מיזם 929: התנ"ך שייך לכולם

המיזם החדש ללימוד התנ"ך עורר ביקורת בקרב חוגים שמרנים בציונות הדתית, שתהו האם לא עדיף להשאיר את התורה רק כנחלת הקומץ הקדוש שיישמרו עליה. אבידן פרידמן חושב אחרת

אבידן פרידמן | 29/12/2014 11:56 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: 929, תנ"ך
מאז בריאת העולם (ואפילו טיפה לפני), כך המדרש מספר לנו, נשמעו קולות שלא כדאי לו לקדוש ברוך הוא להתעסק ולהתלכלך עם האנושות הזאת. "א"ר סימון: בשעה שבא הקב"ה לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים אל יִברֵא, ומהם אומרים יִברא…אמת אומר: אל יברא, שכולו שקרים...שלום אומר: אל יברא שכולו קטטה" (בראשית רבה ח:ה).

המין האנושי, טוענים המלאכים במדרש, אף פעם לא יצליח לעמוד בסטנדרטים של טהרה וקדושה שמתאימים לך, בורא עולם, אז למה להתחיל עם הצרה הזאת? אותן טענות צצות ועולות במדרשים המספרים על מתן תורה, כשהמלאכים מנסים למנוע את העברת החמדה הגנוזה לידי האנושות. "מה אנוש כי תזכרנו?" הם אומרים. התורה מתאימה למלאכים "למה? שאנו קדושים ותורתך קדושה, אנו טהורים ותורתך טהורה" (מדרש שוחר טוב תהילים פרק ח).
צילום: חמד אלמקת
התנ''ך שייך לכולם. ספר תורה צילום: חמד אלמקת

אפשר עדיין לשמוע את ההדים של אותם קולות עד לימינו אנו, והדוגמא האחרונה היא בתגובה למיזם .929 למי שטרם נחשף, הוא פרויקט ארצי ללימוד תנ"ך בכל יום, הוא בעצם השקעה אדירה של מדינת ישראל בהפצת תורת ישראל, ובעיצוב מדינה יהודית לא על ידי כפייה, ולא על ידי חקיקה, אלא על ידי הנגשה והנעמה

ומה רע בזה? מסתבר שכשמניחים את לימוד התורה בקרן זוית, ונותנים אפשרות לכל מי שרוצה לפרש ולדרוש, נשמעים דברים שאנחנו (יהיה ה"אנחנו" מי שיהיה) לא מסכימים להם, שנוגדים את האמונות שלנו ואת המסורות שלנו. וכאן עולה קול זעקת המלאכים הקדושים, עם ביקורת קשה כנגד רבונו של עולם כשהוא מתחיל בתכנית ה929 המקורי. "אתה נותן פתחון פה למינים!" לא מספיק שאתה בורא את האדם

  שרובו שקרים, אתה גם כותב בתורה דברים שיכולים לתת לאדם להצדיק את עצמו באמונות הטפלות שלו!  בשיח שלנו- איך אפשר, כחלק מהמיזם הזה, לפתוח פתח ולתת במה לדעות שכופרות במסורת ובעיקרי האמונה? האם לא עדיף להשאיר את התורה רק כנחלת הקומץ הקדוש שיישמרו עליה כמו שצריך?

תשובתו של הקב"ה על פי מסורת חז"ל היא חדה וברורה, ונשנית בכמה וכמה מקומות. כתוב, מגיע הצווי, והרוצה לטעות, יטעה. אני לא מפחד, מסביר הקב"ה, מהמציאות המורכבת הזאת, ומהסכנות שהיא בוודאות מהווה לקדושת התורה. אם יש דבר חשוב ואמיתי להעביר, נעשה את זה גם אם נסתכן שיהיו כאלה שיקחו את הדברים לכוון אחר.

אבל איך אפשר להסתכן כך? הרי המלאכים צודקים! למה להתלכלך? כנראה שחז"ל מלמדים אותנו כאן מהי דרך האמונה הנכונה, והיא דרך של אמונה כפולה, אמונה בתורת ישראל, ואמונה בעם ישראל. אמונה במובן של אימון. אימון, מצד אחד, במאור שבתורה להאיר לכל מי שניגש אליה בכנות, אימון גדול שהתורה מסוגלת להיות תורת חיים שדרכיה נעימים גם לאנשים שחיים במאה ה-21  ולא רק לאנשים שחיו לפני כמה מאות או אלפי שנים. ויחד עם זה, דרך של אימון עמוק בעם ישראל, שהתורה ניתנה כפי כוחם ועל דעתם של כל אחד ואחת מהם, הוי אומר שהיא שייכת לכל אחד ואחת מהן, ולכן כנראה שעם ישראל מסוגל ומתאים לבעלות הזאת, ולאחריות הזאת.

המסורת מלמדת אותנו להאמין, ש"ישרים דרכי ה', וצדיקים ילכו בם, ופושעים יכשלו בם"ויחד עם זה שאם יש פושעים, הם בוודאי המיעוט, שהרי "עמך כולם צדיקים". מיזם 929 מזמין את כל עם ישראל ללכת יחד בדרך אמונה זו- אני שמח וגאה להצטרף למיזם הגדול הזה עם משפחתי.

הכותב הינו מחנך ורב בבי"ס תורני ניסויי הרטמן ע"ש צוריאל סמית'



קבלו את מקור ראשון לשבועיים היכרות ללא תשלום » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''טור אורח''

פייסבוק