלראשו כיפה שחורה. בעזרת הנשים הבחנתי בכמה רבות עם כיפות צבעוניות ישובות לצד נשים אורתודוקסיות שחבשו מטפחות או כובעים.
הקבוצה הראשונה שאליה הצטרפתי עסקה בניתוח טקסטים ציוניים. הדיון הסעיר את היושבים במקום, רובם בני 50 ויותר. את הסדנה העביר עדי ארבל, צעיר ישראלי מהמכון לאסטרטגיה ציונית. אחת מהמשתתפות הצעירות יותר התנגדה לדברי אחד העם. "כיהודייה פרוגרסיבית קשה לי עם זה. לא רק דתיים הם ציונים", הסבירה , ואילו משתתף אחר ציין: "אני מבין מהטקסט שיש צורך ליצור קבוצה אליטיסטית של אנשים שיובילו את העם טרם הקמת המדינה".

וילניצ'יץ מארגנת אירוע "לימוד" במדינות יוגוסלביה לשעבר. "במקדוניה ערכנו כנס שאליו הגיעו כ-500 יהודים", היא מספרת. "בלי פעילות כזו כמעט לא היה איפה ללמוד יהדות, וזה דבר מאוד חשוב במדינות כמו שלנו". היא מוסיפה כי הסדנאות הפופולריות בכנסים שלה הן בנושאי תרבות יהודי ספרד ובתי קברות יהודיים. "כמה שזה יישמע אירוני, זה מה שמושך את האנשים".
אינה דינאסקי (22), סטודנטית לפסיכולוגיה שמלמדת בתלמוד תורה בבוקרשט שברומניה, חלמה כל
אחת הדמויות הצבעוניות בכנס היא, ללא ספק, אי.ג'יי כהן, יהודייה מבוגרת מבוסטון שלראשה כיפת קטיפה אדומה. "אני חובשת כיפה רק ב' לימוד' וכשאני לומדת תורה", היא מסבירה. כהן מגיעה לכנסים האלה כבר 15 שנה, ואלה עודדו אותה לעבור מארה"ב לבריטניה וללמוד יהדות במשך שמונה שנים. "אני לימודוהוליק, לא אפספס את זה בעבור כל הון שבעולם".
דיוויד הופמן, יהודי רפורמי והיו"ר הנכנס של "לימוד עולמי", נדבק גם הוא בחיידק. "הקמתי קבוצה בפייסבוק בשם'לימודניקים אנונימס', ובתוך כמה דקות הצטרפו אליה אנשים רבים. זו קבוצה פעילה מאוד", הוא אומר. "זאת גם אלטרנטיבה לכריסמס. זה פשוט זמן טוב כי כולם בחופש, ובאמת שאין מה לעשות בבית".

ל"לימוד" הגיעו נציגים מרחבי העולם, כמה מהם במטרה ללמוד איך להעביר אירועים כאלה בקהילתם במיומנות ובדיוק, ואחרים כדי לספוג מהאווירה המיוחדת ומעשרות ההרצאות המרתקות.
אז מה נכלל בקטגוריית לימודי "יהדות"? כמעט הכל: לימודי זומבה בהשראה יהודית, לימודי אמנות, פאנלים בנושא פוליטיקה ישראלית או יהודית, לימודי בית מדרש אלטרנטיביים, הופעות ואפילו מופעי סטנד אפ.
בכל רגע נתון מתקיימות כ-25 הרצאות , כך שהתחרות קשה. קשה במיוחד למי שנאלץ להרצות בזמן שהתקיימה השיחה בנושא "007 גן עדן: הגרסה היהודית לג' יימס בונד" על ידי שני מרצים בריטים בעלי שם שהציגו הוכחות מהמקורות לכך שג'יימס (או שמא נקרא לו יעקב) בונד קיבל השראה מדמויות תנ"כיות. מאות בני אדם הצטופפו בחדר ההרצאות כדי להקשיב להרצאה ולצפות בסרטונים, אשר הוכיחו פעם אחר פעם כי בונד הוא אכן יהודי בעל חוש הומור מפותח ביותר.
מאוחר בלילה התקיים דיון סוער נוסף: יחסים הומו-לסביים בציבור האורתודוקסי. במהלך ההרצאה דיברו שני רבנים צעירים, וכל אחד הציג גישה שונה ומקורית. ד"ר סמואל לבנס לומד לקראת הסמכה לרבנות בישיבת הר עציון בישראל והוא היה הפלורליסטי והפתוח מבין השניים. דניאל אנדרסון, איש חינוך בריטי, לא הסכים עם דבריו של עמיתו. "אתה מנסה להיות אורתודוקסי ליברלי, אבל באורתודוקסיה אין פשרות", טען .

אין ספק שהרבנים הצעירים לא ידעו איך להתמודד עם הכניסה לפרטים האינטימיים, אך אבנס ניסה לענות ברגישות. "זה לא הביזנס שלי מה שני גברים עושים בחדר שלהם. קשה לי מאוד עם הנושא, אני מבין מאוד ללבכם, זה נושא שעוד לא מצאתי לו פתרון".
בכל ערב נפתח הבר של "לימוד", ובו מוגשים בירות בריטיות כמיטב המסורת לצד יינות כשרים כמובן ומלפפונים חמוצים בסגנון יהודי. יש שהגדירו זאת כפיק אפ בר היהודי הגדול בעולם, אך חדי העין שמו לב שהקהל שם מגוון למדי: סבים וסבתות, צעירים וצעירות ואף משפחות שלמות שהגיעו לשבוע מלא בתוכן יהודי. אגב, גם הרבנים והרבות ישבו בבר והמשיכו אל תוך הלילה את הדיונים הקדחתניים עם בחורות חשופות כתפיים.
ערב חג המולד לא היה מורגש במיוחד, להוציא כמה הערות של חלק מהמרצים. "אני שמח שאתם נמצאים איתנו כאן בערב הכריסמס", צחק כתב חדשות ערוץ 2 ליאור פרידמן, אשר הנחה את אחד הפאנלים.
במהלך היום התקיימו סדנאות מגוונות. באחת מהן לימדה בחורה אוסטרלית צעירה את המשתתפים איך להכין חמוצים. ואיך חמוצים קשורים ליהדות? קודם כל מדובר במאכל יהודי-אירופי מסורתי, פרט לזאת, המרצה הצעירה העבירה את הסדנה ביידיש ואף ציטטה כמה פסוקים מהתנ"ך שבהם מוזכר המאכל החמצמץ.
מי שמנצח על כל העסק המורכב והסבוך הוא קלייב לוטון (61), יהודי חובש כיפה, אחד מארבעת המקימים של "לימוד". כולם מכירים את מי שנראה כסנטה קלאוס של היהודים הבריטים. איש פשוט, שלמרות הקור הבריטי נועל סנדלים תנ"כיים ישראליים.
"ברור שאנחנו צריכים להודות לישו שיש לנו את 'לימוד'", הוא צוחק. "אבל לא רק בזכותו הארגון קיים. אני חצי אשכנזי וחצי ספרדי. מהאשכנזים לקחתי את הרצינות, ומהספרדים את הכיף שבדת".
אולי זה בעצם הסוד של "לימוד": מצד אחד לימודים עיוניים עמוקים ואינטלקטואליים, ומנגד אירועים קלילים ועממיים, שכל אחד יוכל להתחבר אליהם.