אסור לנו לבזבז אנרגיה על פלגנות ומחלוקות

אסור שהביטויים 'אנחנו' ו'הם', או 'הצד ההוא' ו'הצד הזה' יתקיימו בלקסיקון שלנו. דיון ענייני ונוקב - כן. מחנאות ופלגנות - לא. יש לנו מספיק משימות גדולות ומשותפות ביחד

הרב עמיחי גורדין | 7/9/2014 12:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם סיום 'צוק איתן': 'אמר לי אחד החיילים באחד הביקורים שלי בדרום, 'הלוואי שהאחדות הזאת, שנותנת לנו כל כך הרבה כוח כשאנו באים להלחם באזור, תישאר גם בשוך הקרבות', ואני אומר הלוואי. אמן. זה נדבך יסוד בחוסן הלאומי שלנו.' 

***

ישנה פינה קטנה בתוכנית ה'מילה האחרונה' בגל"צ, שבה מאזינים חדי הבנה וביטוי משתפים את הציבור בתובנות על חיינו. כך כתב אבי קליין בנושא הצד האשם בגירושין: 'לא ברור לי איך', טען אבי, 'אבל עקב כוחות מיסטיים תמיד יוצא לי להכיר את הצד הצודק במקרי גירושין והצד השני תמיד יהיו הנבלות. סטטיסטיקה בדוקה.'

למרות הדיבורים הגבוהים על אחדות, ועל הסכנה שבפלגנות. למרות הרצון העז שלנו לתרום, להשפיע ולקדם את מדינת ישראל. למרות שברור לכולנו שכוחנו באחדותנו. למרות כל זאת, המחלוקות בינינו רק מעמיקות.
 
צילום: אמיר מאירי
הפגנה נגד חתונתם של מוחמד ומורל צילום: אמיר מאירי

המחלוקות בינינו גלשו מזמן ממחלוקות עקרוניות למחלוקות אישיות. הכפשות והשמצות אישיות נשמעות מעל כל במה ובכל הזדמנות. אנו שומעים כל הזמן הסברים מלומדים מדוע הצד השני מונע ממניעים זרים ומדוע מטרותיו מסוכנות. מחלוקות עזות, שבעוד עשרים שנה לא יובן על מה נסבו, מוצגות כיום כמלחמות בני אור בבני חושך.

כמובן, שכמו ההבחנה המדויקת של אבי קליין מ'המילה האחרונה', כל אחד בטוח שהמחנה שלו צודק לחלוטין, ומי שגרר את הויכוח למחוזות רדודים הוא הצד השני. כל אחד בטוח שהוא בסדר גמור והצד השני הוא זה שגרר את הדיון למחוזות נמוכים ורדודים. עצוב. עצוב מאוד.

אחת התובנות המשמעותיות של הרב קוק זצ"ל, התמקדה בתורת הכלל. הראי"ה הסביר שכדי לפרוש את קשת הצבעים של העם שלנו, אנו צריכים לקחת מכל מחנה את הצבע היפה שלו. במקום לחפש את הבעיות במחנה האחר, יש לחפש את הצדק שבדבריו.

הרב קוק הסביר שברגע שניקח מהצד השני את נקודת האמת שלו, יהיה קל יותר להתמודד עם הקליפות והטעויות שלו. ברגע שנסכים עם האמת של
הצד השני, הויכוח יהפוך למיותר. במקום לחפש במה אנו חולקים, נחפש על מה אנחנו מסכימים.

באחד הפשקווילים שפרסם הראי"ה בתגובה לדברים מכוערים שכתב אליעזר בן יהודה, קבע הרב, 'סימן רע הוא למפלגה אם היא חושבת שרק עמה הוא מקור חיים, של כל החכמה וכל היושר. וכל זולתה הכל הבל ורעות רוח' (אגרות הראי"ה א:יח)

הרב קוק נאה דרש ונאה קיים. הראי"ה היה רגיש מאוד מאוד לענייני צניעות. ובכל זאת, כשהוקם 'בצלאל' לא תקף אותו הרב אלא מצא בו את נקודת האמת, 'אחד מסימני התחיה המובהקים היא הפעולה הנכבדה העומדת לצאת מאגודתכם... המחזה המרהיב לראות את אחינו רבי הכשרון, גאוני היופי והאומנות... וסימן טוב כזה נכון שהכל יהיו שמחים בו'

אחרי שהרב קוק מצא את נקודת האמת ב'בצלאל' והעצים את חשיבות המוסד, הוא יכול היה גם לטפל בקליפות. הרב דרש מהאגודה להטיל גבולות וגדרים חדים וברורים. ''מעולם לא נתמכר לאידאה פרטית אחת עד שנהיה טובעים במצולותיה... נכבד הדבר מאוד שתודיע האגודה הנכבדה שהיא עושה את כל מעשיה... על פי הוראת חכמי תורה'  (שם א: קנח)

יש לנו המון משימות משותפות וגדולות. אסור לבזבז אנרגיה על פלגנות ומחלוקות. חייבים להבחין בין מחלוקת עניינית ומועילה לבין מחלוקת אישית. בין דיון לגופו של עניין לבין דיון לגופו של אדם. אסור שהביטויים 'אנחנו' ו'הם', או 'הצד ההוא' ו'הצד הזה' יתקיימו בלקסיקון שלנו. דיון ענייני ונוקב - כן. מחנאות ופלגנות - לא.

* * *

'אדרבה, תן בליבנו,
שנראה כל אחד מעלת חברינו,
ולא חסרונם.
...ואל יעלה בליבנו שום שנאה
מאחד על חברו, חלילה.'
(ר' אלימלך מליז'נסק)
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''טור אורח''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק