תשעה באב: האבל החדש מתערבב עם האבל הישן
אחים ואחיות, אבות ואמהות, נשים וארוסות עומדים אל מול קבר נפתח, אל מול חורבן בית ומוצאים בתוך המדבר הזה, בתוך הדמעות והבכי, זכרונות מלאים בחסד
באמת בלילות כליל ט' באב, לילות של אבל וקינה החיים הגדולים נהיים קטנים והעצים רועדים. ואנחנו רגילים לומר כי בזמן הנפילה כשהשמיים מתרחקים והתהום מתקרבת אין מילים יש שתיקה.

הלל מאלי מירי צחי
פתאום כשמגיעה שמועת החורבן פותח הנביא את פיו ומדבר. וצריך לשאול איזו נבואה, איזו קינה אומרים כששמועת חורבן מגיעה, איזו נבואה נולדת לנביא-ציפור החוזה חורבן מתקרב ומתממש? ותשובתו של נביא החורבן ירמיהו היא פשוטה ומלאת חסד. ירמיהו חי בעיר מתפוררת, לאן שלא יביט חורבות והרס – כוהנים שאינם מבקשים דבר אלוהים, נביאים שמתנבאים לשקר ועשירים מרוששים עניים. ובתוך העיר אין מתום. הכל פצע וחבורה ומכה ללא רפואה. ומתוך עיר כזו עולה קריאתו של ירמיהו 'מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את עמי' הנבואה לוקחת אותו מהעיר אל המדבר והמדבר סמל ההרס והאובדן, רוח נושבת על פסגות גבוהות והצמא מציק.
אבל דווקא שם במדבר מוצא לו ירמיהו פתאום תמונה מלאת חסד ותום נעורים: "הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם לֵאמֹר, כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה". ונדמה כי ההרס והריחוק מהעיר ומקדשה מאפשר לירמיהו לצלול עמוק אל איזה זיכרון היולי וראשוני כל כך של ההבטחה, האירוסין החלום. ומי שמחזיק בידו זכרונות נעורים שכאלו יכול לחזור אל העיר ירושלים ולחלום אותה מחדש. וירמיהו מסתובב לו עם נבואות המדבר שלו בירושלים ההולכת ונהרסת ומבקש לבנות מחדש כל פעם תקווה חדשה.
מכה אחר מכה יורדת על העיר וירמיהו לא נואש, ניגש אל מלכיה ושריה וכוהניה ומבקש מהם לחדש את הברית, להאחז באדמה, לשחרר את העבדים, לבנות ירושלים
השבר והאבל של ימי ט' באב מתערבב לו עכשיו באבל חדש ומספד. אחים ואחיות, אבות ואמהות, נשים וארוסות עומדים אל מול קבר נפתח, אל מול חורבן בית ומוצאים בתוך המדבר הזה, בתוך הדמעות והבכי זכרונות מלאים בחסד. ומבטיחים לקוות מחדש ולשמוח. והאבל לוקח אל מקום פנימי בו רק היקר קיים וזכרונות הנעורים מלאי התום מאירים את הפנים ומכאיבים את הלב. ואנחנו נקרא מחר בסופה של קריאת מגילת האיכה, נקרא ונחזור בקול מתגבר: "הֲשִׁיבֵנוּ ה' אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה, חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" ואולי זה סודו של ירמיהו הנביא שברח אל המדבר החרב ומצא בו – באבל ובצמא את הזכרונות הקדומים שלנו. זכרונות של אהבת נעורים. שמהם אנו שבים ומתחדשים כקדם.
הלל מאלי הוא מנהל תוכן בעיר דוד, שמנחה הערב את האירוע "איך סלעים נשברים" המתקיים בעיר דוד בהשתתפות ניר ברקת, הרב בני לאו, מיכה גודמן ובלהה בן אליהו-קריאת מגילה משותפת לדתיים וחילונים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg