
סערה ודמעות בכנס השידוכים
הופעתה של הרבנית ענבל מלמד מהר ברכה בפני רווקות בכנס ארגון 'ישפה' הסעירה את חברי הביצה הדתית. "רק אמרתי שאין להתיר מגע בין המינים לפני החתונה", אמרה הרבנית. דברי הרבנית זכו לתגובות נזעמות מהקהל: "היא מגיעה מתרבות קיצונית דתית, אבל הציבור הדתי לא נמצא במקום שהיא נמצאת בו", אמרה אחת הרווקות
ובכל זאת היה שם משהו יוצא מגדר הרגיל: זו הפעם הראשונה שכנס 'ישפה' היה פתוח לא רק למתנדבי הארגון, שדכנים ושדכניות, אלא לקהל הרחב. "איך קוראים לך", התעניינה שדכנית בשנות החמישים לחייה באחד המשתתפים הצעירים. "אני מאורס", השיב לה המשתתף מיד בלי לענות על שאלתה, והיא המשיכה בציד.
הורים מודאגים, רווקים ורווקות מתבגרים וגם סתם פנסיונרים המתעניינים בנושא הגיעו למקום. בלטה במיוחד קבוצה של כעשרים, רווקים ורווקות - "קבוצת המיקוד" בפי השדכנים - שנפגשים פעם בחודש לדיונים בתקווה לפרוץ דרך בנושא. "כולם חבר'ה מ'הביצות' בירושלים ובתל-אביב", מספרת מנהלת מחלקת האירועים של 'ישפה', יהודית ליטנברג (32). ליטנברג מנפצת את אוהת הסטיגמה של השדכנית: היא רווקה בעצמה, אשר מתגוררת בביצה הירושלמית, לובשת מכנסיים ומעורבת מאוד בחיי החברה בעיר.
אז כן, בכנס היו טענות על "מחסור בבנים" ב"מאגר הפוטנציאליים" והיה נאום מפי הרווקה המיתולוגית לשעבר ציפי חוטובלי, אך הדיון המרתק ביותר התקיים דווקא בפאנל נשים בנושא אינטימיות. כיאה לארגון דתי העוסק בנושא מורכב, נשלחו הגברים לחדר אחר, להאזין לדיון בהשתתפות שני רבנים ופסיכולוג שדיברו בעיקר על הלכה. הריקושטים מהאולם הסגור של הנשים הגיעו גם לגברים, בעיקר דרך קבוצת ה'וואטסאפ' של חברי קבוצת המיקוד, הנקראת "יהודית והרווקים".

"מלמד טענה שיש להתחתן בגיל צעיר, ושאחר כך כבר מאוד קשה. היא אמרה שחובה לשמור נגיעה למרות הגיל המבוגר", סיפרה לי אחת הרוווקת בכעס. "היא אמרה שאנחנו חיות חיים לא מאושרים", היא הוסיפה. "היא אמרה שזה קלקול, שזה מצב לא נורמלי ומציאות עצובה ונוראה", סיפרה לאחר מכן יעל נובוגרוצקי (35), עורכת דין לענייני משפחה שהתארסה לאחרונה. נובוגרוצקי הייתה אחת מהרווקות שביקשו לעלות לבימה ולדבר. "אני מוכנה להזמין אותה לשבת בנחלאות, שם היא תראה מציאות שאינה עצובה. זו לא חוכמה להגיד דברים כאלה כשהתחתנת בגיל 22", אומרת נובוגרוצקי בזעם. "אם כולם יתחתנו בגיל 22 יהיו נשים עם כיסוי ראש וגברים עם טבעת, אבל הם יהיו גרועים ביחד. זו לא חוכמה להתחתן - החוכמה היא להתחתן טוב.
"הקשבתי לדברים שלה והתפוצצתי מבפנים", היא מוסיפה. "הרבנית דיברה באופן מתנשא, לא מכיל, שיפוטי וביקורתי. היא מגיעה מתרבות קיצונית דתית, אבל הציבור הדתי לא נמצא במקום שהיא נמצאת בו".
גם הרבנית מלמד יצאה מהפאנל חבולה וסוערת. ניכר היה שהיא לא ידעה למה נכנסה כשהחלה את הנאום. "חשבתי שאני במגרש ביתי", אמרה מלמד שוב ושוב לנשים השמרניות יותר, שבאו לנחם אותה על המתקפה. "אולי המגרש הביתי שלך השתנה", אמרה אחת השדכניות.
לאחר הסערה התפנתה מלמד להסביר את דבריה. "אמרתי שהמציאות שבה יש הרבה רווקים בגילאי שלושים היא כואבת", ציינה מלמד, כשהיא עדיין מעכלת את התגובה הקשה של הרווקות. "רציתי לדבר על ההתמודדות עם שמירת נגיעה, וחשבתי שאני מתחברת לקושי".
הן נפגעו מהדברים.
"צריך לשאול אותן למה. הן חשבו שאני מאשימה אותן בכך שהן רווקות, ואני רק אמרתי שזו תופעה חברתית כאובה. רק תיארתי את הסיבות לכך שיש אנשים שחושבים כי ישנה תועלת במגע מיני לפני החתונה. הסברתי שאין תועלת, שזה בדיוק הפוך".
את פגועה?
"בטח שאני פגועה. ניסיתי להסביר את דבריי: ברגע שההלכה אוסרת מגע מיני לפני החתונה - זה אסור. זה לא המקום שלנו להביע דעה אם זה טוב או לא".
נושא שמירת הנגיעה וקיום היחסים לפני החתונה היה אחד המוקדים של הדיון הסוער. נ', רווקה ירושלמית בשנות השלושים לחייה, ביקשה להגיב לדבריה של מלמד. "ההרצאה שלה התאימה לבנות אולפנא, לא לבנות שלושים", היא אמרה. "גבר בן 35 ללא חיי אישות יהיה לרוב אדם מתוסכל מינית ובעל מחסומים רגשיים. יש לי חברים שללא מגע מיני לפני החתונה לא היו יכולים ליצור קשר אינטימי. עם זאת, ברור שיש בעיה הלכתית וברור שאין לה פתרון". במשך תקופה ארוכה, אומרת נ', היא הסכימה לצאת רק עם גרושים ואלמנים. "גבר דתי מבוגר שלא חווה מימיו יחסי אישות יהיה 'שרוט'. אין מה לעשות, זה טבע האדם".
כששאלתי את הרבנית מלמד על פתרון לרווקות המאוחרת היא השיבה כי "אין להתיר את מה שאסור", אך לאחר התעקשות ענתה הרבנית כי הגישה של הרווקים המבוגרים צריכה להיות שונה מזה של הצעירים. "רווק שחושב שבגיל שלושים יהיו לו חוויות וריגושים כמו בגיל עשרים, לא יצליח להתחתן. הוא צריך להגיע מתוך הכרה שנשבר לו, שהוא רוצה להתחתן. זה תהליך מעשי יותר, הוא לא יהיה מלהיב כמו בגיל עשרים".
הרוחות אט-אט נרגעו, וחברי קבוצת המיקוד התפזרו בשולחנות ברחבי האולם כדי לדבר על הרווקות. את מרב תשומת הלב תפס הדיון שכותרתו "הרווקה ת' מ'מקור ראשון': למה החלטתי לבקש מחברי בית הכנסת למצוא לי חתן". "את בחורה אמיצה", שיבחה אותה אחת הנשים, "אחרי שקראתי את הכתבה עלייך דיברתי עם הגבאים בבית הכנסת שלנו וביקשתי שייתנו יחס מיוחד לרווקים, שלא אוהבים כבר להגיע לתפילה".
"הרבנית ענבל יצאה פגועה מהאופן שהרווקות בקהל התיחסו לדבריה, ועל כך שייחסו לה חוסר רגישות כלפי הרווקים", אומרים בישפה, "אנו מצרים על כך צער עמוק". עוד אמרו כי "אנו רואים ברבנית מלמד ידידה אמיתית למטרות ישפה הנענית לכל בקשה בשל חשיבות העיסוק הנושא בעיניה, היא עוסקת בשידוכים במסירות ומלווה זוגות רבים לאחר חתונתם באהבה ובאכפתיות.
"מטרת המושב לא הייתה לדון אם מותר או אסור לקיים מגע לפני חתונה. ההלכה בעניין זה ידועה לכל" אומרים בישפה, "מוקד הדיון הוא כיצד להתמודד עם קשיים המלווים את השנים ללא בן זוג. כפי שאמרה אחת הרווקות, שעלתה על הבמה ודברה במושב 'להיות רווקה בת 30+': 'מבלי שתהיה לי אפשרות לממש את עצמי בתחום הזוגי זה קשה וכואב, וחוסר ההתיחסות לנושא הוא כאב נוסף, דברו איתנו בשיח תואם-גיל'".
רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg